"בשומר החומות היו רחפנים באוויר בכל רגע - במערכה הבאה זה יוכפל פי 20 לפחות"

אחרי טבילת האש שעברו במאי האחרון, בחטיבת התקיפה החליטו לתפוס את המושכות ולקחת פיקוד על עולם הרחפנים הצה"לי. בצעד הראשון, הם אספו בכנס רוק"ק את כל היחידות שמשתמשות בכלים החדשניים - על מנת לראות איך מנצלים את הפוטנציאל העצום בשדה הקרב העתידי

01.12.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

בשנים האחרונות זה כבר הפך לסטנדרט - אין יחידה שלא הבינה את התועלת הגדולה בכלי טיס קטנים שירחפו במרחב. הם אוספים מודיעין, מספקים נקודות תצפית, מתריעים בזמן אמת ואם צריך - תוקפים. 

השימוש ברחפנים בחמש השנים האחרונות, מאלו הפרוסים לאורך הגבולות ועד לאלו שנכנסים לעומק שטח האויב, הוכיח שהמימד הנוסף הוא חלק משמעותי במערכה. "המטרה שלנו היא למצות אותו, גם לכוחות הים וגם לכוחות היבשה", אומר תא"ל אסף צלאל, מפקד חטיבת התקיפה, "כדי שנוכל לייצר את הדבר הזה צריך קודם כל ליישר קו, ולעשות סדר בכל עולם הרוק"ק (רום קרוב לקרקע)". 

"זה יאפשר", מסביר מפקד החטיבה, "שליטה בכוח בעולמות ובעוצמות שלא קיימות היום - לדעת איפה יש רחפנים בכל רגע נתון, מי מפעיל אותם ולאיזה צורך. מתוך זה, גם לגזור איפה נמצאים רחפני האויב ולתכנן פעולות בהתאם". 

"אחרי השנה האחרונה אנחנו מבינים שיש פה פוטנציאל עצום ולא ממומש", מחזק את דבריו סא"ל ש', רע"ן רוק"ק בחטיבת התקיפה, "עם כוונון נכון של היכולות נצליח להגיע ליעדים משמעותיים". 

אירוע השיא שקידם את הפרויקט הוא מבצע שומר החומות במאי האחרון, אותו מגדירים בחטיבה כ"טעימה ראשונה לדרך שצה"ל רואה את עצמו בעתיד".

ב-11 ימי המבצע, גם תחום הרחפנים הופעל בצורה משמעותית ביחידות. ההערכות מדברות על מאות רחפנים שחגו בגזרה הדרומית בכל רגע נתון, ועזרו לכוחות במגוון רב של פעולות. "משימות איסוף, מודיעין, הכוונת אש ותקיפה. היכולת נחתה אצל כוחות מצומצמים, אך איפשרה לנו ללמוד הרבה מאוד", אומר סא"ל ש', שמגדיר את טבילת האש כ"מוצלחת". 

אבל בחטיבה מבינים שבמערכה הבאה יהיה צורך בכוח "אווירי" משמעותי יותר: "אנחנו צריכים להיות מסוגלים להעלות פי 20-10 רחפנים מעבר למה שהשתמשו ב"שומר החומות". כל כוח יוכל להשתמש באמצעים מצד אחד - ולא להפריע לכוחות אחרים". 

לכן, החליטו בחטיבה להרים את הכפפה, ולארגן כנס אחד - אליו הגיעו כלל היחידות בצבא שמשתמשות באמצעים מעופפים שכאלו. כוחות יבשה עם חיל האוויר, זרוע הים יחד עם מודיעין, פיקוד העורף וגופי ביטחון אזרחיים, התאספו בשבוע שעבר ליום שלם המוקדש כולו לתחום. 

בזה אחר זה, עלו נציגים מכל חיל, זרוע ופיקוד ושיתפו בתובנות משמעותיות, מסקנות מבצעיות ולקחים מהשימוש שלהם בכלי. "המטרה היא לעשות נטוורקינג שיאחד את העולם הזה, שכולם יבינו כמה אפשר להרוויח ולהתקדם מעבודה משותפת", משתף רע"ן רוק"ק.

בהמשך היום, כל חיל הביא את כליו לתצוגת אמל"ח מרשימה שסיפקה הצצה לכל החילות האחרים בדרך השימוש הייחודית שלו. "שיתוף הפעולה הזה יביא לתועלת מבצעית", משוכנע אחד המשתתפים, מחיל האיסוף הקרבי, "אם לדוגמה, מחר בבוקר אני אזכר בחלק של רחפן של פיקוד העורף ואבין שאני צריך אותו לכוחות שלי, אז אדע שיש לי שותף".

"הכנס הוא ממש רק ההתחלה, בסוף הדרך אנחנו רוצים שהפעלת הרחפנים תהיה משולבת באופן מלא באמל"ח שיש לכוח. אמצעים מדויקים, הכשרות מתאימות, מרחב אווירי ופעילות - אמצעי גמיש", מציג סא"ל ש' את היעד - וגם מציב לוחות זמנים עתידיים: "אני מאמין שעוד שנתיים מהיום נעשה התקדמות משמעותית אל עבר המטרה".