איך יכול לוחם חי"ר אחד להכווין מסוק שלם למטרה?

הלחימה הרב-זרועית ממשיכה להתקדם ולהתפתח כל הזמן. באוגדה 99 מקפידים אחת לשנה לערוך תרגיל בנוכחות מלאה של האוגדה כולה בה מתורגל שיתוף הפעולה עם חיל האוויר, כשהמטרה - סגירת מעגלי אש במהירות וקטלניות

03.07.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

אם ייצא לכם פעם לשמוע שיחה בין זרוע היבשה לאוויר, כנראה שתחשבו שמדובר בשתי שפות שונות לחלוטין. על הפער הזה החליטו בצה"ל לגשר, לאחר שהבינו שכדי לסגור מעגלי אש במהירות המיטבית ולתקוף בקטלניות, חובה ליצור שפה משותפת לכולם - השפה הרב-זרועית.

דמיינו - הלוחמים נמצאים באמצע שדה קרב והאויב סוגר עליהם מכל עבר. תוך דקות אחדות מופיע המסק"ר (מסוק קרב) בשמיים, ומכאן סדר ההתרחשויות כבר פחות או יותר ידוע. המפקד שולף מיד את הקשר ואת מערכת הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) ויוצר קשר עם הטייסים. מנקודת ראותו על הקרקע, כשהוא קרוב אל המטרה, הוא יודע לכוון אותם בדיוק אל הנקודה הנכונה. וכך - המעגל נסגר, המסק"ר יורה, והמטרה מושמדת.

את מנגנון הלחימה הזה, שקיים כבר מספר שנים, ייעלו ברבמ"ד (היחידה הרב-מימדית) לפני כשנה באמצעות צוותי סופ"ה (סיוע ותקיפה). הצוות מורכב ממספר לוחמים האמונים על הקשר בין האוויר ליבשה. הראשונים שזכו לקבל צוות כזה היו סיירת גולני, ועם הזמן ממשיכים צוותי סופ"ה להופיע בכל רחבי הצבא, כשהמטרה היא צוות לכל גדוד.

"זרוע היבשה והאוויר עובדות צמודות בזמן מלחמה", מציין רס"ן ש', רמ"ד אוויר ברבמ"ד. "באימון שביצענו ניסינו לדמות כמה שיותר מצבי אמת", הוא מספר על התרגיל שהסתיים לפני מספר ימים. "תרגלנו את שיתוף הפעולה בכל אחד משלבי הלחימה - אם זה בדברים הקטנים כמו איך לעלות ולרדת ממסע"ר (מסוק סער), ובדברים הגדולים יותר, כמו להכווין מסק"ר בדיוק אל המטרה ולסגור מעגלים".

התרגיל הזה יצא לפועל במסגרת המאמצים הנרחבים לשימור והגדלת הקשר הנחוץ בין שני העולמות. אחד הצעדים של אוגדה 99 והיחידה לשיתוף פעולה בנושא היה ההחלטה לבצע השתלמות אוויר אחת לשנה לכל היחידות המרכיבות את האוגדה, בהובלת היחידה הרב מימדית.

כל האוגדה הגיעה לפני כשבועיים לבסיס 'צאלים' - לוחמי כפיר, הרבמ"ד והמילואים. כולם נסעו ביחד אל המאל"א (מתקן האימונים ללוחמה אורבנית). היום נפתח בהדרכות עיוניות - שיעור בשפה החיל אווירית, אם תרצו. לאחר שהבינו את הבסיס, הגיע הזמן לבחון אותם בשטח: "התחלנו מהעלאת הלוחמים למסוק והנחתה שלהם בעומק שטח האויב", מסביר רס"ן ש', "לאחר מכן עברנו לתרגול פינוי מוסק של פצועים מהשטח".

"בכל טיסה קיבלנו משימה אחרת", מספר סרן אלון ארגוטאי, סמ"פ בגדוד 90 בכפיר, "תוך כדי הטיסה ניווטנו מנקודה לנקודה ובין לבין פיקדנו על הירידה והעלייה למסוק. כל זה בחניכה צמודה של אנשי חיל האוויר".

אחרי מספר תרגולות מסוג זה הלוחמים עלו שלב אחד למעלה - הכוונות המסק"ר. כל מפקד ומפקד התנסה בהכוונת מסק"ר וכטמ"ם. "יש דמיון מסוים, אבל ההבדל הוא שמפעילי הכטמ"ם יושבים בקרונות ההפעלה ולא פיזית על המטוסים, מה שהופך את לוחם החי"ר לעיניים היחידות בזירה", מדגיש רס"ן ש'.

"השתלמות האוויר היא חשובה והכרחית לשיפור בניית השפה המשותפת בינינו", הוא ממשיך, "אף השתלמות שאנחנו עושים לא נראית כמו הקודמת. בכל שנה אנחנו מכניסים אליה יכולות חדשות שנכנסו לחיל וממשיכים לפתח את היכולות המשותפות שלנו".

"בסוף, חיל האוויר ואנחנו בלתי נפרדים", מוסיף סרן ארגוטאי, "במצב של לחימה הם חייבים אותנו ואנחנו אותם. ככל שנלמד יותר אחד על השני, כך גם שיתוף הפעולה ילך וישתפר ונוכל להגיע להישגים שלא נראו כמותם".