מה קורה כשמשלבים את כל מומחי הפצצות ומנטרלי המטענים באותו מקום?

שתי יחידות מיוחדות, האחת מאתרת מטענים והשנייה מנטרלת אותם, נפגשות לתרגיל משותף ראשון מסוגו. יצאנו לבדוק מה הקשר בין כלב לפצצה מתקתקת וקיבלנו הבטחה אחת: זו לא תהיה הפעם האחרונה

13.02.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

זה סיפור מיוחד על שני כוחות. כל אחד אומנם הגיע מיחידה אחרת, עבר הכשרה שונה ומדבר בשפה משלו - אבל הם נפגשים דרך קבע כמעט בכל פעילות ומבצע. 

מצד אחד, יש את פלגת חנ"ם (חומר נפץ) ביחידת עוקץ. לפלגה כלבים מיוחדים שמאולפים לחשוף חומרי נפץ בכל תנאי השטח, לסרוק את האזור ולאתר כל מטען שמסתתר בו.

ומהצד השני, פלוגת ס"פ (סילוק פצצות) ביחידת יהל"ם. אנשיה הם המומחים בשטח לכל סוגי הטיפול בתחמושת מסוכנת ובמטעני חבלה. לוחמי הפלוגה נמצאים תמיד בראש הכוח, מיד אחרי חנ"ם, ומנטרלים כל מטען שהכלבים חשפו.

שני הכוחות האלה עובדים ממש אחת לצד השני בהרבה פעילויות ותרגילים - האחד חושף והשני מנטרל. עד שיום אחד החליטו שני מפקדים לעשות צעד -  להעמיק את הקשר ולקדם את מערכת היחסים לשלב הבא.

אחרי שיח בין שני המפקדים, הם החליטו לקחת בעצמם את היוזמה, ותכננו תרגיל שלם של שלושה ימים לפרטי פרטים, ששם דגש גדול על הגיבוש בין הלוחמים. "התחלנו ממש מהבסיס - בלמידת התפקידים אחד של השני", מדגיש סרן ע', מ"פ חנ"ם, "וסיימנו בתרגיל משותף בו שתי היחידות תפקדו ממש כמו יחידה אחת".

האימון התחיל בראשון בבוקר, בבניית שפה משותפת. "הכלבן והס"פניק מדברים כל אחד בשפה שהוא למד בהכשרה שלו, כך שלכל אחד מהם יש משמעות שונה למילים בסיסיות", מפרט רס"ן ד', "ישר חילקנו אותם לחוליות מעורבבות, והם לא נפרדו עד הסוף".

מיד אחרי שלמדו להכיר איש את שפת רעהו, המשיכו הלוחמים בתרגיל איתור מטענים בשטחים פתוחים וסגורים והתקדמו גם לתרחישים רטובים במתאר לבנוני. "ראינו שדרך האימונים האלו למדנו המון על שתי היחידות", משחזר סרן ע', "עברנו על הכל, מהדברים הכי פשוטים למסובכים ביותר".

גם אחרי יום מתיש ומלא בתרגולים, המפקדים מדגישים שהלילה לא פחות חשוב מהיום. בכל ערב הם דאגו שהלוחמים ישבו יחד מסביב למדורה, ידברו ויכירו, ובאחד הלילות אפילו הכריזו על תחרות פויקה בין שתי החוליות המעורבבות. "ישנו כולנו יחד בשטח בלי קליטה, ככה שאפילו הטלפונים לא יכלו להפריע לנו", מספר סרן ע', "דווקא במקומות האלה הלוחמים למדו הכי טוב אחד על העבודה של השני, במקביל במהלך תרגיל".

שלושת הימים נחתמו בתרגיל מסכם גדול ברמות מנשה. הלוחמים חולקו לצמדים - אחד מס"פ ואחד מחנ"ם. כל זוג קיבל מפה עם נקודות שאליהן היה צריך להגיע. "הזוגות הלכו יחד במשך קילומטרים, הם היו צריכים לחשוב ולנתח סיטואציות בשיתוף פעולה, כשכל אחד מגיע מרקע שונה. מעבר לגיבוש החברתי ביניהם, זה גם לימד אותם המון אחד על המקצוע של השני", משוכנע סרן ע'.

הם ניווטו, השמידו תשתיות, איתרו זירות מטענים, וזיכו מרחבים חשודים. כך שבמקרה שיש אירוע מבצעי, הלוחמים יידעו לעזור זה לזה בכמה שיותר סיטואציות. את סיום התרגיל בשלישי בלילה חגגו כולם, איך לא, ב"על האש" מפנק שסיכם את מה שעברו.

שני המפקדים מסכמים את התרגיל כהצלחה, ומקווים כי מדובר בתחילתה של סדרת תרגולים משותפים.  "כבר בשלישי בלילה ישבנו והחלטנו בינינו מה עושים הלאה", מציין סרן ע'. רס"ן ד' מוסיף שעוד השבוע יהיה להם אימון נוסף: "אנחנו ממש יצרנו כוח חדש, ואני מצפה שבהמשך גם יקראו לנו לעבוד ביחד כגוף אחד".