40 קצינים, 17 מדינות ו-7 ימים של אימון מתקדם

מיפן וקפריסין, עד הפיליפנים ואפילו צרפת - קצינים מצבאות בכל העולם התכנסנו החודש במרכז הלאומי לאימונים ביבשה במטרה ללמוד מצה"ל. הם נכנסו ללש"ביות, נסעו בהאמרים ונחשפו לשיטות אימונים תוצרת כחול לבן. קבלו הצצה

26.12.22
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

לא בכל יום מוצאים את עצמם 40 קצינים, מצבאות שונים, מכל העולם בנסיעה באותו האמר - אבל לפני שבועיים זה קרה. משלחות זרות הגיעו אל הלב הפועם של האימונים וההכשרות בצה"ל, עזה הקטנה, בשביל ללמוד על הטכניקות והפיתוחים תוצרת כחול לבן. כ-17 מדינות, ביניהן איחוד האמירויות, איטליה, יפן ואוגנדה, קיבלו טעימה מיוחדת למאחורי הקלעים של יכולות זרוע היבשה.

בשבוע אינטנסיבי אחד, סיירו הקצינים בבסיסים שונים של הזרוע ונחשפו למגוון מיומנויות וכלים: רכבים משוריינים, אמצעי הנדסה קרבית, סימולטורים, תרגילים רטובים של כוחות חי"ר, כניסה לסימולציות של לשב"יות (לוחמה בשטח בנוי), הדרכות על אסטרטגיית לחימה ורבים נוספים. 

המשלחת הורכבה מקצינים מדרגת רס"ן ועד אל"ם, על מנת ליצור סביבת למידה משותפת. "זו סיטואציה שמייצרת שיח מלמד, בו הם יכולים לתת לנו גם נקודות ייעול על המתודות שלנו", מסביר רמ"ד כלכלה ואימונים בין-לאומיים בז"י, רס"ן יעקב פרנס. "ככל שאנחנו, כצבאות שעובדים יחד, ניצור שיח מלמד יותר ונתפתח יחד - נרוויח מזה יותר".

״אנחנו יוצרים רשת של למידה, שיתוף ידע וקשרים חזקים ומביאים לתמיכה של המדינות אחת בשנייה - אם בשעת הצורך ואם באימוני היום-יום״, הוא מספר, ״זה חלק בלתי נפרד מהחוסן הצבאי והלאומי של המדינה״.

ביום השיא בשבוע המשלחת, הגיעו הקצינים לבסיס צאלים שבדרום הארץ, שם קיבלו סקירה והכירו את הסימולטורים המיוחדים שבו, שמדמים סיטואציות ירי, פיקוד, השתלטות על שטח בנוי ועוד. ואחרי שהבינו את התיאוריה - התנסו בעצמם.

כשהם עולים על האמרים בדרכם למאל"א  (מתקן האימונים לשטח אורבני), שמדמה כפר, חברי המשלחת צפו בלוחמי חי"ר בזמן תרגיל רטוב, והתרשמו מהמעטפת הלוגיסטית, מהפעילות ומהצורה בה המאמנים ביקרו את יכולת הבחירה של הכוחות בשטח בזמן אמת.

"צה"ל הוא מוקד ידע עולמי", מסכם רס"ן פרנס, "כמו שאנחנו מפיקים לקחים מהמלחמות הקודמות שלנו ומשפרים את האימונים שלנו בהתאם, כך אנשים מגיעים מכל העולם כדי להבין את המסקנות שלנו, ללמוד ולהתפתח יחד איתנו".