הצצה לאימון החדש שמכין את מקבלי ההחלטות - לרגע האמת

אם אבקש שתדמיינו את הלחימה בעומק שטח האויב, כנראה תחשבו על לוחמים מסתערים על מבנה, רצים בלי לעצור כשמאחוריהם טנק מוריד מטרה והכול נצבע באבק. אבל בואו ניקח צעד אחורה - למפקד שצעק "אש", לחפ"ק שבונה תמונת מצב בדקות, ולמטה שתכנן את התרחיש מראש. קבלו הצצה לאימון המפקדים המדויק בו העבודה המשותפת - היא זו שתכריע

03.04.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

מאחורי כל צעד בקרב, יושבים מפקדים ומטה רחב שתכננו את המהלך חודשים אחורה. הם חשבו על כל פרט קטן: איפה יארוב האויב? כמה לוחמים יהיו שם? מה המטרה? ואיך מנצחים? אבל איך איך מתכננים תרגיל בו עשרות מפקדים, מכלל הדרגים והמקצועות, צריכים ללמוד להילחם יחד בתיאום מדויק, שיעזור לבצע את הפעולה בצורה הטובה ביותר? בעזרת אימון ראשון מסוגו, חטיבת התקיפה של ז"י - משנה את חוקי המשחק. 

עד היום, כשמפקדי היחידות וגורמי התקיפה התאמנו, כל גוף פעל בנפרד. לדוגמה - המפקדים בדרג החטיבה למדו את זירת הקרב ברמתם, בלי ליצור קשר ישיר עם הדרגים האחרים. "הבנו שברגע האמת המח"ט יצטרך להרים טלפון למאו"ג, להתייעץ ולעדכן אותו במתרחש", מסביר סא"ל י׳, רע"ן אימונים של בית הספר לתקיפה, "הדרגים האלה הם בלתי נפרדים וחייב לאמן אותם יחד כדי להיות מסונכרנים וחדים". 

בשבוע שעבר, חטיבת התקיפה קיימו בפעם הראשונה אימון רב מדרגי, בו השתתפו מפקדים מדרגת פיקוד דרך אוגדה ועד חטיבה, ובכך יצרו תמונת מצב של זירת הקרב העתידית בגזרה הצפונית ברזולוציה הגבוהה ביותר, למדו איך לקבל החלטות מהירות ולעבוד בשיתוף פעולה.  

"ביצענו תרגול משותף של מספר מפקדות העוסקות בהפעלת אש - ביניהן מכלול האש של חטיבה 7 וחטיבת האש 282, ביחד הצלחנו למצות באופן מלא את יכולות האש היבשתיות והאוויריות של צה"ל בשעת פקודה", מספר רס"ן א׳, מפקד סיוע האש החטיבתי של חטיבה 7, "בתרגיל השתתפו גם אנשי המילואים שלנו. לראות אותם מתאמנים במרץ היה רגע שיא עבורי, בו הבנתי את המשימה המוטלת על כתפינו - הגנה על מדינת ישראל".

"תמיד יש מה לשפר, אבל ראינו שכולם יצאו עם מסקנות והבינו על מה עליהם לעבוד", מסכם סא"ל י', "כשאני יודע שהכוחות יצאו מוכנים ומדוייקים יותר ליום פקודה - אני יודע שהצלחנו".