מה קרה כשצה"ל, צבא ארה"ב וצבא יוון נפגשו? צפו

באדמה זרה כמעט 2,000 ק"מ מישראל, התרחש שיתוף פעולה ראשון מסוגו שכלל לוחמים ומפקדים מצבא ארצות הברית, צבא יוון וצה"ל. זאת בשביל להעמיק את הקשר אחד עם השני ולהתאמן לקראת יום פקודה בגזרה הצפונית

09.03.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

ביום ראשון, 19.02.23, נחתו מאות מלוחמי ומפקדי צה"ל באדמת יוון במטרה להשתתף בתרגיל ייחודי ומורכב, יחד עם צבא יוון וצבא ארה"ב, שיכין אותם למצב חירום בגזרה הצפונית. יעדי המשלחת חדים ומדוייקים - העמקת שיתוף הפעולה, והכנה ליום פקודה. 

 

בתרגיל השתתפו כוחות מחיל השריון, התחותנים, הגנת הגבולות וההנדסה הקרבית, בנוסף לסיירת הנח"ל, מפקדים מחטיבת הקומנדו ונציגים מאוגדה 91. כולם הגיעו מוכנים להתמודד עם כל מכשול שיעמוד מולם, וגם לחוות למידה הדדית של טכניקות לחימה והתמודדות בזירת הקרב. 

אבל למה שזה יקרה דווקא ביוון? אחת ממטרות המשלחת היא להתמודד עם שטח זר בזמן לחימה - איך מסתערים על מבנה לא מוכר? כיצד מעבירים אוכל ללוחמים בעומק שטח האויב? ואיך נלחמים בתוואי שטח שלא תואם את האימונים בישראל? את זה התרגיל בא לבדוק.

"אנחנו לומדים טכניקות קרב אחד מהשני", מספר סרן רון, קצין בסיירת הנח"ל, "ביצענו שלל אתגרים מורכבים של לחימה בשטח פתוח ובנוי בשילוב כלל הכוחות". הם עבדו על מספר תחומים: לוחמת לילה, לוחמה אורבנית - הכוללת פשיטה למבנים ולחימה רחבה באזורי שטח בנוי, סימולטורים, הגנת הגבולות, הנדסה וארטילריה. 

בתרגיל, שמו דגש מיוחד על הלוגיסטיקה, שבעת מלחמה ,כשעל כוחות הניוד להגיע אל הלוחמים בעומק שטח האויב, בתוואי שטח לא מוכר, היא מורכבת. הכוחות הישראליים השונים למדו ממקביליהם בצבאות ארה"ב ויוון על העברת אספקה בזמן קרב. 

התרגיל היה אבן דרך משמעותית בחיזוק הקשר בין צה"ל לצבאות השונים,  רס"ן ש', רמ״ד הפעלת אש בחיל התותחנים, שלקח חלק במשלחת, מסכם: "שיתוף הידע והחיבור האישי הם מקור העוצמה והקטלניות בהתמודדות מול אתגרי האזור".