מחילופי סטודנטים ועד הגעת נושאת המטוסים

עגינתה של נושאת מטוסים אמריקאית בארץ בפעם הראשונה זה 17 שנה, מסמלת עליית מדרגה ביחסים בין זרוע הים הישראלית לצי האמריקאי: "זוהי נקודת שיא". למה היא הגיעה דווקא עכשיו, איך הציים משתפים פעולה ומה האמריקאים עושים באזור? יצאנו אל הים וחזרנו עם תשובות

04.07.17

בסוף השבוע האחרון עגנה בסמוך לנמל חיפה נושאת מטוסים אמריקאית, לראשונה מזה 17 שנה, ואתמול (ב') נערכה על סיפונה קבלת פנים חגיגית.

נושאת המטוסים "ג'ורג' ה. וו. בוש", שקרויה על שמו של נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש האב, נחשבת לאחת מאוניות המלחמה הגדולות ביותר שנבנו אי פעם: אורכה 332 מטרים, רוחבה 77 מטרים ויש בה 20 קומות המאכלסות כ-5,700 חיילים ועשרות כלי טיס שיוצאים לגיחות מבצעיות. שני הכורים הגרעיניים הפועלים בה מאפשרים לה טווח שיוט של כשנתיים לפני שתצטרך לעבור טיפול אחזקה.

"הצי האמריקאי פועל באזור המזרח התיכון כנגד ארגון הטרור דאע"ש", מספר ראש ענף תיאום בין לאומי בזרוע הים, סא"ל אסף בונה, "כחלק מההתקרבות בין הציים הוחלט שנושאת המטוסים תעגון בארץ ושהלוחמים יזכו ליום מנוחה בתאריך מאוד סמלי עבורם - 4 ביולי, הלא הוא יום העצמאות של ארה"ב. העגינה היא אירוע יוצא דופן ואתגר לוגיסטי לא פשוט שנובע מגודלו העצום של כלי השיט הזה".

אתמול (ב') נערכה קבלת פנים חגיגית על סיפון נושאת המטוסים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ובכירים בצה"ל ביניהם מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט ומפקד בסיס חיפה תא"ל דוד סער סלמה.

ים של הישגים

בקבלת הפנים נכחה גם מפקדת כוחות הצי האמריקאי באירופה ובאפריקה, אדמירל מישל ג' הווארד שהגיעה במיוחד לביקור בארץ, בפעם השנייה השנה. "ביקורה הראשון של האדמירלית בארץ היה חשוב מאוד והוגדר כהצלחה", מציין סא"ל בונה ומפרט: "במהלכו הושגו מספר הבנות בנושאים מהותיים הנוגעים לשיתוף הפעולה בין הציים ונוצר חיבור חזק בין מפקד הזרוע לאדמירל הווארד, שהניב ביקור נוסף שלה עם הגעת נושאת המטוסים".

עגינת נושאת המטוסים הגיעה בסמיכות לביקורו של מפקד זרוע הים בארה"ב, בתור אורחו של מפקד חיל הים האמריקאי. בביקור נחתם לראשונה הסכם חילופי קדטים (צוערים) בין קורס חובלים הישראלי לאקדמיה הימית האמריקאית והוענק למפקד זרוע הים לגיון ההצטיינות - אות הערכה שרק 23 ישראלים קיבלו עד כה.

"הביקור בארצות הברית היה ביקור מעשיר ומכונן", נזכר מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, "הסכם חילופי הקדטים ישנה את פני הכשרת החובלים. זהו תחילתו של דיאלוג שישתרש לכל שכבות הפיקוד ויעצים את הקשר בין הציים. אני רואה בביקור הוכחה לכך שהצי האמריקאי מכיר בחשיבות הקשר איתנו ורואה בנו צי מנוסה בעל יכולות שאפשר ללמוד מהן".

כבר ביום רביעי צפויה נושאת המטוסים לעזוב את הנמל ולשוב למאמצי הלחימה כנגד ארגון המדינה האסלאמית. "לאור המתיחות באזור ישנה התקרבות בין הציים", מציין סא"ל בונה, "אנחנו בני ברית טבעיים וישנם צרכים מבצעיים ומודיעיניים שנהיים משמעותיים בתקופות אלו של התחממות בזירה הים תיכונית. שיתוף הפעולה בינינו, שמעמיק ומתעדכן בחודשים האחרונים לאור האתגרים המשתנים, בא לידי ביטוי בהיבטים מודיעיניים, אופרטיביים ובתרגילים משותפים".

"כיום ישנה הבנה כי מדינת ישראל היא נכס", קובע מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, "ברמה האזורית, ישראל היא נמל בטוח. כוחות הצי האמריקאי רואים בנו כפרטנרים להתמודדות עם האתגרים המשותפים מולם אנו ניצבים במזרח התיכון. יחד אנו מוצאים פתרונות, חולקים ידע ומצליחים לסייע זה לזה. ישנם תחומים, כמו מודיעין, בהם שיתוף הפעולה בינינו הוא קריטי. הגעת נושאת המטוסים וביקורה השני של אדמירל הווארד הם נקודות שיא במערכת היחסים בין הציים. אני סמוך ובטוח שהדיאלוג ימשיך ויתחזק, ויניב הישגים משמעותיים בעתיד".