מלחמת מים - גרסת 2017

עם צי שנחשב לקטן, וכשמלחמות בלב ים כבר אינן מתרחשות לעתים קרובות, יצאנו לבדוק כיצד מתמודד זרוע הים עם המערכה החדשה. אז איך עובדות יחד זרועות האוויר, הים והיבשה, איך תיראה המלחמה הבאה וכיצד מתכוננים אליה? מיוחד לחג המים

30.05.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת את"צ

 

קרבות בלב ים, מטחי אש מספינה אחת לאחרת ומפרשים חרוכים בתום המערכה. אלו הדברים שעולים לנו בראש כחושבים על לחימה ימית, אך האמת היא שהם יותר הולמים סרטי אקשן. בפועל, המציאות קצת שונה.

"פעם הקרבות היו בין ספינות, כמו בקרב לטקיה, לדוגמא, במלחמת יום כיפור", נזכר סא"ל שי אלג'ם, רע"ן מערכות נשק וניווט בזרוע הים. "עם הזמן, האויב הבין שלא יוכל להביס אותנו בדרך הזו, והעביר את הלחימה לחוף".

"אנחנו חי"רניקים ימיים", הוא קובע, "וכמו כל חיילי ומפקדי צה"ל, תפקידנו הוא להגן על מדינת ישראל. זרוע הים שומרת על רצועת החוף והמים הכלכליים בהם אסדות גז. השטח הזה", הוא מדגיש, "גדול פי כמה משטח הארץ. אם לא נשמור עליו כראוי, לאויב יהיה קל מאוד לחדור דרכו".

"בחירום התפקיד שלנו יותר מורכב", מתאר אלג'ם, "חייבים לשמור על עורק פתוח לכניסת סחורות, מאחר שמעל 90% מהאספקה מגיעה דרך הים, ושדות התעופה עלולים להיות מושבתים בגלל רקטות. כאן אנחנו נכנסים - בליווי ספינות, בהגנה עליהן וביצירת תמונת מצב מנקודת המבט שלנו".

השגת עליונות ימית היא מטרת הזרוע ומשרתיה, אך בזאת לא נגמר תפקידם. "אנחנו עוזרים בהשגת עליונות יבשתית", מסביר אלג'ם, "אנחנו יותר ניידים מכוחות היבשה ולכן מסוגלים להגיע למקומות שונים - ולפעול משם. לדוגמא, אם אנחנו מזהים אויב בחוף, ביכולתנו להפגיז אותו מהספינה ולסייע לכוחות המתמרנים ביבשה".

מים שקטים

למרות המלחמות הרבות בהן השתתפו, אינספור המבצעים אליהם יצאו והפעולות שתרגלו בלי סוף, בזרוע יודעים שהמערכה הבאה טומנת בתוכה אתגר לא קטן: "המלחמה מול האויב מצפון תהיה מאוד מורכבת", מספר אלג'ם, "הוא חכם יותר היום, ומצויד בהרבה אמצעים חדשים".

"אנחנו מתכוננים ללחימה בכל הזירות - באוויר, ביבשה, מעל ומתחת לפני המים", הוא אומר. אך מי שהמים נראים לו סוערים, יכול להיות רגוע: "בשנים האחרונות הלחימה המשותפת עם הזרועות המקבילות התפתחתה עוד ועוד. אנחנו לומדים מהניסיון שלהן בתחום התקיפה, מסבים מערכות לצרכים שלנו ומפתחים ביחד מערכות רב זרועיות".

כיפות הברזל שמוקמו על גבי אניות בסמוך לאסדות הגז, הן דוגמה בולטת לשיתוף הפעולה. "העברנו את המערכת התאמות משמעותיות כדי שתעבוד בסביבה הימית, עם הרעידות והטלטולים, תוך שמירה על בטיחות מרבית", מספר סא"ל אלג'ם. "לוחמי ההגנה האווירית גם כן עוברים הסבה ומתרגלים לתפעול בתנאים של ספינה".

אך אל היתרונות הרבים בשיתוף הפעולה מתווסף גם חסרון אחד: היעדר שפה משותפת. בכל אחת מהזרועות משתמשים במונחים ייחודיים וישנן תצוגות אחרות במערכות, אך בזרוע מבקשים להדגיש כי מדובר באתגר שכל העת נעשות פעולות למזער אותו. "אנו חייבים לתרגל כל הזמן את השילוב הבין זרועי, כדי לא להשאיר מקום לטעויות", מסביר סא"ל אלג'ם.

האתגר החדש של צה"ל הוא לפתח שפה משותפת לכלל הזרועות, ולראות האם ניתן לפתח מערכות זהות שישמשו אותן. "אם נתגבר על הפערים, המערכה תהיה בידינו", קובע סא"ל אלג'ם.