כך מנע מפקד ביומו הראשון פיגוע בחופי תל אביב

בסוף שנות ה-70 הצליח מפקד צעיר לעצור אוניית מחבלים מול חופי חיפה, בדרכם לבצע פיגוע בתל אביב. ללא מודיעין ועם הרבה תושיה, הצליח הכוח להשתלט על סיפון האוניה ולמנוע אסון

18.04.17
ברית אלמוג

איך מצפה מפקד חדש שתראה הפלגתו הראשונה? בטח לא שתסתיים בהשתלטות על אוניית נשק ובתפיסת מחבלים לבנונים, רגע לפני שהם מבצעים פיגוע קטלני בחופי תל אביב. זהו סיפור תפיסת האוניה "סטפני", שהתרחש בחודש מרץ 1979.

 בלילה חורפי עם גלים גבוהים ורוח חזקה, יצאה ספינת הטילים אח"י אילת לסיור ביטחון שוטף שגרתי. זו הייתה גם הפלגתו הראשונה של אל"ם (מיל') אודי דביר כמפקד הסטי"ל, כאשר רק יום לפני כן קיבל את הפיקוד על הספינה.

"יום לפני מבצע ההשתלטות על הסטפני קיבלתי את הפיקוד על ספינת הטילים אח"י אילת", אל"ם (מיל') אודי דביר. "זו הייתה הפלגתי הראשונה כמפקד הכוח ומזג האוויר באותו הלילה היה קשה. יצאנו לסיור ביטחון שוטף ללא התראות מודיעיניות מיוחדות, ופשוט עברנו וניסינו לגלות מטרות חשודות בין הסוחרות התמימות".

אל האוניה "סטפני" הגיע הכוח בשעת לילה מאוחרת, לאחר שעבר שבע ספינות סחר. הם תשאלו את הספינה, ולאחר שלא הבחינו בדבר מפליל או חשוד, נתנו לה להמשיך בדרכה. למרות זאת הספינה תפסה את תשומת ליבו של מפקד הכוח, באופן מוצדק כפי שיתברר בהמשך הערב.

"לקראת הבוקר המחשבה על כך ששחררתי אותה הפריעה לי והחלטתי שנחזור לתשאל אותה בשנית. לא הייתה סיבה אמיתית לעשות זאת, עשיתי את זה על סמך תחושת הבטן שלי בלבד. אז חזרנו לפני עלות השחר לבדיקה נוספת", הוא משחזר.

הבדיקה השנייה נערכה לקראת שעות הבוקר, אז אפשר היה לראות יותר בבירור דברים על האוניה. "ראיתי כיסוי חשוד על סיפון האוניה וביקשתי מהקפטן להזיז אותו". סירת גומי לבדה אינה הפללה לפעילות חבלנית, אך פעמים רבות היא מהווה רמז לבאות. לאחר גילוי סירת הגומי ביקש אודי אישור לבצע השתלטות – וקביל אותו במהרה.

"ואז הבנו שמשהו לא תקין"

חששותיו של מפקד האוניה התגלו כנכונות, ועל הסיפון נמצאו מספר רב של כלי נשק, פתקים ומפות שהעידו על כוונתם של המחבלים להגיע למרכז הארץ. בדיעבד, התבררו כוונותיהם -  לבצע פיגוע קטלני בחופי תל אביב. במפקדת זרוע הים הוחלט לשלוח צוות של שייטת 13 לבצע השתלטות יסודית ומלאה על הספינה, וכך חזרו כלל הכוחות יחד עם צוות ה"סטפני" והאוניה עצמה לנמל חיפה.

אל"ם (מיל') דביר פורט את השתלשלות העניינים: "התחקור הראשון של האוניה היה בשטח ראש הנקרה, והתחקור השני נעשה כבר מול חופי חיפה. הבנו שמשהו לא תקין כאשר הקפטן אמר שיש לו צוות של 12-14 אנשים, כאשר אני בעצמי ספרתי 20".

"בתקופה ההיא צוות השתלטות שהורכב מלוחמי ספינת הטילים המתשאלת היה עניין שבשגרה, אך בעקבות ההשתלטות על הסטפני שינו את הנהלים. בדיעבד היינו בסיטואציה בעייתית, הסתבר שמאחד מחלונות הספינה כיוונו עלינו טיל כתף, והתשאול נערך במרחק קטן של עשרות מטרים בין הספינות", מספר אודי. "המצב היה יכול להידרדר במהירות, או לפגיעה בנו או לפגיעה באזרחי ישראל".

מהאירוע שהסתיים בהצלחה הופקו לקחים רבים. "שינינו נהלים ולמדנו רבות כיצד להתנהל ומה לעשות באירועים מסוג זה. למדנו כיצד נכון להתנהל בתרחישים מסוג זה, נבנתה תורת לחימה מותאמת לאירועים ובפעמים הבאות בהן השתתפתי במבצעים דומים כבר פעלנו באופן יעיל ואפקטיבי", סיכם אל"ם (מיל') דביר.