איך מחלצים מסוק שהתרסק בלב ים?

הצצה להכשרה הייחודית שעוברים לוחמי ספינות הטילים 

13.12.18
מערכת את"צ

אחת השאלות איתן מתמודדים לוחמי ספינות הטילים בקורס ייחודי שנערך פעם בשנה היא: "איך מחלצים מסוק שהתרסק בלב ים בזמן פעילות מבצעית?". לצורך המוכנות לתרחיש, מוכשרים הלוחמים בצלילה מבצעית, לומדים לקשור ולהתמודד עם חבלים בעומק הים. ועורכים היכרות עם מבנה המסוק הימי. כך בזמן אמת יוכלו הלוחמים, הפועלים לרוב מעל פני הים, להציל את הטייסים מטביעה.

ההכשרה התת מימית היא לא חלק שגרתי בעבודתם של לוחמי הספינות, ולכן הם עוברים קורס צלילה, הדרכת קשירה תת מימית עם היחידה למשימות תת מימיות, וביקור בטייסת 'מגני המערב' לצד סקירה על מסוק העטלף.

"זאת הכשרה לא פשוטה שמטרתה להכין את הלוחמים לאירוע ספציפי, ולכן אנו מדריכים אותם באופן ממוקד ומתרגלים הרבה", סיפר מדריך עבודה תת מימית. "אנחנו מורידים להם סימולטור לים שמדמה את גוף המסוק כאשר הוא טבוע. הלוחמים צריכים לצלול בזוגות ולעבוד בשיתוף פעולה על מנת לקשור את המצוף לגוף המסוק בנקודות ייעודיות. בסוף ההכשרה אנחנו בוחנים את הלוחמים על זמנים, על מנת לוודא שבזמן אמת הם יספיקו לעשות את תהליך ההנצלה לפני טביעת המסוק".

בזמן אמת יצטרכו לוחמי ספינות הטילים ללבוש חליפות צלילה במהירות, להוריד סירת גומי למים, להגיע אל המסוק השקוע, לצלול ולהציף אותו. לכל התהליך יש 15 דקות בלבד עד לטביעת המסוק לחלוטין, ולכן חשיבות העמידה בזמני הבוחן המסכם קריטית.

לקורס מגיעים לוחמים מספינות הטילים מדגם סער 5, משום שהם פועלים בשיתוף פעולה עם המסוקים הימיים. החיילים משרתים בכל התפקידים והמחלקות, והם נבחרים על פי יכולותיהם ואמון המפקדים בהם.

"הצלילה שלומדים במהלך הקורס הנצלה היא צלילה למען מטרה ייעודית, ולכן הם לומדים הרבה כמעטפת לצלילה עצמה", הסביר מפקד ההכשרה. "לימדנו את הלוחמים כיצד לקשור קשרים מתחת למים והיכן לחבר אותם כך ששלד המסוק לא יתפרק. הראות במים לא טובה, ולכן הכול נעשה עם הסתמכות על חוש המישוש והבנה של מבנה המסוק.

העבודה עם המצוף הענק לצד שיתוף הפעולה עם משיט סירת הגומי, שיחד פועלים לכך שהחבל לא יסתבך טרם הקשירה, היא פעילות שדורשת תרגול ודיוק. לכן, אנו נותנים ללוחמים הימיים לתרגל עד שהם מצליחים לבצע זאת תוך ביצוע בדיוק רב ובזמן המצופה".