כל מה שצריך לדעת על לוחמי סטי"ל

13.12.18
מערכת את"צ

1. מה עושים לוחמים בספינות הטילים?

הלוחמים משרתים בספינות הטילים של זרוע הים. חלק ממשימותיהם כוללות הגנה על הגבול הימי של מדינת ישראל, אבטחת חופש השייט, ביצוע פעילות מודיעינית מיוחדת וסיוע לכוחות הקרקע וחיל האוויר.

הלוחמים מבצעים פעילות מבצעית ענפה ופעולות יזומות לסיכול פעילות חבלנית, תוך שמירה על מוכנות מתמדת לתקיפת כוחות אויב בים ובחוף. הלוחמים בספינות מתחלקים למספר מחלקות, ביניהם מכונה, אלקטרוניקה, נשק וגנ"ק. לכל לוחם יש תפקיד שונה כמו לדוגמא, הפעלת מערכות נשק ומערכות שליטה ובקרה, תחזוקה של המכונה ועוד.

2. באילו ספינות הם משרתים?

כיום נמצאים בזרוע הים ספינות טילים מדגמי 'סער 4.5' ו-'סער 5', כאשר בשנים הקרובות צפויות להגיע לזרוע ספינות טילים חדשות מדגם 'סער 6'.

3. באיזה בסיס משרתים לוחמי שייטת ספינות הטילים?

בסיס האם של שייטת ספינות הטילים הוא בסיס חיפה, הבסיס הגדול ביותר של זרוע הים, משם ספינות השייטת יוצאות להפלגות לאורך חופיה של מדינת ישראל ולעיתים אף הרחק ממנה.

4. איך מתקבלים לתפקיד? 

אי אפשר להתגייס ישירות לתפקיד לוחם בשייטת ספינות הטילים, אלא רק להתגייס לתפקיד לוחם ימי. תפקיד הלוחם הימי  מאגד תחתיו גם את לוחמי שייטת ספינות הטילים וגם את לוחמי פלגות הבט"ש.

רק אחרי הטירונות נעשית חלוקה בין ההכשרות (יש משקל להעדפה האישית של החייל אך אי אפשר להבטיח שחייל יקבל את התפקיד אותו הוא רוצה). תפקיד הלוחם הימי הוא תפקיד התנדבותי על כן צריך לעמוד בתנאי קבלה מקדימים, לסמן בשאלון ההעדפות את תפקיד הלוחם הימי בדירוג גבוה ולעבור גיבוש לוחם ימי שנמשך יומיים בבה"ד זרוע הים.

5. ממה מורכבת הכשרת הסטי"לן?

הכשרת הסטי"לן נערכת בבה"ד זרוע הים. ההכשרה מורכבת מטירונות וקורס שנמשך בין שלושה לשישה חודשים, תלוי במגמה.  בקורס לומדים על המערכות בסטי"ל, מתוודעים לחיים בים ועוברים מסעות מאתגרים. עם ההגעה לספינה הלוחמים צריכים לעבור הסמכות נוספות בתפקיד אליו הם מיועדים, כשבסיומן מקבלים הלוחמים את סיכת הסטי"לן הנכספת.

6. מהן אפשרויות הקידום?

עם ההגעה לספינה, הסטי"לנים צריכים לעבור הכשרות והסמכות נוספות ייעודיות לתפקיד אותם הם ממלאים. ככל שהם עוברים יותר הסמכות הם מקבלים אחריות נוספת, עד שהם הופכים להיות בכירים בתפקידם. חלק מהסטי"לנים יכולים להמשיך לשירות קבע כנגדי מחלקה בסטי"ל.

סטי"לנים שיימצאו מתאימים יוכלו לצאת לקצונת חוף. הם לא יכולים להפוך לקצינים בספינות הטילים, לשם כך צריך לעבור קורס חובלים, אך הם יכולים להיות קצינים בתפקידי חוף כמו קצין שליטה ימית, קצין מודיעין, קצין לוגיסטיקה ועוד.

7. איך נראה השירות בספינות הטילים?

הסטי"לנים מבלים חלק נכבד מהשירות שלהם בספינת הטילים. גם בהפלגות וגם בחוף הספינה הופכת לביתם השני של הסטי"לנים. הם גרים בה, אוכלים בה ומשרתים בה. מדובר בחוויה ייחודית ביותר. אומנם החיים בספינה יכולים להיות מעט צפופים, אך נוצרת אחוות לוחמים חזקה המניבה חברויות שנמשכות גם שנים רבות אחרי השחרור. חלק מהלוחמים, בייחוד בתחילת דרכם סובלים מרגישות להפלגה, או במילים אחרות, מחלת ים. אך אל דאגה, יש כדורים ומדבקות רפואיות שניתן לקבל במידת הצורך שעוזרים להתמודד עם תחושות הבחילה.