בחזרה למסע האמיץ של אוניות הסער מצרפת לישראל

הים הסוער, המרחק של 3,000 מיל ימי, והעצירה לתדלוק בלב ים לא עצרו בעד צוותי הספינות שהפליגו מצפון צרפת. מהיציאה לדרך בערב חג המולד, בעזרת ביגוד ומכשירי קשר אזרחיים ומבלי לעבור על החוק - המבצע בו חמש ספינות הסער החדשות הגיעו לנמל חיפה ייזכר לעוד דורות רבים כאחד הנועזים שבוצעו בחיל הים. 

30.12.19
מערכת את"צ

ספינות "שרבורג" הן חמש ספינות מסדרת סער 3, שנבנו עבור חיל הים הישראלי בצרפת בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20. סמוך להשלמתן הטילה ממשלת צרפת אמברגו על מכירת נשק לישראל, על כן עוכבו הספינות בצרפת. לבסוף, על אף ששבע מהספינות כבר הגיעו לארץ, חמש הספינות הנוספות נותרו בידי הצרפתים, הוצאו מהנמל הצבאי בשרבורג והועברו לנמל האזרחי.

צילום מאוסף ארכיון צה"ל ומעהב"ט

בדצמבר 1969 הצליחה ישראל (למרות האיסור) למלט את הספינות, שהפליגו משרבורג בשעה 02:30 בלילה, לא הדליקו אורות, ויצאו מהפתח הראשי של הנמל. צוותי הספינות היו לבושים בגדים אזרחיים, ולכלי השיט עצמם ניתנו שמות בדויים. לאחר מסע בן למעלה מ-3,000 מיל ימי בים סוער, כשהן מתודלקות בדרכן בלב ים, הגיעו הספינות לנמל חיפה. מרכיב מרכזי בתוכנית המילוט היה שמירה על מסגרת החוק הצרפתי ועמידה בכללי המשפט הימי.

אח"י סער, אח"י געש, אח"י חרב, אח"י חנית, אח"י סופה ואח"י חץ הושקו בטקס במעמד הרמטכ"ל דאז, חיים בר לב, ומפקד חיל הים, אברהם בוצר. בטקס גם התבצע לראשונה מנהג שבירת הבקבוק על ספינה חדשה בחיל הים הישראלי.

צילום מאוסף ארכיון צה"ל ומעהב"ט

חמש ספינות הסער השתתפו בקרבות הימיים במלחמת יום הכיפורים. כבר בלילה הראשון השתתפו אח"י געש ואח"י חנית בקרב לטקיה מול חיל הים הסורי. אח"י סופה ואח"י חרב השתתפו בקרב פורט סעיד מול חיל הים המצרי. נוכחותן בצי של חיל הים היוותה יתרון גדול בקרבות. הספינות המשיכו בשירות ארוך ומשמעותי בחיל הים, שאפשר לבסס את בניית הכוח הימי בארץ. 

צילום מאוסף ארכיון צה"ל ומעהב"ט

הספינות הוצאו בהדרגה משימוש בחיל הים. אח"י סופה הושקעה בצורה מבוקרת מול חוף האלמוגים באילת, על מנת ליצור שונית לדיג תת-מימי וצלילה. הספינות שהושבתו בתום שירות ארוך ומסור הוחלפו בספינות דגם סער 4.5 מתוצרת מספנות ישראל, הנושאות את אותם שמות.