קבלו הצצה לאחד מהקורסים הסודיים בצה"ל

שבועות שטח ארוכים בים וביבשה, לימודי מערכות ומושגי יסוד בצוללת והכל תחת מעטה סודיות עבה, שמבטיח שמירה על ביטחון ישראל. פגשנו את רס"ן א', מפקד ביה"ס צוללן, שנתן לנו הצצה מיוחדת לאיך נראה הקורס היוקרתי מבפנים

15.06.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

ב-13 החודשים האחרונים עמלו חניכי קורס צוללן 117 להשיג את הסיכה הנחשקת ולהצטרף לשורות המכובדות של שייטת 7, שלוקחת חלק משמעותי בשמירה על ביטחון המדינה. היום, כמיטב המסורת, יצעדו הלוחמים החדשים ברחבת המסדרים בבסיס חיפה על גבי צוללת, לבושים במדיהם הלבנים ויקבלו את הסיכה.

אז, איך צוללן נולד?

כדי להיות צוללן צריך שיהיה לך את זה. תידרש לשמור סודות ולפעול תחת לחץ. בתוך צוללת, תכיר את המשפחה השנייה שלך, תלמד להפעיל מערכות ומכונות ובשיתוף פעולה יחד עם כל הצוות תצילו חיי אדם. "צריך הרבה מוטיבציה ללמוד ולהמשיך לשחות גם כשקשה", מתאר רס"ן א', מפקד בית ספר צוללן.

בשביל לקבל מיון לגיבוש צוללן יהיה עליכם לעמוד בתנאים הבאים: קב"א מעל 54 ודפ"ר 60 לפחות. לאחר מילוי שאלון ההעדפות, תקבלו מיון לגיבוש בזרוע הים ואם תימצאו מתאימים - התקבלתם!
רק חשוב לשים לב - הקבלה לקורס מותנית בסיווג ביטחוני גבוה ובדיקות רפואיות במר"י (מרכז רפואה ימית).

כמו כל לוחם בצוללת, תידרשו לחתום 4 שנות שירות - שנתיים ושמונה חודשים בסדיר, מתוכן שנה וחודש בהכשרה, ועוד שנה וארבעה חודשים בשירות קבע.

בששת החודשים הראשונים תעברו את השלב הבסיסי, שיתחלק לחודש טירונות לוחם ימי בבה"ד זרוע הים, והכשרה בסיסית בבית ספר צוללן, שנמצא גם כן בבה"ד. בשלב הזה תתחילו להכיר את הצוללת, את המערכות שמרכיבות אותה והתפקידים השונים. בנוסף, תלמדו תוכן עיוני רב ותיבחנו על כך.

במהלך ההכשרה ייצאו הטירונים למסעות ברחבי הארץ, בים וביבשה. "יש לנו מעל 10 מסעות בשלב הזה - סדרת ים באילת, הכשרה על ימאות בסיסית והפלגה על סירות גומי בים התיכון", מפרט מפקד ביה"ס צוללן.

"יש גם הרבה הווי, בסופו של דבר אנחנו מכשירים אותם לחיות כצוות בתוך צוללת וזה לא פחות חשוב", מדגיש מפקד ביה"ס. בארוחת שבת תכירו את המנהג בו שרים את שיר הפתיחה של מרקו, 'הלב'. בנוסף, כל מחזור בוחר לעצמו קמע שיוביל אותו במהלך ההכשרה.

בסיום חצי השנה הראשונה בצה"ל תגיעו לוועדות והמבחנים, תשתתפו בסימולציות שיבחנו את רמת הידע שלכם ומסע מסכם שלב בסיסי. אם תעברו הכול בהצלחה, תגיעו לשלב הייעודי, תקבלו את סיכת הצוללן הקטנה ותתחלקו למגמות ולמקצוע שאותו אתם צפויים למלא בשירות.

יש לכם חמש מגמות שתוכלו להשתבץ אליהם: מכונה, מהו"ב (מערכות הספק ובקרה), נשק ואלחוט, גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר), וסונר. לפי המקום אליו ישבצו אתכם תקבלו כותפות מתאימות, תתחילו ללמוד איך מחזיקים עמדה ותכירו לעומק את התפקיד שלכם.

בשלב זה, תתנסו לראשונה בסימולטורים של הפלגה בים, תצאו להפליג בצוללת עם צוות קיים, תצברו שעות ותיקחו חלק בפעילויות מבצעיות. "בשלב הזה החניכים מתחילים להרגיש את המעבר מחייל בקורס - ללוחם בשייטת", מכריז בחגיגיות מפקד בית ספר צוללן.

"אחד הרגעים המשמעותיים בקורס הוא כשחניך מחזיק עמדה פעם ראשונה, בערך אחרי תשעה חודשי הכשרה. מפקד ההפלגה מכריז בכרוז על איש הצוות החדש וכולם מוחאים כפיים. לקראת סוף הקורס החניך מצטרף לחודש סיפוח בצוללת בתפקיד שיעשה", מספר רס"ן א'.

והנה, אחרי שנה וחודש, אחרי שעברתם כמעט הכול, תגיעו מתוך הים על גבי צוללת, אל רחבת המסדרים - הצוללנים החדשים של צה"ל. בטקס יעניק לכם מפקד זרוע הים את הסיכה שעליה חלמתם ובשבילה עבדתם כל כך הרבה, ותהפכו באופן רשמי ללוחמים בשייטת 7.