איך נראתה הפעילות המבצעית ב"חגורה שחורה" מהים? תיעוד שנחשף לראשונה

100 מטרות איכותיות, 25 מחבלים ו-48 שעות מכריעות. שנה אחרי תוכנית "חגורה שחורה", ששינתה את כללי המשחק, נחשף תיעוד חדש מרגעי הפגיעה של הלוחמים הימיים בתשתיות טרור בחופי רצועת עזה

19.11.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

13 בנובמבר 2019, ימי תוכנית "חגורה שחורה". ספינות הבט"ש של פלגה 916 מפליגות אל עבר חופי עזה. המטרה: תקיפת אתרים המסכנים את ביטחון המדינה ותורמים להתעצמות האויב. בשתי היממות הבאות הם יפגעו בתשתיות ימיות של הגא"פ במרחב החוף, כלי שיט ואמל"ח בתווך הימי. פגיעות שיהפכו לחלק חשוב מהישגי התוכנית כולה. 

במקביל, תקפו כוחות צה"ל יותר מ-100 מטרות ברחבי הרצועה, ששימשו לפגיעה בביטחון ישראל - ממנהרות טרור, דרך תשתיות ארגוניות ועד אתרים לייצור אמל"ח. 25 מחבלים בגא"פ חוסלו, ביניהם המפקד הבכיר בהאא' אבו אל-עטא, ומפגעים שהיו בדרכם לבצע ירי נ"ט על כוחותינו.

במהלך ימי הלחימה, תר"ש 'תנופה', ושיתוף הפעולה הרב-זרועי בפרט, הוכיחו את עצמם: זרועות האוויר, הים והיבשה הסתנכרנו וסייעו אחת לשנייה בבחירת מטרות והזיהוי שלהן. חיבור הידע בין תצפיות, מידע מודיעיני וניסיון קודם הובילו להצלחה משמעותית שהישגיה נמשכו לאורך זמן.

כדי להבטיח שבזמן אמת יידעו הזרועות לעבוד זו עם זו, לנצל את המידע והיכולות שברשותן ולממש את כל הפוטנציאל בחירום, מתרגלים בזירה הדרומית באופן קבוע במהלך השנה את שיתוף הפעולה הקריטי: יבשה-ים-אוויר.

אחד האתגרים של זרוע הים בגזרה הזו הוא הנפיצות - בכל רגע נתון עלול להתפרץ אירוע מסכן חיי אדם. הלוחמים נדרשים להיות דרוכים ומוכנים לעבור מאפס למאה במהירות, כשרוב הפעולות שלהם להגנה ושמירה על ביטחון המדינה נותרות בעלטה.

אחד המקרים הבודדים שמותר לספר עליהם הוא סיכול ניסיון חדירת פעיל חמאס אל שטחי ישראל בשחייה, בסוף יוני שעבר. קריאה יוצאת דופן במכשיר קשר מבקריות השליטה בזיקים התריעה על אוביקט הנסחף במים אל עבר חופי המדינה.

לוחמי 916 התקרבו לנקודה, ובעזרת יכולות טכנולוגיות ואמצעי גילוי מתקדמים הבינו שמדובר בשחיין. הם משו אותו מהמים והעבירו אותו לחקירה, בה התברר כי הוא מחבל פעיל חמאס שניסה להסתנן לשטחי ישראל במטרה לפגע.

בזכות העבודה הקשה של מערך שליטה, המספק את התמונה הימית הכוללת, בשיתוף הנחישות של לוחמי הבט"ש והמידע המודיעיני האיכותי - סוכל אירוע ביטחוני מסוכן שעלול היה להיגמר לגמרי אחרת.

מניעת חדירות כמו אלו וסיכול הברחות אמל"ח לשטחי הרצועה הם דברים שבשגרה בזירה נפיצה כמו זו. לכן, כפי שמעידים בזרוע הים, מושקעים מדי יום מאמצים מודיעיניים ומבצעיים לניטור פעילויות טרור והברחות ותפיסתן בשלבים מוקדמים, בשביל למנוע את התעצמות גורמי הטרור ברצועה, דרך הים.