המבצע להצלת החיים הסודיים בשונית הצפונית בעולם

בין גלי הים האדום שבבסיס הדרומי בישראל יש יותר מספינות ולוחמים. במעמקים צמחו בעשרות השנים האחרונות שוניות אלמוגים צבעוניות שהפכו למרחב מחייה עבור שפע של בעלי חיים. בעקבות הסערה שפקדה את חופי אילת, יצא לדרך מבצע מיוחד, בסופו נמצא לאלמוגים בית חדש. צפו בפרויקט הכי "סוער" שהיה כאן

03.11.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

בשנים האחרונות הגדר הימית הישנה בזי"ס (זירת ים סוף) הייתה בשימוש חלקי. היכולות הטכנולוגיות והקידמה ייתרו את השימוש בה, והיא נותרה בעיקרה בית גידול למאות אלמוגים נדירים שחלקם כבר בני עשרות שנים. 

הסערה שפקדה את אילת בחורף האחרון גרמה לנזקים כבדים. בין ההריסות היה אפשר למצוא את הגדר הימית הישנה שקרסה. חוץ מהוצאת הגדר משימוש, היא הפכה מכשול מסוכן עבור ספינות והוחלט לפנות אותה מהים האדום.

"היה ברור שנסיר את הגדר, אבל השאלה הגדולה הייתה איך נשמור על האלמוגים", פותח סמז"ר (סגן מפקד זירת ים סוף), רס"ן שי אלוני, "יצרנו קשר עם רשות הטבע והגנים והתחלנו שיתוף פעולה צמוד בשביל לשמר את החיות המופלאות שהבית שלהם נמצא אצלנו בבסיס".

בשלב הזה יצא לדרך פרויקט שנמשך כבר שלושה שבועות ועתיד להסתיים בשבוע הבא, להעברת האלמוגים לאזור מחייה סמוך: "יחידת סנפיר אילת, ילת"ם (יחידה למשימות תת מימיות), צוללני הרט"ג וכל אנשי הקבע בבסיס עם רישיון צלילה התגייסו למשימה".

"השונית באילת היא שונית האלמוגים הצפונית בעולם", מחדש לי רס"ן אלוני בהתלהבות: "יצאנו לפרויקט במטרה להסיר את כל האלמוגים מ-21 העמודים של הגדר. כל עמוד מכיל בין 30-40, זאת אומרת כ-700 חיות קטנות, שצריך להוציא בעדינות אחת אחת".

בשביל להבטיח ככל האפשר את ההסתגלות של האלמוגים בבית החדש, בזירה לקחו חתיכות מהגדר והפכו אותן למעין שולחנות לאלמוגים. "יש גם חשיבות לעומק ולחשיפת השמש בה הם היו קודם, ולכן אנחנו מנסים לשחזר את תנאי החיים שלהם בצורה הכי דומה שאפשר", מסביר סמז"ר.

לפי הנחיות רשות הטבע והגנים, חלק מהאלמוגים גם מגיעים למחקר ולמצפה התת ימי ללמידה. "לאנשים פה אכפת ברמה האישית. אני תושב אילת ומשרת כאן כבר 5 שנים וחצי, אבל גם חיילים שבאים לזירה רק לשנתיים או שלוש אכפת, העיר כאן היא הבית שלנו ואנחנו רוצים לשמור עליה". 

"אבל גם ברמה הצבאית, אין פה שאלה. אסור לנו להרוס רק בגלל שככה זה קל יותר, אנחנו שומרים איפה שאנחנו יכולים", מסכם רס"ן אלוני, "המשימה שלנו ומה שנדרש מאיתנו זה גם להגן על הטבע של כולנו".

 

צילום: aquazoom