כל מה שצריך לדעת על ה"סער 6" שמגיעה לישראל

אחרי שנים של הכנה, ספינת הטילים החדשה "סער 6" סוף סוף עומדת להפליג אל חופי ישראל. לכבוד האירוע ההיסטורי, השגנו לכם הצצה מיוחדת לסטי"ל הגדול והמשוכלל ביותר בזרוע הים. אז איך נראים 1,900 טונות של יכולות הגנה ותקיפה מבצעית? ומה מכיל הכלי שהולך לשנות את פני המערכה הבאה?

05.11.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

בתום תהליך ארוך של בנייה והכנות בגרמניה, ביום רביעי בשבוע הבא ״סער 6״ החדשה תחליף את דגלה לדגל ישראל ותעבור רשמית לידי זרוע הים. משם יתחילו הסטי"לנים להכין אותה למסע שבסיומו תגיע ״אח"י מגן״ לבית החדש שלה - בסיס חיפה.

ספינת הטילים ״אח"י מגן״ היא אחת מתוך ארבע הספינות ״סער 6״ החדשות, שמטרתן להגן על אסדות הגז בפרט ועל השטח הכלכלי בים ככלל, שגודלו כפול ממדינת ישראל עצמה. הצורך בכלי חדש ומתקדם התעורר בעקבות גילוי מאגרי הגז במים הכלכליים של מדינת ישראל בתחילת העשור השני של שנות ה-2000.  

 

בימינו, 70% מתפוקת החשמל במדינה מיוצרת באסדות הגז, והאחוזים עולים ככל שעובר הזמן. "מדובר בנכסים חיוניים לרציפות התפקודית של מדינת ישראל, והיכולת להגן עליהם היא קריטית", מסביר מפקד זרוע הים, אלוף אליהו שרביט.

חוץ מאסדות הגז, 98% מהסחורה המיובאת לשטחי ישראל מגיעה מהים דרך נתיב המסחר, ולכן ״סערי ה-6״ יחלשו על כל אזור המים הכלכליים של המדינה ויגנו גם על מסלולי השיט של הסוחרים.

אז הנה ספינת "סער 6" במספרים:

  • משקל הספינה הוא כ-2000 טון.
  • אורך הספינה הוא 90 מטר.
  • בספינה ישרתו כ-80 אנשי צוות.
  • בספינה יהיו 100 מיטות.
  • הספינה צפויה להפליג כ-2000 שעות ים בשנה, למשך כ-30 שנים.
  • אחוזי מערכות הלחימה הישראליות הוא למעלה מ-90% ממערכות הלחימה בספינה.
  • בניית הספינה ארכה כ-14 חודשים (מתחילת הבנייה עד ההורדה למים).
  • הספינה צפויה לשרת עשרות שנים (למעלה מ-30).

אפשרויות רבות עלו בצמרת זרוע הים לגבי הפתרונות האפשריים לאיום הגדל, עד שהגיעו להכרעה. "אופן ההגנה המיטבי על מרחב זה ועל הנכסים המצויים בו הוא ספינות, ו׳סערי ה-6׳ הם מענה מצוין ומדויק לצורך המבצעי", מדגיש אלוף שרביט.

ֿ״סערי ה-6״ החדשים הונדסו במיוחד למשימת הגנת אסדות הגז ונתיבי המסחר הימיים - ממבנה הספינה, דרך המכ"מים ועד האמל"ח. הוא יכלול מערכות ואמצעים משופרים לגילוי וניטור מטרות, שיאפשרו בניית תמונת מצב רחבה יותר על האיומים ועל ההגנה, דרך מערכות ליירוט טילי תמ״ס ולתקיפה ארוכת טווח באמצעות טילי ים-ים משוכללים.

בנוסף, ״סער 6״ יכול לשהות זמן ממושך יותר בים מסטי"ל רגיל, לחלוש על אזורים גדולים יותר, ליצור קשר עם כלל הגופים בצבא ולהנחית מסוק עד גודל בינוני על סיפונו.

על מנת לממש את החזון השאפתני, בשנת 2015 טסו שלושה מהנדסים לגרמניה במטרה להנדס את כלי השיט שישמש את זרוע הים ב-30 השנים הקרובות. בשנת 2017, לאחר ניסויים רבים וגיבוש הדגם הנוכחי, החלה בניית ספינת הטילים "אח"י מגן". 

ההכנה לקבלת ספינת הטילים בגרמניה הייתה מקיפה - כוחות רבים מזרוע הים השתתפו בתהליך הבנייה, וצוות הסטי"ל עצמו הוטס על מנת ללמוד לעומק את המבנה והמערכות. ובשבוע הבא, שלוש שנים לאחר מכן, יעבור הכלי באופן רשמי לידי צה"ל.

עם הגעת ספינת הטילים ״אח"י מגן״ לחופי ישראל, היא תיכנס למבצוע, בו יותקנו כל מערכות הלחימה, מתוכן 90% הן תוצרת ישראלית. התהליך יימשך כשנה וחצי, ובמהלכו ימקמו את כל הציוד בתיאום מדויק אחד לשני, כך שיעבדו בסנכרון וברמה הגבוהה ביותר.

"לאחר שתסיים את תהליך התקנת מערכות הלחימה, תיכנס אח"י מגן לשירות מבצעי בזרוע באופן מלא ותוביל את פעילות ההגנה על המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים", מסכם אלוף שרביט.