כך נראות 40 שנה של מבצעים חשאיים מתחת לפני הים

40 שנים חלפו מאז החליטו בזרוע הים להפוך את הילת"ם ליחידה עצמאית, ומאז היא רשמה הישגים רבים, בעיקר סודיים. שמענו ממפקדי העבר על המפגש המחודש עם היחידה ועד כמה היא השתנתה בחלוף השנים

12.09.21
ניצן בהר , מערכת אתר צה"ל

 

מעטים הם שיכירו את היחידה למשימות תת-מימיות, הגוף האמון בלעדית על תחום הצלילה והחבלה הימית בצה"ל, בעיקר כי אסור לספר על רוב הפעילות שלה. אבל בשקט בשקט, כבר 40 שנה, מוציאים לפועל לוחמי ולוחמות הילת"ם פעילויות עמוק במצולות ובאופן יומיומי. 

"היום היחידה נותנת מענה לכל פעילות מורכבת מתחת לפני הים", מספר רס"ן מתן בר, מפקד פלגת הצוללים, "זה מתבטא בעיקר בסילוק פצצות ותחמושת ובסיכול חדירות לאורך הגדר, הכול באמצעים טכנולוגיים הייחודיים לנו". 

רק מי שחי את הים יוכל להשתלב במשפחה הזו - מדובר במשימות צלילה ייחודיות ובשעות רבות הרחק מהיבשה. "היינו פותחים כל יום בבסיס בחיפה, ואף פעם לא ידענו איפה נסיים אותו", מתאר סא"ל במיל' מוטי קרן, שהיה מפקד היחידה ושירת בילת"ם במצטבר במשך 25 שנה. 

"היה ברור לנו שכל ירידה מתחת למים משמעה סיכון חיים", הוא מסביר בזמן שהוא מציג משימות עבר בהן השתתף בשנות השמונים, ביניהן חילוץ סטי"ל שבטעות עלה על החוף בסעודיה והשמדת אופנוע עם שני מחבלים בלבנון.

ואומנם, למרות היכולות הטכנולוגיות והפיתוחים הקיימים ביחידה כיום, לא תמיד היה זה המצב. "כשאני רואה את הרמה המקצועית הגבוהה ואת הצוותים המיומנים מתייצבים כאן גם 20 שנה אחרי השחרור, קשה להאמין שבתחילת הדרך נאלצנו לשאול אפילו מכלי צלילה", נזכר רס״ן במיל׳ ירון מור, בן 65, מי שהיה בעבר קצין החבלה של היחידה. 

"העובדה שהיחידה קיימת ומתפתחת אחרי 40 שנה ברמה שהיא בין מובילות הידע בעולם, מפתחת אמצעי טכנולוגיה, משלבת נשים באופן שוויוני ונותנת את השירות הכי מקצועי היא גאווה ענקית", הוא פוסק בחיוך. 

"תמיד היינו טובים, אבל עכשיו אני חושב שאנחנו טובים פי כמה וכמה", סבור גם סא"ל במיל' קרן, ומנמק: "היום אנשים צוללים עם ווסט צלילה, אבל בזמנו לא היו אפילו מאזני ציפה, בתחום החבלה - הסונארים שבעבר היו מוגבלים, הם ברמה גבוהה מאוד, ואם בעבר היינו עובדים קשה כדי לסרוק את השטח, כעת יש כלי רכב הצוללים קדימה כמעט ללא מאמץ". 

"גם כל נושא הצילום השתנה, כך שהיום היכולות שלנו מדהימות", הוא ממשיך, "אפשר לתעד ניסויים מתחת למים באיכות מירבית. בערב, לצורך ביצוע סקר תת־ מימי, היינו עולים למעלה ומספרים מה ראינו, ועכשיו קל לצלם בצורה איכותית. כל הציוד הוא ברמה גבוהה ועם מחשבה קדימה".

אבל אם תשאלו כל מפקד ולוחם ביחידה מה הסוד שלה, כולם יגידו שמדובר בהון האנושי. המשפט שאמר רס"ן במיל' מור בדרך-אגב מתארת זאת בצורה הטובה ביותר: "חברות היא ערך עליון כאן, וכל אחד פה יעזור בכל מה שהיחידה תצטרך כל זמן שיש בנו רוח חיים".

"הילת"ם היא יחידה יוצאת דופן בייחודה שטמון בראש ובראשונה באנשיה", מצהיר מפקד הילת"ם, סא"ל אורון ענבר, "אותו מארג אנושי יוצא דופן, הוא שיצר את מורשתה והוא זה שמגשים את ייעודה לאורך השנים".

"אני מאחל לכולנו", הוא מסכם, "היום ובעתיד, לשמור על עצמם ועל האופי המיוחד של היחידה, ולפעול ברוח היחידה וערכיה, תוך שמירה על המסורת והמורשת של ילת"ם ועל כל הטוב שהיא מייצגת".