בלי 4 הקצינים האלה - הסטי"ל החדש לא יכול לתפקד

לכבוד הגעת ספינת סער 6 השנייה לארץ - אח"י עוז, תפסנו את ארבעת מפקדי המחלקות של הספינה לשיחה ושמענו - מה כולל התפקיד? איך מגיעים להיות מפקד בספינה הקטלנית? ואילו הבדלים יש בין הסטי"ל החדש לספינות האחרות?

10.06.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

כל חלק בספינה קריטי לתפקודה - ללא מחלקת מכונה הכלי לא יוכל לנוע, בלי מחלקת גנ"ק (גילוי, ניווט ואיתור) לא נוכל לאתר את האויבים, לולא הנשק לא נוכל לתקוף ובלי האלקטרוניקה לא נוכל להגן על עצמנו. קבלו הצצה לחיים על הסטי"ל החדש אח"י עוז - מכל אחד ממפקדי המחלקות: 

סרן אור ג'יבלי, קצין מכונה בסער 6, אח"י עוז

מה התפקיד שלך כולל?

כקצין מכונה, אני אחראי על הצד הטכני של הספינה. בזכות העבודה של המחלקה שלי - לוחמים ואנשי קבע, הספינה מסוגלת להפליג ולצאת אל הים. חוץ מזה, אני גם סגן מפקד הספינה מרגע ההגעה לארץ.

כמה זמן היית עכשיו בגרמניה?

שנה וחצי. הגעתי בתור סגן קצין מכונה, והייתי חלק מצוות הגרעין של הספינה שכלל 8 אנשים סה"כ. במהלך הזמן שם הוסמכתי להיות קצין מכונה (צ'יף) של הספינה, לעזור בכתיבת נהלי ההפעלה ולקלוט את המערכות של הסער 6.

איך הגעת להיות מפקד מחלקה בסער 6?

סיימתי קורס חובלים בספטמבר 17' ונכנסתי להיות סגן צ'יף באח"י חנית. אחרי חצי שנה יצאתי לקורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם), ושובצתי בסופו כקצין מכונה בענף שטח. משם הגעתי לגרמניה בינואר 20'. 

איך שונה השירות על הסער 6 לעומת ספינות אחרות? 

תנאי העבודה בספינה החדשה הרבה יותר נוחים, לצורך המבצעי ולאנשי הצוות. היכולות שלה מטורפות - היא מסוגלת להפליג כמה שרק צריך, ומאפשרת לנו למתוח את הגבולות במשימות איתן אנחנו מתמודדים בזרוע. גם החיילים בספינה שמפעילים את הכלי מצוינים - הם הבסיס שלנו וכל השלם הזה מרכיב את הספינה הזו שנקראת אח"י עוז.

סרן בר הלגוע, קצין נשק בסער 6, אח"י עוז

מה התפקיד שלך כולל?

אני מפקד על מחלקת הנשק בספינה. אנחנו אחראים על כל הטילים והתחמושת, ותחתינו יושבת גם עבודת הימאות - קשירת הספינה ברציף, גרירה והיגררות ע"י ספינות אחרות, הורדה למים של סירת הגומי וכו'. המחלקה מורכבת בדר"כ משני קצינים - קצין נשק וסגנו, נגד בתפקיד נשק בכיר (מתעסק בעיקר בתחום אחזקת הנשקים) ולוחמי המחלקה - שהם הלב הפועם של כל תחום הנשק והימאות בסטי"ל. 

כמה זמן היית עכשיו בגרמניה?

אני כאן בערך שלושה חודשים. התפקיד העיקרי שלנו הוא ללמוד באופן מעמיק את הספינה ולקבל אותה מהמספנה הגרמנית - זה כולל אימונים במים הריבוניים של גרמניה, לימודים עיוניים, הכנת כלל הציוד הנדרש בהיבט ימאות ונשק ולבסוף הפלגה ארצה. 

איך הגעת להיות מפקד מחלקה בסער 6?

במרץ 17' סיימתי את קורס החובלים ושובצתי כסגן קצין גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר) באח"י רומח. כמה חודשים אחרי, עברתי למחלקת הנשק, בה התמקצעתי. המשכתי לקורס פי"ם ושובצתי כקצין נשק, עברתי שלוש ספינות שונות בשנתיים: אח"י חרב, יפו וקשת. משם הגעתי לאח"י עוז - ספינת "סער 6" השנייה.

סרן עומר חג'ג', קצין אלקטרוניקה באח"י עוז, סער 6

מה התפקיד שלך כולל?

התפקיד שלי באח"י עוז הוא קצין אלקטרוניקה, הלוחמים שתחתי תפקידם לשבת במי"ק (מרכז ידיעות קרב) ולוודא שהספינה מוגנת מפני ספינות, טילים ואיומים אווירים אחרים. חוץ מזה כחלק מהתפקיד אחריותינו היא לשמור על  הכשירות הטכנית והמבצעית של הספינה.

כמה זמן היית עכשיו בגרמניה?

כמעט שלושה חודשים. כל התקופה הזו התעסקנו בהכנות והתמקצעות טכנית - הלוחמים שלי הם טכנאים של המערכות שאיתן אנחנו מפליגים לארץ, למדנו מערכות מכ"ם, תצפית, ניווט וקשר. חוץ מזה ולא פחות חשוב - אפיינו ותכננו קדימה איך תראה המחלקה שלנו ברגע שנגיע לארץ, שם תתחיל רוב העבודה שלנו.

איך הגעת להיות מפקד מחלקה בסער 6?

סיימתי קורס חובלים ב-2017 ושובצתי כסגן קצין מחלקה באח"י יפו, אח"י כידון ואח"י חרב. ירדתי לפי"ם, משם המשכתי כקצין מחלקה וסגן ספינה באח"י חרב, ותפקיד החוף שלי הוא להתחיל את המבצוע של אח"י עוז - התקנת כל המערכות הצבאיות וכלי הנשק על הספינה.

איך שונה השירות על הסער 6 לעומת ספינות אחרות? 

מבחינת מחלקת אלקטרוניקה, אנחנו מקבלים בארץ את רוב המערכות - הן הכי מתקמות בתעשייה הביטחונית של ישראל - בתחום הגילוי, התקיפה ובעיקר ההגנה. כרגע עומד לפנינו אתגר ענק - לקלוט, ללמוד ובסוף למבצע את המערכות האלו. בסוף הספינה הזו מיועדת לבצע הגנה על הנכסים האסטרטגיים של ישראל.

סרן בן ברק, קצין גנ"ק בסער 6, אח"י עוז

מה התפקיד שלך כולל?

המחלקה שלי אחראית על ניווט הספינה, והפעלת מכשירי הקשר והגילוי. בחוף אנחנו המחלקה הטקטית שמתכננת את ההפלגות והמבצעים. בגרמניה היו תחתיי קצין ונגדים, בארץ המחלקה תגדל ויתווספו אליה לוחמים ולוחמות נוספים.

כמה זמן היית עכשיו בגרמניה?

שנה, עם שלושה חודשי הפסקה בארץ. בזמן הזה הייתי אחראי על תכנון המבצע ונתיב ההפלגה. עיקר העבודה היה מול גורמי ימאות בגרמניה ומדינות נוספות על נתיב השיט, ועבודה מול מפות ומערכות ניווט מתקדמות.

איך הגעת להיות מפקד מחלקה בסער 6?

אחרי קורס החובלים שובצתי להיות סגן קצין גנ"ק באח"י להב. משם יצאתי לפי"ם, שובצתי כסגן קצין גנ"ק באח"י מגן, עד שהגעתי לסער 6 - אח"י עוז.

איך שונה השירות על הסער 6 לעומת ספינות אחרות? 

הסער 6 הוא כלי חדש ומתקדם. היכולות שלו יוצאות דופן ומאפשרות לנו להגן על האסדות ולבצע את המב"ם בצורה הטובה ביותר.