ההפלגה ההיסטורית מגרמניה סגרה לקאי גם מעגל משפחתי

שלושה חודשים בגרמניה, אינספור הכנות ותחושת חיבור עמוקה. לרגל הגעת אח"י עוז, ספינת סער 6 השנייה, לחופי ישראל, שמענו מסמ"ר קאי אורלנד, לוחם בצוות הסטי"ל על תהליך ההכשרה בכלי החדש ועל סגירת המעגל המרגשת

15.06.21
בתיה ואן-זיידן, מערכת אתר צה"ל

לפני כשנתיים, קאי אורלנד, אלחוטן באח"י רומח, שמע שמחפשים לוחמים ימיים שיביאו מגרמניה לארץ את ספינות הטילים סער 6. באותו רגע הוא החליט לנסות להפוך לחלק מהצוות הראשון של הסטי"לים החדשים. 

במרץ האחרון זה קרה. צוותי לוחמים ימיים מובחרים יצאו לגרמניה במטרה ללמוד, להכיר ולהכין את אח"י עוז להפלגה לישראל. גם סמ"ר אורלנד, שדובר גרמנית מבית, הצטרף לנסיעה ההיסטורית. "חיינו שם שלושה חודשים אינטנסיביים, וזה כמעט מוזר לחזור", הוא משתף יום אחרי העגינה בחיפה.

על אף הקורונה, הדברים התנהלו כמתוכנן, וההכנות להעברת הספינה הסתיימו לאחר חודשים רבים.  "השגרה שלנו הייתה לצעוד בוקר-בוקר מהמלון למספנה ולהתעסק שם בניירת, בהכנת עזרים, בהעמסת ציוד, ובלמידת חומר מקצועי לקראת המסירה", מתאר סמ"ר אורלנד. 

"הידע שרכשנו היה זר לכולנו. הייתי צריך לעשות הסבה לטכנאי קשר. כל המערכות בסער 6 הן חדשות - וצריך ללמוד אותן מאפס. על החומר הבסיסי נוספ מיומנויות מתקדמות שיש ללמוד כדי להפעיל את הסטי"ל הזה בצורה הכי טובה", הוא מספר.

במהלך ההכנות למסירה, קיבל סמ"ר אורלנד אישור לאפטר מיוחד במינו - הוא יצא לבקר את סבא וסבתא שלו, ואת הדודים, שגרים כולם בגרמניה: "זו הייתה חוויה ממש מרגשת, לא פגשתי אותם 5 שנים. היה אצלנו בארץ יומן של דודה שלי מהיסודי. אני לא יודע איך הוא הגיע אלינו, אבל החזרתי לה אותו ופגשתי את כל המשפחה".

"פרויקט הבאת הסער 6 לארץ היה מלא במשמעויות בשבילי", מתרגש סמ"ר אורלנד, "הרבה דברים התחברו. ההיסטוריה שלנו ושל גרמניה והחיבור שלי לשתיהן - הרגשתי את זה במפגש עם המשפחה ובטקס יום השואה שעשינו במחנה הריכוז נוינגמה, שהיה חוויה מעצימה".

"כשאתה עומד שם במדים ושומע את הצפירה - אתה מרגיש את החשיבות של המעשים שלך. אם הייתה לי התלבטות אם לצאת למשלחת או לא, שם לא היה לי ספק".

עם טקס המסירה, שכלל החלפה של אחזקת הספינה מידי גרמניה לישראל, והחלפת הדגל העומד על סיפונה, חזרו הלוחמים הימיים לשגרה. "סיימנו שלושה שבועות שבהם עשינו עבודה של שלושה חודשים - ניקינו, שימנו, תדלקנו, והכנו את הספינה והמערכות להשטה ארצה", מפרט טכנאי הקשר.

במהלך שהותם בגרמניה, גרו הלוחמים של אח"י עוז בספינה, כמו שלוחמים ימיים רגילים. "היה לנו צוות מטורף. כולם תרמו מעצמם 100%, סגל שעלה איתנו למשימות ואנשים שנתנו את כל הלב", הוא מתאר בחיבה גדולה.

ההתלהבות של סמ"ר אורלנד הייתה ניכרת גם ביחס לתנאי השירות המשופרים בספינות החדשות: "המגורים, המקלחות, המטבחים - הכול מרווח. ממש עולם אחר".

ביום רביעי שעבר עגנה אח"י עוז עם הצוות שלה, בהם סמ"ר אורלנד, בנמל חיפה. בחודשים הקרובים היא תיכנס למבצוע - בזמן הזה יסיימו להתקין את כל המערכות החדשות שלה ויהפכו אותה למבצעית. עד השחרור שלו בחודש הבא, סמ"ר אורלנד ימשיך לטפל בספינה ולדאוג לה - בים ובעגינה.