בתרגיל הזה הוכיחה פלגה 914 איך מגנים על הגבול הימי מפני חיזבאללה

עם רדת הערב, יצאו צרעות ודבורות של פלגה 914 אל הים - ובמשך 24 שעות, תרגלו מעבר משגרה ימית לחירום. באימון שהביא את כל הלוחמים לקצה, הם התמודדו עם התרחישים הקשים ביותר, כך שברגע האמת יהיו מוכנים להתמודג עם האיומים, לפעול בקטלניות, ולהגן על הים, היבשה והאוויר מהספינה. שמענו ממפקד סיירת פרס על השעות האינטנסיביות בלב הים

23.02.21
בתיה ואן זיידן, מרכת אתר צה"ל

 

פעם בחצי שנה, משלבות שתי הסיירות בפלגה 914 זרועות וכלים בתרגיל משותף עם כלל הצרעות והדבורות. בין ריח המלח באוויר לזריקות החבלים והקשירות האחרונות, כנראה שאם הייתם עומדים בשבוע שעבר על הרציף - הייתם מצליחים גם להרגיש את תחושת החגיגיות והאדרנלין בלב הלוחמים, שבעוד רגעים ספורים יצאו אל הים.

"באימון הזה, המטרה שלנו הייתה לעייף את הכוחות ולהביא אותם לקצה", מספר סרן אמרי כץ, מוביל התרגיל ומפקד סיירת פרס. במשך 24 שעות, תרגלו הלוחמים מעבר משגרה לחירום, שיתופי פעולה עם כוחות אחרים, והתמודדות עם התרחישים המסובכים ביותר.

בפתיחת התרגיל, כמו בכל יום, התחילו הלוחמים בתפעול משימות בט"ש - תדלוקים, סודרי ימאות וגרירות. לאט לאט, באירועים מתגלגלים, עברו הכלים להתמודדות עם מצבי קיצון ותרחישי יום הדין, כמו פגיעה בדבורה על ידי טילים שונים, התמודדות עם כלי שיט עוינים, חדירה לשטח הימי של מדינת ישראל (מעל ומתחת לפני הים), חילוץ פצועים ואירוע רב נפגעים.

"כל אימון נבנה ותוכנן בהתאם לאיומים המשתנים בגזרה", מדגיש סרן כץ, מתוך ההבנה שבעקבות בניית החומה "אבן משתלבת" על גבול לבנון, ניסיונות החדירה, הפגיעה והתקיפה דרך הים ייראו כמו דרך הגיונית עבור האויב לתקוף. 

לכן, בזרוע הים מתרגלים באופן תמידי התמודדות עם התרחישים הקשים ביותר: "אנחנו שואפים תמיד לעלות ברמה ולהשתפר בכל תחום, כך שכשיגיע האויב, נהיה ערוכים אליו".

אך לא רק על האיומים שיגיעו דרך הים חושבים בפלגה 914 - בעזרת מכ"מים בספינות ובחוף, נערכים הכוחות גם לזיהוי צוללנים בתוך המים וטיסנים באוויר, שלא אמורים להיות שם. כדי להבטיח את ביטחון התושבים שבחוף, תרגלו הלוחמים גם ירי חי לעבר מטרות אוויריות, וכן דרכים שונות להתמודד עם איומים תת-מימיים.

אחד התרחישים הכי קשים בזרוע הוא פגיעה בכלי השיט, ולכן תרגלו הכוחות גם התמודדות עם מצב כזה - שכלל תפעול אירוע רב נפגעים, גרירת ספינה וחילוץ פצועים בלב הים בעזרת מסוקים וינשופים של חיל האוויר.

כדי לשוות לכל האימון תחושה של מצב אמת, כשביימו "חדירה" - השתמשו בספינות דמה, וב"פגיעה" של כלי - נעזרו בפצצות עשן. כך גם נשמרה אווירת האדרנלין בתרגיל, שעייפה את הכוחות, ובמצב תקיפה אמיתי - יידעו לתפקד היטב, להגן ולתקוף חזרה.

 

"הזירה הימית מורכבת ומלאת אתגרים", מסכם מפקד סיירת פרס, "הלוחמים של פלגה 914 איכותיים, מוכנים לפעול ולתת את המענה המיטבי כדי לשמור על ביטחון תושבי הצפון מפני כל איום מהגבול הימי הצפוני".