כזה תרגיל לא ראו בשייטת 3 כבר 3 שנים

במרחק של כ-1,500 קילומטרים מישראל, 2 ספינות משייטת 3 השתתפו בתרגיל שלא נראה כמותו כבר 3 שנים. מירי על חופים, דרך שת"פ בינלאומי ועד לתותחים בזמן שיט, קיבלנו הצצה לאימון שמוכיח למה זרוע הים מוקפת ב'הילת זהב'

16.11.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

אם במקרה יצא לכם לנפוש באחד האיים של יוון בימים האחרונים, יכול להיות שהבחנתם במחזה קצת יוצא דופן: ספינות תענוגות לצד ספינות צבאיות - 2 משייטת הסטי"לים של זרוע הים הישראלי ו-8 מהצי היווני. 

במשך 10 ימים השתתפו אח"י כידון ואח"י סופה, שתי ספינות מדגם סער 4.5 בתרגיל 'הילת הזהב', שכלל הפלגה של יותר מ-1,500 קילומטרים לשטחה הימי של יוון, לצד תרגול תרחישים מבצעיים עם הצי המקומי. 

"זה תרגיל שקורה מידי שנה", מספר לי סא"ל סטיבן גורדון, מפקד פלגה 32 ומפקד המבצע, בשנייה שירד מהספינה, "אך השנה הוא גדול אפילו יותר - שייטת 3 לא עשתה דבר כזה בשנים האחרונות, בגלל הקורונה". 

בחלק הראשון של התרגיל, הם ביצעו נוהל קרב שכלל ירי מבצעי - מטווח ירי באמצעות תותח על אי המשמש כשטח אש לאימוני ירי ים-חוף. "זה משהו שאנחנו עושים רק באירועים מבצעיים, ושם, בתיאום עם השלטונות, יכולנו לבצע את אחד מתרחישי הייחוס", מוסיף סא"ל גורדון. 

"השלב הבא היה ירי לטווח משותף", הוא מתאר, "היינו כוח מרוכז של שמונה כלי שיט, והפלגנו ממש כמו מבנה של מטוסים - מין חץ". הם השתמשו בתותחי ה-76, שיושבים בחלק האחורי של הספינה. בעזרת מצ"לים גיאוגרפיים, מכ"מים ומצלמות אפשר לכוון את הכלי, שנשאר יציב למרות תנודות הגלים ומסוגל לירות כ-90 פגזים בדקה. 

"זה אחד האמצעים שמשמשים אותנו בהפגזות החוף", מרחיב מפקד המבצע, "התותח אומנם לא חדש - אך מערכות הנשק שלנו שמשתלבות איתו הן חדשניות ביותר". 

השלב הבא של האימון היה חלק מתרגיל בינלאומי - יחד עם כוח של נאט"ו, תרגלו הלוחמים תרחישים מבצעיים של שת"פ עם צי זר - תקיפה של 2 כלי שיט מתאבדים, הגנה מאיומים על-מימיים ותרגול נגד צוללות. 

"הצי היווני הוא צי גדול ומקצועי ויש לנו שיתוף פעולה טוב איתו", מציין סא"ל גורדון, "הם מבינים שיש לנו יכולת מבצעית מוכחת ומעריכים אותנו כזרוע - אנחנו מוכיחים את עצמנו בשדה הקרב". 

"לא ראינו דבר כזה כבר בערך  שלוש שנים", מסכם המפקד, "בחיים לא אשכח את רגע הכניסה של שני סערי ה-4.5 לנמל. אני יכול להגיד בלב שלם - אין משימה שלא סימנו עליה וי".