הצצה מיוחדת אל מאחורי הקלעים של קורס חובלים

לכבוד סיום קורס חובלים ה-145, הבאנו לכם טעימה מאיך נראה אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל. מהבקו"ם ועד הרגע בו יקבלו את סיכת החובל - כך נראה כל שלב

07.09.22
יוני אפשטיין ומיה צדוק, מערכת את"צ

בין הצעידות והסיכומים, עם המדים הלבנים והים ברקע - תפסנו את אחד מ-41 מסיימי ומסיימות קורס החובלים היוקרתי, סגן איתי אפרגן, כדי שיספר על 28 החודשים האחרונים שעברו - מהטילוף, דרך בוחן החובל ועד לקבלת סיכת החובל המוזהבת ודרגות הסגן.

טירונות - חודש

היישר מהבקו"ם, המתגייסים החדשים מגיעים אל בה"ד חיל הים הממוקם בחיפה. שם הם עוברים טירונות 02 בסיסית כמו שאר חיילי הזרוע ואז נשלחים הישר אל השלב הבא.

ימ"פ (ימאות ופיקוד) - שלושה חודשים

"זה היה החלק הקשה והפיזי", מספר סגן איתי אפרגן, "אתה לומד להפליג בסירת גומי, לומד את כל היסודות הבסיסים של הים ועובר אתגרים סזיפים - מסעות, הקפצות והמון עיסוק סביב משמעת".

לדעתו, אחד הדברים שזוכרים מהימ"פ זה הטילוף - תרגיל שחייה ייחודי בו הצוערים שוכבים על הגב עם חגורות כתומות ובעודם שלובי ידיים. יחד הם מזיזים את הרגליים ומתקדמים מנקודה לנקודה במסלול מאתגר, כשהם מתרגלים עבודה בצוות.

"אתה כל היום ספוג במים", הוא צוחק, "הלו"ז לא ברור - אין לך מושג מה אתה עושה בעוד חמש דקות. בין אם זה מסע, תרגול בים או שיעור. כאן מכינים אותנו להתמודדות עם בלת"מים וחוסר ודאות. זה גם הזמן להתגבש עם האנשים שאיתך, רוב הזכרונות שלי הם מהשלב הזה".

השלב הבסיסי - שלושה חודשים

אחרי שסיימו את הימ"פ, חוזרים הצוערים לבה"ד חיל הים ומתחלקים למגמות ששובצו בהן אחרי הגיבוש. הם עוברים הכשרה עיונית, לימודים מקצועיים, ועדות ומבחנים. בשלב הזה הם מתחילים את ההכנות לבוחן החובל.

השלב המתקדם - שישה חודשים

שיט, מכונה, אלקטרוניקה וצוללות - בשלב המתקדם מתחלקים הצוערים למגמות, לומדים את התכנים העיוניים ומתחילים ליישם אותם ב'שהיות' - שיבוץ בפלגות הבט"ש בכל הגזרות והשתלבות בצוותי דבורה. התחנה הראשונה היא שבועיים באילת, ואז שלושה שבועות באשדוד ושלושה נוספים בחיפה.

"זו חצי שנה שמתעסקים בה רק בספינות ובהפלגות", מסביר סגן אפרגן, "עד שהגעתי לדבורים לא הבנתי עד הסוף מה זה זרוע הים, ופתאום ברגע אחד של התנסות - אתה מבין את הכוח של הכלי ולומד לנהל אותו בזמן שגרה וחירום".

בסופו של השלב, כל הצוערים 'מתאחדים' לחודש של סדרת חינוך. להבדיל מכל השלב המתקדם, בו כל צוער מתעסק במגמה שלו, בחודש הזה הם לומדים ביחד, ולכן הוא קיבל את השם 'מתקדם אחוד'.

שלב אקדמיה - שמונה חודשים

מחצי שנה בים, הם עוברים לשמונה חודשים בכיתת לימוד באוניברסיטת חיפה, ועושים תואר ראשון במדעי המדינה. בו זמנית, הם מתנדבים בכל מיני מקומות, עוברים תכני העשרה, ומתנסים בפעם הראשונה בפיקוד על חיילים - כשהם מפקדים על גדנ"ע. בנוסף, הם משמרים את כושרם באימונים ובמבחני סימולטרים.

שלב ייעודי - ארבעה חודשים

הצוערים מתחלקים בשלב הזה חזרה למגמות וצוללים לעומק המקצוע והתפקיד שימלאו אחרי הקורס. ההכשרה מתקיימת בבה"ד ומטרתה להסמיכם לתפקיד באופן ממוקד וספציפי ולדייק את הידע שרכשו מתחילת הקורס - על מנת שיוכלו לפקד על כלי השיט והמערכות הטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם.

שלב ייעודי שטח - שלושה חודשים

הצוערים מגיעים אל הסטי"לים, ובניגוד לשלב המתקדם, בו התנהלו כחלק מהצוות של הכלי, בשלב הזה הם הופכים לסגל הפיקוד ועוברים תקופת זמן ממושכת בספינה.

"זה שלב קשה", משתף סגן אפרגן, "מגיעים לשטח ואתה לא מכיר את האנשים ואת השגרה - צריך ללמוד את זה מאפס. הוסמכתי כקצין תורן בספינה, ופתאום צריך להתרגל לתפקיד חדש ולדאוג ללוחמים שלך. זה מאוד מספק - כאן מבינים לעומק את משמעות התפקיד ומשתמשים בכלים שקיבלנו לאורך כל הקורס".

אחרי שהצוערים משלימים את כל השלבים - הם מתייצבים על רחבת המסדרים בחיפה, לבושים בלבן - שם יקבלו את דרגות הסגן ואת סיכת החובל החדשה.

"יש רשימה ענקית של קשיים - אבל בסוף, הם מה שבונה אותך והם רצף של חויות שאתה זוכר לחיוב", הוא מסכם, "אני עדיין לא מעכל שאני מסיים, מצחיק לחשוב שכשהתגייסתי לא היה לי מושג מה זה קורס חובלים". אז עכשיו הוא יודע, וגם אתם.