מאחורי הקלעים של שיתוף הפעולה ההיסטורי בלב ים

השתלטות טרוריסטים על ספינה, ניתוח בלב ים וכלי שיט ממולכדים - במשך 10 ימים התמודדו בזרוע הים ובצי החמישי של צבא ארה"ב עם מגוון תרחישים ואיומים. קפצנו למים ושמענו על הרגעים הגדולים של שיתוף הפעולה ההיסטורי

11.04.22
יונתן חרל"פ ומייא הררי, מערכת את"צ

תארו לכם שאתם בלב מדבר שומם, הצידה שארזתם לדרך כבר נגמרה, ואתם נאלצים לעצור את המסע ולחפש אחר מזון ושתייה. אותו התרחיש עלול לקרות גם לספינה באמצע הים - אלא שה''מזון'' הוא דלק, וחוסר בו ייאלץ את כלי השיט לחזור לחוף. 

עד כה, ספינות זרוע הים היו מסוגלות להישאר בלב ים רק מספר שבועות בדיוק מהסיבה הזו. אבל התרגיל "שומר חיוני" (Intrinsic Defender), שנערך במשך 10 ימים בשיתוף הצי החמישי של פיקוד המרכז האמריקאי, שינה את כללי המשחק.

״התרגיל יאפשר לנו בעתיד להרחיב את היכולת לפעול רחוק יותר ולזמן ארוך יותר", מכריז רמ״ח מבצעים בזרוע הים, אל״ם ג׳. "תדלקנו מספר ספינות בלב ים, בעזרת מיכלית דלק אמריקאית. אלה שני ציים שמדברים בשפה אחרת ומשתמשים בציוד שונה, ולכן מדובר באירוע שדורש טכניקות ימאות מורכבות״.

במקביל למאמץ התדלוק, התקיימו עוד שני סודרים (תרגילים קטנים בתוך התרגיל המרכזי) של יחידות ילת״ם וסנפיר. אחד מהם כלל סימולציה שבה טרוריסטים השתלטו על ספינה ומלכדו אותה. צוות החבלנים היה צריך להשתלט על הכלי ולנטרל את הסכנה מכלל האמל"ח והאתגרים שבדרכו - ביניהם גופות שעליהן חגורות נפץ, מלכוד חדרים וכדומה.

בו זמנית, צוות הכלים הבלתי מאוישים תרגל תרחיש שבו נמל חיפה נסגר עקב חשד של מוקשים ימיים. בעקבות המצב, יש לפתוח מחדש נתיב עם מעבר בטוח לכלי השיט. איתור וסריקת המוקשים התבצעו על ידי רכבים אוטונומיים, והנקודות החשודות אותרו באמצעות רובוט תת-מימי. 

בנוסף, התקיים סודר רפואה ימי בו נדרשו הלוחמים לטפל בפגיעות מורכבות בלב ים - ללא פינוי מוסק. כחלק מהאימון, נפתח כמעין חדר ניתוח ימי על גבי ספינת טילים מדגם סער 6.

״שיתפנו פעולה בהצלחה עם מטוסים אמריקאיים כדי לבנות תמונה ימית נרחבת. עבודת הצוות מאפשרת לנו להתמודד עם האיומים במרחב בצורה טובה יותר. בעתיד נפעל גם עם ציים נוספים, מה שיגדיל את היכולות שלנו משמעותית״, מדגיש אל״ם ג׳.

העבודה הצמודה עם הצי החמישי החלה בשנה שעברה, עם מעברם לפיקוד המרכז האמריקאי. מפקד הצי, אדמירל (*) בראד קופר, הגיע בתחילת התרגיל למרחב זירת ים סוף עם מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, ויחד תדרכו את הכוחות. 

״אנחנו בונים שפה משותפת ומתאמים תהליכים יחד. יפה לראות שיש רצון למנף את השת"פ גם בדרגים הבכירים וגם בשטח. הפתיחות והנכונות האמריקאיות לא מובנות מאליהן. הדאגה למדינת ישראל ולביטחונה - ראויה להערכה״, מצהיר אל״ם ג'.

''חשוב לי שהלוחמים בקצה ידעו שהם לוקחים חלק בהיסטוריה: להפליג מאות מיילים משטח המדינה יחד עם מעצמה אדירה - זה אירוע מיוחד'', מתגאה אל''ם ג', ''גם בלי אויב, הים הוא מרחב שיודע להיות אכזרי, בשגרה ובחירום. התרגיל העצים אצלי את הידיעה שיש אנשי מקצוע שעובדים לילות כימים למען ביטחון ישראל. אני וכל הפיקוד גאים בהם".