מה מספרים הפנים של 4 מפקדי כלי הבט"ש החדשים?

אחרי שנים בהן התנהלו בנפרד, הוחלט בזרוע הים לאחד 4 קורסים להכשרת מפקדים על כלי בט"ש (ביטחון שוטף) לכדי קורס אחד. לרגל סיום המחזור הראשון, ורגע לפני שהתחילו את תפקידם החדש על הספינות - תפסנו לשיחה נציג מכל מגמה בקורס האחוד ושמענו על התחושות, החוויות והתוכניות להמשך

03.04.23
ליעם אדיב, מערכת את"צ
"הבנתי שאסור להתבייש, חייבים לטעות ולהיכשל כמה פעמים כדי להשתפר ולהצליח"
סמל שירה אלוש - בוגרת קורס סגני מפקדי צרעה
אוגוסט 21'

מי אני?

בת 21 מרמת פולג, וכדרך חיים - חושבת בחרוזים.

איפה שירתי לפני הקורס?

שירתי כלוחמת סנפיר בזירת ים סוף. תפסנו כוננות במוצב 'צביה’, ביצענו בידוקים לאוניות שמגיעות לארץ, סיורים, מטווחים ואימונים בים ובחוף. לפני חצי שנה, יצאתי לקורס מדריכי קרב מגע, וכשחזרתי, עברנו ביחידה גם קורס צלילה - בקיצור, שירות מגוון ומלמד.

למה רציתי לצאת?

לקורס יצאתי בשביל הצוות שאגיע אליו. הבנתי שכסגנית מפקד כלי שיט, יהיה לי את הכוח לגרום לאנשים לבוא לבסיס ביום ראשון עם חיוך ומוטיבציה, וללכת לישון בתחושת סיפוק מהשירות - ומעטים הדברים שאני רוצה יותר.

מה עברתי בקורס?

זו הייתה חוויה מיוחדת ששילבה המון רגשות. היה בו קושי גדול עם רגעי סיפוק שמתלווים לו באופן טבעי, חברים חדשים שמכירים בדרך וגם דרישה תמידית מעצמי להשתפר ולהיות טובה יותר. עברנו תכנים מקצועיים, שעות של אימונים בים, סדרות חינוך, מערכי פיקוד והרבה רגעים קטנים בין לבין של פלברה, התרגשות לתפקיד ומחשבות. לקחתי איתי הלאה הבנה עמוקה של המשפט ״אין הביישן למד״ - אסור להתבייש, חייבים לטעות ולהיכשל כמה פעמים כדי להשתפר ולהצליח.

מה משנה הקורס האחוד?

הקורס האחוד הוסיף היבט משמעותי של אנושיות וחברות עם אנשים שרואים דברים אחרת, שאפשר ללמוד מהם. זה מאפשר לך לצאת מעצמך, מהתפקיד הספציפי שלך, ולראות את התפקיד הפיקודי באור אחר, להבין את עבודת הבט״ש מנקודות מבט אחרות וגם להתאוורר מהאינטנסיביות של הקורס עם אנשים חדשים שהפכו משפחה.

מה אעשה אחרי הקורס?

אשרת בצוות 215, כסגנית מפקדת צרעה.

למי אני ממליצה על הקורס?

מדובר במסגרת שדורשת הרבה, והתפקיד שבא אחריה עוד יותר. לכן אני אמליץ על הקורס למי שרוצה תפקיד פיקודי מהמניעים הנכונים ולמי שרוצה לעשות טוב ולעבוד קשה, כי זו הזדמנות מטורפת בעיניי לקבל אחריות גדולה כל כך על חיי אדם שתלויים בך פיזית ומנטלית.

"עוברים תכנים שלאו דווקא קשורים ישירות לתפקיד, אלא עוסקים בלפתח אותך כאדם וכדמות פיקודית"
סמל שון ויבר - בוגר קורס סגני מפקד דבורה
אוגוסט 21׳

קצת על עצמי

בן 19 מקרית מוצקין. מגיל קטן שמעתי סיפורים על ספינות הדבורה מאבא שלי, שהיה צ'יף בדבורה 810 (בפלגה 914). הוא תיאר לי את המשפחתיות של צוות על הספינה ואת המשמעות שבלהיות דבורן - וזה קסם לי.

איפה שירתי לפני הקורס?

ימאי בדבורה 825. כשהגעתי לספינה, הדבר שהכי הדהים אותי הוא שישר מצאתי בית ומשפחה לכל דבר. זו הייתה שנה מטורפת של שבועות שלמים בים ועבודה קשה, בה התמקצעתי בכלל תחומי הנשק, בתחומי הימאות בספינה ובמכלולי גילוי, ניווט וקשר.

מה עברתי בקורס?

קורס סגני מפקד כלי בט״ש עובד על 3 צירים מרכזיים: הציר הערכי, בו יוצאים לימי חינוך וסד"חים, פוגשים חלקים רבים באוכלוסייה ולומדים על היסטוריית המדינה. יש את הציר המקצועי, בו לומדים על הספינה והתפקיד שלנו. זה החלק היותר מאתגר, שמלווה בהרבה מבחנים ולמידה לתוך השעות הקטנות של הלילה. בנוסף, יש את הציר הפיקודי, בו פיתחנו את כישורי הפיקוד שלנו, יכולות דיבור מול קהל ועוד.

מה היה הכי משמעותי עבורך בקורס?

עבורי הציר הכי משמעותי היה הערכי. זה מכיוון שעוברים במהלכו תכנים שלאו דווקא קשורים ישירות לתפקיד סגן מפקד כלי בט"ש, אלא עוסקים בלפתח אותך כבן אדם וכדמות פיקודית.

מה אעשה אחרי הקורס?

בסוף הקורס, התפקיד שאמלא הוא סגן מפקד דבורה בפלגה 916. למעשה, אני חוזר לספינה בה שירתתי לפני שיצאתי לקורס - וזו סגירת מעגל מרגשת ממש עבורי.

"הקורס מומלץ לכל מי שזורם בדמו הרצון לפקד, להשפיע ולהיות משמעותי"
סמ"ר זיו ברזילי - בוגר קורס צ'יפים
ינואר 21'

קצת על עצמי

בן 20 מחולון. הגעתי לזרוע הים בעקבות אחי הגדול, שהיה לוחם דבורה, ולאחר שראיתי כמה השירות היה משמעותי עבורו.

איפה שירתי לפני הקורס?

שירתי כדבורן בפלגה 916. עיקר העבודה היא שמירה על הגבול בין רצועת עזה לישראל ומניעת הברחות ממצרים אל תוך הרצועה. מעבר לביטחון השוטף, מבצעים במהלך השירות טיפולי תחזוקה שוטפים למכלולים השונים בכלי השיט כדי לשמור על הכשירות שלו ועל היכולת לבצע משימות הגנה על החופים והגבולות שלנו.

למה רצית לצאת?

הרצון שלי לצאת לקורס צ'יפים נולד מתוך כוונה לקחת יותר החלטות פיקודיות ויותר אחריות על כלי השיט, ועל המכונה שהוא בפרט. רציתי לפתח את התחום המקצועי, כלומר את הידע בתחום המכונה, לצד התחומים הפיקודיים והערכיים - והגעתי להבנה שהקורס יספק עבורי את שלושתם.

הדבר הכי מעניין שלמדתי

התוכן הכי מעניין שעברתי בקורס היה הלימודים על המנוע הספציפי לספינה שלי - ספינת הדבור. הם גילו לי ידע שלא נחשפתי אליו כדבורן על הדרך בה פועל ליבו של הכלי, שבלעדיו הוא לא יזוז.

מה אעשה אחרי הקורס?

התפקיד שאמלא הוא צ'יף על ספינת דבורה 830, שבפלגת 916 שבאשדוד. אני אהיה אחראי על כל החלק של המכונה בספינה, על כשירות הספינה לצאת לים, ועל הנחלת הידע הטכני לאנשי הספינה.

למי אמליץ על הקורס?

הקורס מומלץ לכל מי שזורם בדמו הרצון לפקד, להשפיע ולהיות משמעותי. הוא מכשיר אותך ברמה המקצועית והפיקודית ברמות הגבוהות ביותר, ונותן למסיימיו אחריות רבה על הספינה בה ישרתו.

"יצרנו אפשרות לקיים שיח רחב יותר ולהבין את נקודת המבט של בעלי תפקידי פיקוד אחרים"
סמל יואב בירטמן - בוגר קורס סקיפרים
נובמבר 21׳

קצת על עצמי

בן 20 מהרצליה. עשיתי שנת שירות בתנועת 'בני המושבים', במסגרתה עבדתי עם נוער בצפון הארץ והתנדבתי בכלבייה.

מה עשיתי לפני הקורס?

שירתתי כימאי גוררת בבסיס אשדוד. התפקיד כלל עבודות ימאות בים פתוח ובנמל, גרירה, שיפטינג וכן שיתופי פעולה ימיים עם יחידות אחרות בצה״ל.

למה רצית לצאת?

רציתי לצאת לקורס כי עניין אותי להתקדם לתפקיד פיקודי, ובמיוחד לפקד על כלי שיט - אפשרות שנפתחת בקורס.

מה משנה הקורס האחוד?

הקורס האחוד אפשר לכל מגמה להתרכז במסלול הקורס הייחודי שלה ומצד שני, לעבור סדנאות ויחידות לימודיות עם שאר המגמות, שהוסיפו ערך מוסף רב אחת לשנייה. ככה יצרנו אפשרות לקיים שיח פורה ורחב יותר, להבין את נקודת המבט של בעלי תפקידי פיקוד אחרים וליצור סביבת למידה משותפת ומעשירה.

מה אקח איתי הלאה?

חוויה מהקורס שזכורה לי במיוחד היא יום שעברנו במדרשת בן גוריון, בו עברנו פעילות של חדר בריחה בנושא מנהיגות וציונות. זו אחת הפעמים היותר משמעותיות בהן עבדנו בשיתוף פעולה עם שאר המגמות של הקורס האחוד, למדנו יחד על ערכי ציונות וחיזקנו את האמון וההיכרות שלנו זה עם זה.

מה אעשה אחרי הקורס?

בסוף הקורס אתחיל תפקיד כסקיפר גוררת במעגן הגוררות שבבסיס אשדוד.