המערכת החדשה כבר מוכנה למים העמוקים

הם נמצאים על הסטי"ל, ומסביבם עשרות כלי שיט. עליהם לזהות את האויב וליצור תמונת מצב מדויקת בזמן הקצר ביותר, כל זה כשהם לבד בעומק הים, בלי קליטה. עכשיו, בזכות מערכת השליטה והבקרה החדשה, שכולה כחול-לבן, האתגר המורכב של לוחמי זרוע הים הופך לפשוט הרבה יותר

23.01.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

בתקופה האחרונה מתמודדים בזרוע הים עם אתגרים חדשים נוספים. מלבד הגבולות הימיים של המדינה, עליהם להגן גם על אסדות הגז בגזרה הצפונית מאיומים ממשיים מצד ארגוני טרור ומדינות עוינות. על מנת לעמוד באתגר ובמשימה המורכבת השיקו לאחרונה בזרוע מערכת מיוחדת של שליטה ובקרה (שו"ב) - שהופכת את הספינות לאמל"ח חכם יותר.

המערכת אוספת מידע ממספר רב של מוקדים ומציגה למפקדים וללוחמים בכלי השיט תמונת מצב הכוללת הערכה מבצעית ומודיעינית, שמספקת ראייה רחבה על הזירה הימית. בעזרתה אפשר לממש מהלכים מבצעיים וליצור הגנה אסטרטגית ברמה הגבוהה ביותר.

חלק מתפקידיה הוא לשלוט על מרכז ה"דאטה סנטר", שנמצא בספינות ה"סער 6" החדשות. ה"דאטה סנטר" הוא חדר מלא במחשבים שאוגרים בתוכם את כל הנתונים הנחוצים ללחימה של כלל הזרועות בצה"ל. בדרך כלל שומרים עליו בקפדנות כמובן מכל טיפת מים, אבל הפעם, בזכות המערכת החדשה, הוא שט לראשונה בעומק הים. 

ב-11 בנובמבר תתקרב הספינה החדשה של זרוע הים, אח''י מגן, צעד נוסף לכיוון בסיס הבית שבחיפה, ותמסר בטקס רשמי לידי זרוע הים הישראלית

מערכת השו"ב כולה "כחול לבן" - לאחרונה, אחרי שאנשי יחידת מפת"ח (מחשוב ופיתוח תוכנה) של זרוע הים סיימו את המשימה, הותקנה המערכת על שתי ספינות חדשות - אח"י מגן ואח"י עוז, ויצאה לטבילה ראשונה. 

"המערכת", אומרים ביחידת מפת"ח, "הופכת את הסטי"ל מאוסף מערכות לחימה למכונת מלחמה משומנת".