טקס סיום קורס חובלים מחזור 146

01.03.23
מערכת את"צ

41 חובלות וחובלים חדשים הצטרפו הערב (רביעי) לשורות הפיקוד בזרוע הים, בתום הכשרה שארכה מעל לשנתיים.

טקס סיום קורס החובלים (מחזור 146) התקיים בבסיס זרוע הים בחיפה. הטקס נערך במעמד נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שר הביטחון, יואב גלנט, ובהשתתפות ראש המטה הכללי, רא"ל הרצי הלוי, מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, מפקדים, חיילים, משפחות ומוזמנים נוספים.

במהלך הטקס נחשפה סיכת קצין הים לבוגרי הקורס והוענקו להם דרגות סגן.

מבין 41 החובלים, סיימו את הקורס 8 חובלות.

ההכשרה הממושכת כללה הקניית יכולות מקצועיות ומנהיגותיות ייחודיות הנדרשות ממפקד בתווך הימי, לצד ידע נרחב במערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. במהלך ההכשרה סיימו החובלים גם לימודי תואר אקדמי באוניברסיטת חיפה. עם סיום הקורס, החובלים והחובלות ישובצו בתפקידי פיקוד בספינות הטילים והצוללות של זרוע הים בחלוקה לארבע מחלקות מרכזיות - גנ״ק (גילוי, ניווט וקשר), נשק, אלקטרוניקה ומכונה.

במהלך שירותם עתידים החובלים לבצע משימות מורכבות ומבצעיות, לעתים הרחק מחופי הארץ, כדי להבטיח את עליונותה הימית של ישראל וביטחון המדינה.

"שנתיים וארבעה חודשים של אחת ההכשרות המיוחדות בצה"ל מגיעות היום לסיומן המוצלח", אמר הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, "אתם מסיימים את הקורס בפתחה של שנת היובל למלחמת יום הכיפורים, מלחמה שהיא ציון דרך גם בהתפתחותו של חיל הים. חיל הים מפגין עליונות ימית מול כל זירת עימות, רחוקה כקרובה. חיל הים הוא מרכיב מרכזי ביכולת ההתקפית והעוצמתית של צה"ל".

 

"בוגרים ובוגרות יקרים, היום אתם מצטרפים לדורות של מפקדים ימיים וברגע הזה, שבו מוענקות לכם סיכת החובל ודרגות הקצונה, אתם מקבלים גם את משא האחריות הגדולה - למשימה ולאנשים", המשיך, "בעוד זמן קצר תפגשו בלוחמי הים החדשים, ממיטב הבנים והבנות של החברה הישראלית, והם יבקשו מכם רק דבר אחד - שתלמדו אותם להיות טובים יותר כחיילים, כלוחמים, כבני אדם".

"בטקס חגיגי וחשוב בעיצומם של ימים מורכבים. בתחילת השבוע איבד חיל הים לוחם שרק סיים את פרק שירותו כסגן מפקד דבורה ועבר לפרק לימוד בישיבה. הלל יניב נרצח עם אחיו יגל, זיכרונם לברכה. פיגוע קשה שבוצע בידי מחבל אכזרי. אנו נגיע למבצעי הפיגועים במקצועיות, ברשות ובסמכות. צה"ל מונע מדי שבוע פיגועים רבים", שיתף הרמטכ"ל, "למרבה הצער, לא הצלחנו למנוע את אלה האחרונים ועלינו להמשיך לעשות הכל ויותר. ההתפרעויות, האלימות כלפי חיילי צה"ל והפגיעה בתושבים וברכוש כפעולת נקם בעקבות הפיגוע בחווארה, הינם דבר שיש להוקיע אותו".

"התופעות האלה פסולות מהיסוד ומסיטות את כוחות צה"ל מהלחימה בטרור", קבע, "זו העת לומר אמירות ברורות, עת למתוח גבולות למי שחושבים שמאבק פנימי נטול רסן ישפר את ביטחוננו. לצד הכאב הגדול, נפעל בנחישות למצוא את הרוצחים ובאחריות בלתי מתפשרת על מנת לשמור אותנו מדינה אחת מול בעיות מרובות".

"'בים דרכך ושביליך רבים' נכתב בתהילים, שבילים רבים של פעולות ורוח אחת לאמץ", סיכם, "אותה הרוח תמשיך להוביל את זרוע הים גם תחת פיקודכם, כשלוחמיה עומדים בחוף, על פני המים ובמצולות ומגנים על מדינה ריבונית וחזקה. אני מאחל לכם ים הומה ורוחות טובות, וסומך עליכם שתוכלו לכל סערה. עלו והפליגו, עלו והצליחו!".

"בוגרים יקרים, החל ממחר אתם מצטרפים אל הכוח הימי של מדינת ישראל, בדיוק בחגיגות שבעים וחמש שנים להקמת השירות הימי", אמר מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, "במרחב חשוב כל כך, נכון להציב את המפקדים הטובים ביותר. את אלה היודעים להתמודד עם הקשיים שמציב לנו הים בסערותיו, אלו היודעים מצוינות ומקצוענות מהי, אלה שלא מוותרים גם אם קשה ותלולה הדרך".

"אבל גם את אלה שיודעים לפתח ולטפח את פקודיהם. ארוכה היא המערכה על ביטחון ישראל, דפי גבורה ועוז עוד עתידים להיכתב בה", המשיך, "במהלך השירות אתם תהיו בין הכותבים. אות לאות, מעשה אל מעשה, כל זאת בתבונה פיקודית, בענווה ובצנעה. אני בטוח וסומך עליכם, צאו והפליגו - שובו בשלום תמיד אל נמל הבית".

 

נאום הרמטכ"ל המלא:

כבוד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שר הביטחון, מר יואב גלנט, מפקד זרוע הים, מפקדים, משפחות יקרות, חובלים וחובלות. שנתיים וארבעה חודשים של אחת ההכשרות המיוחדות בצה"ל מגיעות היום לסיומן המוצלח. אתם מסיימים את הקורס בפתחה של שנת היובל למלחמת יום הכיפורים, מלחמה שהיא ציון דרך גם בהתפתחותו של חיל-הים. הקרבות הימיים שניהלו לוחמי החיל בימיה הראשונים של המלחמה, וההצלחות שנחלו מול הצי הסורי והמצרי בשתי זירות במקביל, ביססו אז את מעמדה של ישראל ככוח ימי באזורנו.

מאז ועד היום, הולך ומתחזק מעמד זה. חיל הים פועל כיום במרחב ימי מתפתח, ומפגין עליונות ימית בים ומהים מול כל זירת עימות, רחוקה כקרובה. במשימות ההגנה ובמערכה שבין המלחמות לחיל הים תפקיד מרכזי, ולעיתים בלעדי: בסיכול טרור ובסיכול מאמצי ההתחמשות מהים לעזה וללבנון, בשמירה על נתיבי הסחר פתוחים ומוגנים ובהגנה על מרחבה הימי של מדינת ישראל ועל הנכסים האסטרטגיים שבו. במלחמה, חיל הים הוא מרכיב מרכזי ביכולת ההתקפית, המפתיעה והעוצמתית של צה"ל.

בוגרים ובוגרות יקרים,

החובלים והחובלות אינם רבים, אך עוצמתם באיכותם. לפני כשבוע הפלגתי בספינה "סער 6 – "אי אפשר שלא להתפעל מהיכולות המתקדמות ומהטכנולוגיה, אבל האנשים שבספינה הרשימו אותי יותר מכל. היום אתם מצטרפים לדורות של מפקדים ימיים וברגע הזה, שבו מוענקות לכם סיכת החובל ודרגות הקצונה, אתם מקבלים גם את משא האחריות הגדולה - למשימה ולאנשים.

את עוצמת החתירה במימיו הסוערים של הים הכרתם כבר כחניכים. כקצינים, תפגשו בקרוב את עוצמת ההובלה במים סוערים לא פחות. להוביל פירושו לעמוד בראש, ולהכריע מן הסוף אל ההתחלה: ללמוד את המשימה, להבין את ההקשר, לקבוע את התוצאה הרצויה, לגזור ממנה את הפעולות הטקטיות הנדרשות ולעשות הכל כדי לעמוד בה בהצלחה, ובקרוב תלמדו ממש את עוצמתה של מלאכת הפיקוד.

לוחמי הים הם ממיטב הבנים והבנות של החברה הישראלית. בעוד זמן קצר תפגשו במבטם, והוא יבקש מכם רק דבר אחד - שתלמדו אותם להיות טובים יותר כחיילים, כלוחמים, כבני אדם. הכינו אותם למשימות, למדו אותם את כל מה שהם צריכים כדי להצליח, ובה בעת ראו בהם אנשים ונשים צעירים, המתמודדים עם קשיים ועם דילמות ודעו מתי להושיט להם יד. נהגו בהם בשוויון, בהגינות ובהוגנות, והם ישיבו לכם ביום פקודה. עצבו אותם על פי הערכים שלכם, ואז תדעו כי מי מהם שיהפוך לקצין יפעל גם הוא לאורם.

לכם, המפקדים, אני מלא הערכה על המסירות, על ההשקעה ועל הדוגמה האישית שהראתם. לשלב ההכשרה במסלול החובלים השפעה רבה על המשך שירותם, ואני בטוח כי ביום הזה נושא כל אחד מהבוגרים משהו מכם שיילך איתו לאורך כל שירותו.

הורים יקרים, משפחות, אתם יושבים בקהל נרגשים וגאים בבניכם ובבנותיכם, ואתם יכולים להיות גאים גם בעצמכם. על יסודות החינוך שלכם גדלו הנערים והנערות שהופכים היום לחובלים. אתם יצקתם את תבנית הערכים שבה הם עוצבו והתפתחו והייתם להם למגדלור גם לאורך ההכשרה.

חובלות וחובלים יקרים, שש שנים בלבד, הפרידו בין חיל הים של מלחמת ששת הימים לזה של יום הכיפורים. שש שנים של למידה, הפקת לקחים והתכוננות למלחמה הבאה, הן אלה שהקנו לספינות החיל את הניצחון בימי הקרבות הראשונים, שעה שצה"ל ברובו המכריע עוד התמודד עם מרכיב ההפתעה. קחו מסיפור זה ויישמו, כי הלמידה היא נשמת אפו של המבקש להצטיין.

אנו בטקס חגיגי וחשוב ובעיצומם של ימים מורכבים. בתחילת השבוע איבד חיל הים לוחם שרק סיים את פרק שירותו כסגן מפקד דבורה ועבר לפרק לימוד בישיבה. הלל יניב נרצח עם אחיו יגל, זיכרונם לברכה. פיגוע קשה שבוצע בידי מחבל אכזרי. אנו נגיע למבצעי הפיגועים במקצועיות, ברשות ובסמכות. צה"ל מונע בכלשבוע פיגועים רבים. למרבה הצער, לא הצלחנו למנוע את אלה האחרונים ועלינו להמשיך ולעשות הכל ואף יותר מכך. לא נוותר ולא ננוח. גם את שהתפתח בעקבות הפיגוע בחווארה היה עלינו למנוע. התפרעויות, אלימות כלפי חיילי צה"ל ופגיעה בתושבים וברכוש כפעולת נקם הן דבר שיש להוקיע אותו. התופעות האלה פסולות מהיסוד, מסיטות את כוחות צה"ל מהלחימה בטרור וכמעט שהביאו השבוע לעוד נפגעים באירועי עימות בין חיילים לנוער מתיישב שפעל נגדם. זו העת לומר אמירות ברורות, עת למתוח גבולות למי שחושבים שמאבק פנימי נטול רסן ישפר את ביטחוננו. לצד הכאב הגדול, נפעל בנחישות לתפוס את הרוצחים ובאחריות בלתי מתפשרת כדי לשמור אותנו מדינה אחת מול אתגרים רבים.

כך עשינו לפני שעות אחדות, כאשר לוחמי צה"ל, בשיתוף פעולה עם כוחות שב"כ ומג"ב, לכדו את המחבלים אשר ביצעו את פיגוע הירי בו נהרג אילן גנלס זכרונו לברכה.

"בים דרכך ושביליך במים רבים" נכתב בתהילים, שבילים רבים של פעולות ורוח אחת לאמץ. זו אותה הרוח שהובילה את מקימי המדינה לאל תר יכולת ימית ולהציל יהודים מאירופה הבוערת; אותה רוח הניצחון במלחמת יום הכיפורים; ואותה הרוח שתמשיך להוביל את זרוע הים גם בפיקודכם, כשלוחמיה עומדים בחוף, על פני המים ובמצולות ומגנים על מדינה ריבונית וחזקה. אני מאחל לכם ים הומה ורוחות טובות, וסומך עליכם שתוכלו לכל סערה.

עלו והפליגו, עלו והצליחו.