המהלך של מעל"ח

הכירו את מחלקת מערכות לחימה (מעל"ח) ואת האנשים המוכשרים שמאחורי מבצוע ספינות ה"מגן" מסוג סער 6

27.08.23
נדב מנלה, מערכת אתר זרוע הים

לעיתים יש אנשים המשווים בין ספינה והחיילים המשרתים בה לגוף ולנשמה השוכנת בתוכו. אם זה נכון, הרי שמחלקת מעל"ח - האחראית על פיתוח כלל מערכות הלחימה בזרוע הים - היא מעין חדר כושר שמשפר לא רק את השרירים ואת המוח של ה"גוף" במשל שלנו, הספינה, אלא גם את ביצועי ה"נשמה", לוחמי החוד הימיים של הזרוע.

הרזומה של מחלקת מעל"ח עמוס בפיתוחים והמצאות טכנולוגיות מתקדמת. החל בפיתוח טיל ים-ים "גבריאל" ומערכות מכ"ם ול"א מתקדמות, ועד פיתוח מערכות הלחימה של ספינות הסער כבר מראשית התוכנית, אי אז בשנות ה-60. ספינות הסער האחרונות בסדרה, מסוג סער 6, הגיעו לארץ מגרמניה בשלוש השנים האחרונות כשהן נטולות מערכות לחלוטין מלבד מערכות ניווט ותקשורת בסיסיות. את פיתוח, התקנת ומבצוע כלל מערכות הלחימה של ספינות ה"מגן", הובילה מחלקת מעל"ח בשיתו‌ף‌ פעולה הדוק עם משרד הביטחון והתעשיו‌ת הישראליות.

ספינות סער 6 בדרכן ארצה

ספינות סער 6 בדרכן ארצה (צילום: דוברות זרוע הים)

 בסוף מאי האחרון, הסתיימו בהצלחה סדרת ניסויי הגנה ויירוט של מספר מערכות בסער 6 אל מול מגוון איומים מתקדמים. בסדרת הניסויים נבחנו מספר תרחישים המדמים איומים קיימים ועתידיים, שעימם עשויות ספינות ה"מגן" להתמודד בזמן עימות, כגון: רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. בניסוי שולבו מערכות הספינה במערך ההגנה הרב-שכבתי ונבחנו טכנולוגיות חדשות להגברת האפקטיביות המבצעית של מערך ההגנה האווירית בים ובקישוריות ליבשה.

הצלחת הניסוי היא אבן דרך חשובה נוספת בפיתוח המערכות, כנגד איומים קיימים ועתידיים בזירות הלחימה השונות של צה"ל, והצלחה עצומה לזרוע הים ומחלקת מעל"ח בפרט. כל זה לא היה יכול לקרות לולא הקצינים והמהנדסים של מחלקת מעל"ח, שחושפים את תפקידם החשוב, בצללים, מאחורי הקלעים, לראשונה.

"אני גאה להיות חלק ממקום כזה"

"אני סרן א', קצין מערכות לוחמה אלקטרונית. אנחנו אחראים על גילוי, זיהוי והגנה רכה מטילים והתמודדות עם איומים בלתי מאוישים או מאוישים מרחוק. העבודה שלי היא פיתוח אלגוריתמיקה למערכת שמתכננת ומתפעלת אמצעי לוחמה אלקטרונית שמטעים את האיומים.

העבודה שלי ושל הצוות כוללת פיתוח האלגוריתמיקה, קידוד התכנה בשיתוף פעולה עם צוות פיתוח תוכנה של יחידת מפת"ח ובשותפות עם 'אלביט' ו'רפאל', קיום בחינות בחוף ובים ולהיות הגורם האחראי בפועל על ההתקנה בספינה ועל התקשורת עם המערכות האחרות. במהלך החודשים האחרונים של מבצוע אח"י מגן עבדנו באינטנסיביות רבה, חיפשנו בנרות באגים פוטנציאליים או התנהגויות לא נכונות של המערכת, והצלחנו בתקופות זמן של כשבועיים-שלושה לבדוק, לפתח ולהתקין על הספינה גרסאות משופרות.



המערכת שאני אחראי עליה בסופו של דבר היא קו הגנה משמעותי על הספינות. במידה וחס וחלילה מערכות ההגנה הקשה לא יספקו הגנה של 100%, האחריות להתמודד עם האיומים מוטלת עלינו. היות והמערכת מפותחת על ידינו, אחריות פעולתה נשענת על הקצינות והקצינים שאיתי בצוות. אנחנו יודעים שכל שגיאה עלולה להיות קריטית. זה מעניק תחושה שלא חשבתי שאזכה לחוות בשירות. אני גאה להיות חלק ממקום כזה ומהתהליכים שאנו עושים בזרוע".

 "זה מרשים בכל קנה מידה"

"אני רס״ן ב׳, קצין 'כיפת מגן' בענף הגנה אווירית. ענף הגנ"א אחראי על פיתוח ומימוש מערכות הגנה אווירית לספינות ה'מגן', החל משלב הגילוי וכלה בשלב היירוט. באח"י מגן הותקנו לפני כשנתיים מערכות מכ"ם 'מגן אדיר' תוצרת 'אלתא' ו'כיפה ימית' תוצרת 'רפאל', ובוצע בה תהליך אינטנסיבי של התקנות, בדיקות ומבחני קבלה.



תפקידי כקצין 'כיפת מגן' הינו הנדסת המערכת, הובלת ניסויי הפיתוח על כלל ההיבטים ומתן מענה לבעיות מערכתיות. התפקיד מאתגר ועמוס מאוד, שדורש לעבוד בקבועי זמן קצרים ולהביא פתרונות יצירתיים. התפקיד נמצא תמיד במרכז העניינים, וזה כשלעצמו משמעותי. כמובן, אין כמו הסיפוק של ניסוי שמסתיים ביירוטים מוצלחים. כשמסתכלים על תהליך מבצוע סערי ה-6 שמתבצע בזרוע, ואני יכול להעיד על הענף שלי - זה מרשים בכל קנה מידה. אני מאוד גאה להיות חלק מזה".

"בחרתי לחזור לשירות"

"אני סרן ס', קצינת מדור 'שליטה דיגיטלית' בענף אופק. כחלק מהעשייה של המדור אנחנו אחראים על מערך החוזי בזרוע הים, כלומר שינוע הוידאו מכלי השיט והמוצבים לליבת התקשוב. במהלך מבצוע סערי ה-6 לקחנו חלק בכל ניסויי מערכות הלחימה בזמן אמת ודאגנו להעביר את החוזי מכלל המערכות למפקדה ולעמדות החוף השונות.

בנוסף, לפני כשנתיים גיבשתי רעיון לשדרוג יכולות שינוע הוידאו על בסיס שימוש במערכת שליטה ובקרה המפותחת על ידי יחידת מפת"ח. אנחנו נמצאים בשלבי ניסויי מעבדה במתקן השילובים 'לגונה' ועתידים להתקין את הגרסה המעודכנת בספינה עד סוף השנה. פיתוח יכולת זו תהיה שדרוג משמעותי של מערך שינוע החוזי בזרוע הים, וזהו תוצר של שיתוף פעולה מוצלח בין המחלקות השונות בזרוע.



כחלק מתפקידי, אני אחראית על שליטה מרחוק של מוצבי השליטה בזרוע הים על ידי מערכות מולטימדיה מתקדמות ועל שילוב מערכות הלחימה במוצבי השליטה בחוף. באוגוסט הקרוב אני עתידה להחליף את המפקד שלי ולהיות רמ"ד 'שליטה דיגיטלית'. רק אציין שאני חוזרת שירות. הגעתי לזרוע הים לפני שלוש וחצי שנים לאחר תקופה ארוכה באזרחות בה למדתי תואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה ועבדתי בתעשייה האזרחית. אני בחרתי לחזור לשירות. בער בי הרצון לתרום ולקדם את המערך הטכנולוגי של צה"ל, לתת מענה לבעיות מבצעיות ולקבל משמעות בעשייה".

"תחושת סיפוק אדירה"

"אני סרן א', קצין מדור מערכות אופטרוניות. אני מוביל פיתוחי מערכות ואמצעים אופטיים כמו מצלמות, לייזרים ומכ"מים. התפקיד שלי בעבודה על ספינות ה'מגן' היה הובלת פרויקט תוצרת תע"א של מערכת תצפית מתקדמת ביותר. כחלק מהתפקיד הייתי אמון על פיתוח ובחינת ממשקי המערכת שלי עם מערכות הירי והשליטה ובקרה, על מנת לתת לספינה את התמונה המבצעית הטובה ביותר.



עבדתי באופן צמוד עם התעשייה כדי לטפל בכל הבעיות שהיו למערכת בצורה היעילה והטובה ביותר. ספינות ה'מגן' הן ההגנה שלנו על האסדות, אשר מהוות נכס אסטרטגי חשוב למדינה, ואני מרגיש תחושת סיפוק אדירה בתרומתי הצנועה להגנה עליהן".

"גאה לשרת לצידם כתף אל כתף"

"אני רב-סרן אלעד דב, רש"צ מרכזיות. העבודה שלי הינה לאפיין מערכות תקשורת חדשות, להוביל את ההנדסה שלהן ולבסוף להוביל את תהליך המבצוע שלהן בכלי השיט ובאתרי החוף, תוך מתן תמיכה טכנולוגיסיטית מלאה ללוחמים בקצה.
בפרויקט סערי ה-6 הובלתי את תהליך מבצוע חליפת התקשורת ומרכזיית הקשר של הספינות בשיתוף חברת 'רפאל'. חליפת התקשורת הינה מערכת לחימה המקנה לכלי השיט יכולות פיקוד ושליטה מתקדמות, תוך חיבור וקישור בין כלל המערכות בספינה ולחוף.



התפקיד מאוד מספק. בפן הערכי אפשר להרגיש את התרומה המיידית למאמץ המלחמתי ולשמירה על ביטחון המדינה, ובפן האישי הוא מקנה לי ניסיון וידע רב בניהול פרויקטים גדולים ועיסוק הנדסי מגוון. מעבר לכך, התפקיד מחזק מאוד את תחושת השליחות ואת הרצון להמשיך לשרת ולהביא מערכות לחימה מתקדמות לזרוע הים.

שמחתי לקחת חלק בפרויקט ספינות ה"מגן" במטרה להגן על אסדות הגז ועל מרחב המים הכלכליים של מדינת ישראל. חשוב להגיד שמאחורי כל מערכת לחימה כזו עומדים עשרות אנשים מוכשרים. מהנדסים, טכנאים, אנשי רכש קצינים וקצינות, נגדים ונגדות, חיילים וחיילות, כולם עושים לילות כימים על מנת לתת את המענה המדויק לצורך המבצעי ולהתאים את התחמושת למטרה. אני גאה לשרת לצידם כתף אל כתף, וההצלחה היא שלהם לא פחות - ואף יותר".

"זו זכות גדולה לתת שירות לכלים כאלו"

"אני סרן ידידיה כהן, קצין פרויקט מערכת הניווט של סערי ה-6. מערכת הניווט היא אחת המערכות הכי מרכזיות לתפקוד של כל ספינה, והעיסוק שלי בספינות ה'מגן' מגוון מאוד וכולל הטמעה של מערכת ניווט מרכזית, אינטגרציה של מידע מהמון חיישנים בספינה והפצה של הנתונים האלו למערכות הלחימה בספינה לפי דרישות ספציפיות.



מדובר בתפקיד מאוד מעשיר ומלמד עבורי, ואני שמח על הזכות שניתנה לי. העיסוק במערכת הניווט, מעבר לעניין וההתפתחות האישית, מאפשר לחוות את הצי במלוא עוצמתו. אתה נחשף לדרישות של כל המערכות ולומד להכיר אותן לעומק, וכל שינוי או שיפור שנרצה להכניס נצטרך להתחשב בדרישות האלו. בסופו של דבר, מדור ניווט הוא מדור תשתיתי שאמור לתת שירות לכלל הצי, וזו זכות גדולה לתת שירות לכלים כאלו.

ואם כבר דיברנו על עוצמתו של הצי - אי אפשר שלא להזכיר את האנשים. חלק גדול מהעבודה הוא המפגש עם הלוחמים והלוחמות על הכלים, שהם באמת מהטובים שבטובים. צמאים ללמוד, מחויבים למטרה, מעוררים השראה. כיף גדול לעבוד מולם".