הצטרפנו ל"אימון רטוב" על השלדג החדש. תחזיקו חזק

מערכת טייפון "דור 3", מהירות של מעל 80 קמ"ש וחמ"ל שליטה מובנה לניהול מספר משימות במקביל, הם רק חלק קטן מהיכולות של כלי הסיור החדש של זרוע הים - שלדג סימן 5. הצטרפנו לאימון על הכלי הכי מתקדם של פלגה 916 והשתדלנו להחזיק חזק

12.08.24
גל מי טל, ליה קנטרוביץ' וליהי לוי, מערכת את"צ

עם תוספת מקום משמעותית, מערכות נשק וניווט מתקדמות ו"חמ"ל שליטה" מובנה - כלי הסיור החדש ביותר של זרוע הים, שלדג סימן 5, הגיע בימים אלה לעשות גלים בזירה הימית הדרומית. 

כשמתקרבים לרציף שבו נקשרות כלל ספינות הבט"ש של פלגה 916, בבסיס אשדוד, ניתן להבחין מרחוק בשלדג הגדול משמעותית משכניו. וכשאני עולה עליה לתדריך לפני היציאה לאימון, הלוחמים מושיטים לי בחיוך אפוד ציפה וממליצים לי "תחזיקי חזק".

"אנחנו מדברים על כלי גדול ומשוכלל מקודמו - שלדג סימן 3, ומ'הדבורות' המוכרות לנו היום", מסביר לי מפקד הספינה, סרן חוסאם, "הוא מצויד במערכת נשק 'טייפון' דור 3, חדשנית ומדויקת יותר מקודמותיה, והגודל שלו מאפשר התקנה עתידית של אמצעי לחימה מגוונים ומערכות שלא נראו על ספינת ביטחון שוטף בעבר".

כשאנחנו מפליגים ומשאירים מאחורינו את חופי אשדוד, אלמנט חדש נכנס לסיפור - המהירות. למרות שהשלדג גדול מהספינות המשרתות לצידו, מדובר ביצור מהיר וחמקמק. הוא מסוגל להגיע למהירות של 45 קשר, שהם קצת יותר מ-80 קמ"ש. "מדובר במהירות חסרת תקדים עבור כלי בממדים שכאלו", מבהיר המפקד.

"בנוסף למערכות הנעה משופרות, השלדג מצוידת במערכת ג'ט סילונית, המאפשרת תמרונים חדים", הוא מוסיף. ואכן, כמה דקות לאחר מכן - כשהספינה חותכת את הגלים במהירות שמזכירה מכונית מירוץ, אני מרגישה בעצמי בדיוק על מה הוא מדבר. 

אי אפשר להתעלם מהבשורה שהשלדג החדש מביא גם ללוחמים: מגורים מרווחים המציעים חדרים לשניים במקום ארבעה, שני תאי שירותים ומקלחת - במקום אחד, ומ"ס (מטבח ספינתי) מאובזר. 

צעדים משמעותיים קדימה ננקטו גם בעולמות הבטיחות והשמירה על הביטחון האישי של המשרתים. בספינה מוטמעות טכנולוגיות חדישות לניהול מצבי חירום, בדגש על שריפה בכלי, שמסייעות לתפעל אירוע בצורה המיטבית.

"השלדג החדש מצויד במיכלי מים ודלק גדולים מבעבר, שמאפשרים שהייה ארוכה יותר בין הגלים ויציאה למשימות בטווחי זמן משתנים", מתאר סרן חוסאם, "הוא מסוגל לפעול בים לזמן רב מספיק, כדי להיכנס מתחת לאלונקה ולשאת בעומס המשימות של הפלגה".

כשמורידים הילוך והלב חוזר לקצב סדיר, לוקחים אותי לסיור בבטן הספינה. שם, אני מגלה את גולת הכותרת - חדר החפ"ק, מעין חמ"ל שליטה ייחודי. החמ"ל, המתפאר במערכות השו"ב המתקדמות ביותר, מחליף את המערכות הנישאות שהיו מועמסות על גבי הדבורות עד היום. הוא מאפשר למפקדים הבכירים לתכלל מספר משימות במקביל על גבי הכלי, וניתן לנהל מתוכו את שיתוף הפעולה עם הספינות האחרות בסיירת, בחופים או בגזרות אחרות.

מאז האימון אליו הצטרפתי, הספיקה הספינה לסיים את תהליך המבצוע והתחילה לקחת חלק במשימות ההגנה וההתקפה בזירה הימית הדרומית תוך סיוע לתמרון, סמוך לרצועה. אליה, עתידות להצטרף כבר בחודשים הקרובים 3 ספינות נוספות מאותו דגם, כולן פיתוח כחול-לבן. 

"זה הכלי הראשון, אבל הוא בטח לא האחרון", מסכם מפקד הכלי בעת שאנחנו עוגנים ברציף ומדוממים את המנוע, "זרוע הים שומרת על התחדשות טכנולוגית כל הזמן. גם בשגרה, ובעיקר, במלחמה".