הקשל"טים מספקים הצצה לתרגיל הימי בזירה הצפונית

איך נראות 14 שעות רצופות של אימונים אינטנסיביים מהים, האוויר והיבשה? שמענו מקציני השליטה של בסיס חיפה איך נראה שיתוף הפעולה המיוחד - מהעיניים שלהם

22.08.24
ג'וני מנדל, מערכת את"צ

בין גאות לשפל, מעל הגלים הגבוהים של הים התיכון, נערך ברביעי שעבר תרגיל רוחבי בזירה הצפונית - בשילוב כוחות מהים, האוויר והיבשה. האימון נמשך כ-14 שעות, וכלל תרחישי חירום אופייניים לאזור.

מפינוי פצועים, דרך הגנה על הגבולות במצב מלחמה ועד דרכי התקפה - התרגיל כלל מגוון סימולציות. "מטרת העל שלנו הייתה לבדוק את המוכנות של כלל לוחמי ולוחמות הזירה לרגע האמת", מספרת סג"ם לין, קצינת שליטה (קשל"ט) במוצב שליטה זירתי בחיפה, "התחלנו להיערך זמן רב מראש, ואת היום עצמו פתחנו כבר בשש בבוקר". 

המשימה המאתגרת - בניית תמונת המצב הימית, ותעדוף ותכלול הנתונים מהשטח, היא מנת חלקם של הקשל"טים, שמנהלים הכול ממוצבי השליטה. הם צריכים לזהות את האיומים בשטח, ולהקפיץ את הכוחות הימיים הרלוונטיים במהירות. במקביל עליהם לנהל סדרי עדיפויות תוך הדמיה של מלחמה, ולפצל את כוח האדם בצורה האידיאלית.

"בחירום מסת העבודה עולה, וקריאת המפה המבצעית מסתבכת", מתאר הקשל"ט, סגן בר, "בעקבות הפיקוח על מספר רב של כלי שיט במקביל, והאויב הבלתי צפוי".

האימון האחרון ייחודי בסדר גודלו, ובשיתוף הפעולה הבין-זרועי שכלל את כל כוחות הזירה הצפונית. יכולתם למצוא שם את פלגה 914, שייטת 3, היחידה למשימות תת מימיות, וסנפיר, כשלצדם כוחות מחיל האוויר, אוגדה 146, פיקוד העורף, משטרת ישראל ובית החולים רמב"ם. על כל אלה ניצחו אנשי בסיס זרוע הים בחיפה, שהובילו את התרגיל. 

מכאן העבודה לא נגמרת, להפך. "אנחנו בוחנים את תוצאות התרחישים כדי להפיק לקחים לעתיד", מסכמת סג"ם לין, "אנחנו פועלים בכל שעות היממה 7/24 ונמשיך להתפתח ולהשתפר".