זו יחידת המילואים החדשה בזרוע הים

במטרה לענות על הצורך המבצעי שהתעצם בתקופת המלחמה, הוקמה בפלגה 916, האמונה על הגבול הימי עם רצועת עזה, יחידה חדשה המורכבת מסגל שלם במילואים. מפקד הפלגה סיפר לנו על תהליך ההקמה והיתרונות שאנשיה עתידים לספק לפעילות בגזרה - ולתמרון בעזה

27.06.24
נועם אסולין, מערכת אתר זרוע הים

"כשהתחילה המלחמה, כמות המשימות שהפלגה נדרשה אליהן שילש את עצמו", חושף סא"ל מתן חזן, מפקד פלגה 916. "כמות האירועים שקורים במקביל היא עצומה וכוללת ניהול משימות ההגנה, משימות התקיפה השונות, מתן סיוע וליווי לכוחות היבשה המתמרנים והיערכות לפעילות מבצעית יזומה בשיתוף יחידות מיוחדות וגופי הביטחון השונים". מאז 7 באוקטובר, פלגה 916 האמונה על הגבול הימי עם רצועת עזה, לא נחה לרגע - ואנשיה עובדים מסביב לשעון בחוף ובים.

קרדיט: אתר זרוע הים

"לפני 7 באוקטובר, עיקר עיסוקה של הפלגה היה בהגנת הגבול הימי, יחד עם מניעת הברחות אל תוך הרצועה דרך הים. בתוך המרחב הצפוף הזה שייטו מאות סירות לכל אורך הרצועה שעיקר עיסוקן היה בדיג. ההתמודדות היומיומית נסובה בעיקר סביב הפרות סדר מצד הסירות הפלסטיניות שחרגו לשטח ישראל. אך האתגר האמיתי היה לאתר לזהות ולסכל אירועי הברחה או פעילות חבלנית עוינת שבוצעו על ידי אותם סירות בדיוק שהופעלו על ידי חמאס במסווה דייג אזרחי", מספר סא"ל חזן.

מתחילת המלחמה התווספו משימות מבצעיות נוספות, ביניהן משימת הסיוע לתמרון היבשתי מהים. "התרומה של הפלגה בסיוע שניתן לכוחות המתמרנים בתצפית ואש היא קריטית לביטחון כוחותינו. איכות שיתוף הפעולה והתרומה של הפעולות האלו הפתיעו גם את כוחות היבשה בעצמם, שלא ידעו שזרוע הים יודעת לספק להם סיוע מהסוג הזה", מספר סא"ל חזן וממשיך: "מתחילת הלחימה חוסלו עשרות מחבלים כתוצאה מאש ישירה של ספינות הפלגה, או מזיהוי מחבלים שנעו לעבר הכוחות וסיכנו אותם. הגורם היחידי שהבחין בעשרות אירועים הייתה הספינה שסיפקה את ההתראה המקדימה לכוחות בשטח, והכוונה של אמצעי אווירי או יבשתי לחיסול האיום". פעילויות אלו נעשות במקביל למשימות הימיות שלנו שכוללות את ההגנה, השמדת תשתיות אויב בתקיפות מהים ומימוש פעילויות מבצעיות עם יחידות מיוחדות.

קרדיט: אתר זרוע הים

מזה כשמונה חודשים שמדינת ישראל ניצבת אל מול מלחמה שטרם נראתה כמוה. העומס, כמות המשימות שנוספו לרשימה והעבודה האינטנסיבית הובילו להקמתה של יחידת מילואים חדשה תחת פלגה 916. "מאז ומעולם היו מילואימניקים חלק מהעשייה של פלגה 916, אך באופן שאיננו סדור ושיטתי דיו, עניין שגרם לאובדן ידע וכוח אדם מנוסה. היחידה שהוקמה כחלק מלקחי הלחימה מטרתה היא הקמת מבנה ארגוני הכולל מינוי בעלי תפקידים כמו מפקדי סיירות, קציני פיתוח אמל"ח, קציני שימור ידע וכיוצא בזה, זאת לצד ניהול ובקרה על כשירות אנשיה בצורה שיטתית וממוחשבת באופן שיעלה באופן דרמטי את כשירותם ומוכנותם למשימות הפלגה בשגרה, בחירום ובמלחמה", משתף סא"ל חזן ומוסיף: "הידע והניסיון שצברו אנשי המילואים לאורך השנים הוא אוצר שאם אתה לא משמר אותו, אתה מאבד ידע יקר לטימיון שלא ניתן לשחזר אותו עם השנים".

קרדיט: אתר זרוע הים