כך השתנתה הכשרת הסטי"לנים בעקבות המלחמה

כבר יותר מ-10 חודשים ששייטת ספינות הטילים של זרוע הים תוקפת, מיירטת ומגנה על הגבול הימי של ישראל בצפון, בדרום ובזירת ים סוף. אז איך התאימה את עצמה הכשרת הסטי"לן למציאות המשתנה במלחמה? קפצנו למים העמוקים כדי לבדוק

05.08.24
גל מי טל, מערכת את"צ

אי שם ברחבי הים השקט, נמצאים הסטי"לנים בליבה של פעילות מבצעית רועשת. זה דיסוננס מוחלט, אבל הם לא מתרגשים מכך - ויש סיבה. בשביל הרגע הזה, הם עברו הכשרה יסודית בת חצי שנה, שהתעצבה בצורה מדויקת עוד יותר בעקבות המלחמה.

לוחמים על סירות גומי בדרך לסטי"ל

"כל חייל בשייטת 3 הוא קודם כל 'לוחם', לפני שהוא 'לוחם ימי'", פותח סא"ל דניאל, מפל"ג הכשרות סטי"ל, "זאת תפיסה שהשתנתה לנו אחרי ה-7 באוקטובר - אותה מחויבות שתקפה בהפלגה בים, תקפה עבורם גם אחר כך ביבשה".

מתוך ההבנה הזאת, הוחלט להכניס תכנים חדשים למסלול, כדי להתאים אותו לתקופה הנוכחית: "הוספנו הרבה אימוני קרב מגע, מסעות ארוכים וטילופים (שחיית טלפיים). זה עובד על הכושר הפיזי והמנטלי, וכך מקנה ללוחם יכולת להתמודד עם משימות ארוכות ומורכבות". 

לוחמי סטי"ל במסע אלונקות

בנוסף, גם תרגולי המטווחים מקבלים חיזוק. כחלק מהתהליך, מצטרפים הסטי"לנים לתרגילי לוחמה בשטח בנוי עם ביה"ס לקליעה, לוקחים חלק פעיל במשימת הגנת יישובים בארץ, ויוצאים הביתה עם הנשק האישי שלהם, כשהם יודעים לתת מענה במגוון תרחישים, גם כשהם לא במדים. 

וזה רק "קצה הנחשול" - אם בעבר הסטי"לנים היו נחשפים לעשייה המבצעית של השייטת רק בהגיעם לכלים, היום זה אחרת לגמרי. "כשמתרחש אירוע מבצעי, כמו יירוט הכטב"ם בשבוע שעבר מעל אסדת הכריש, אנחנו עוצרים את סדר היום ועוברים יחד איתם תחקיר של חצי שעה על מנת שיבינו את המשמעויות", מעיד מפקד ההכשרה.

ספינת טילים מיירטת

"המלחמה לא מתחילה מהרגע שהם עולים על הספינה - היא נמשכת כבר כמעט עשרה חודשים", הוא מסביר, "אנחנו מציגים להם מה קרה כדי שהם יהיו מחוברים למשימות, לאתגרים ולהצלחות. כל לוחם שמסיים את הקורס חייב להכיר את העשייה בשנה האחרונה, כדי להבין את מה הוא ממשיך".

ההכשרה נכנסה לתוקפה כבר בתחילת המלחמה, והספיקה לאתגר 3 מחזורים של לוחמים. במסגרתה גם הוארך הקורס בכשלושה שבועות. "כל אחד מגיע לסט"יל מלא במוטיבציה להתחיל את התפקיד", מחדד המפל"ג, "הם מבינים את מקומם בשרשרת הדורות שמגנה על ישראל, ואיך זרוע הים משתלבת בתוך מאמצי ההגנה וההתקפה".

לוחם סטי"ל יוצא מבטן הספינה

"כשסיירנו ביישובי העוטף במהלך הקורס, היינו עדים למראות שלעולם לא אשכח", מעיד סא"ל, "ראינו את הנזק בעיניים, ואז הכול התחדד. עכשיו אני יכול להגיד בביטחון שאנחנו מוכרחים להיות הרבה יותר טובים, להישאר נחושים, חזקים ומאוחדים - וחייבים גם לנצח".