מה מסתתר בגלריה של צוערי קורס חובלים?

מהימ"פ, דרך האקדמיה ועד לתמרון. בין הגלים הסוערים אל רחבת המסדרים. 37 החובלות והחובלים החדשים לא האמינו כמה רגעים מיוחדים יחוו בדרך. רגע לפני שהם נפרסים לאורכה של הארץ כדי להגן על המרחב הימי של המדינה, בזירות קרובות ורחוקות - ביקשנו מהם לגלול בגלריה ולבחור את התמונות הכי משמעותיות, מאחד הקורסים המאתגרים ביותר בצה"ל

11.09.24
גיא שטיין, מערכת את"צ

בעוד כמה שעות הם יעלו על המדים הלבנים, יזרקו את הכומתות באוויר, ויעברו להוביל חלק משמעותי מהפעילות המבצעית של זרוע הים. אז בואו נצלול אל תוך הסיפורים מאחורי התמונות של צוערי קורס 149. 

הימ"פ

כבר בחודשים הראשונים של השירות הם ניצבים מול אתגר משמעותי - הימ"פ, מבחן ימאות ופיקוד. "המטרה היא הכנה מנטלית ופיזית לתפקיד", מתאר צוער אלישע, "עם כל תרגיל אתה מותח את הגבולות שלך עוד קצת, ומבין שתמיד אפשר לשאוף יותר גבוה".

התרגיל המסכם בימ"פ הוא הפלגה מאשדוד עד חיפה, האורכת שבוע וחצי. "מאוד מאתגר לשוט בסירה קטנה ללא הפסקה, יום ולילה", משתפת צוערת אורי, "כשלבסוף מגיעים לבה"ד בחיפה, מקבלים אותנו צוערים בכל שלבי הקורס יחד עם המשפחות שמגיעות לטקס החגיגי. זו נקודת ציון משמעותית בהכשרה שלנו, ואין גאווה גדולה מלעמוד שם יחד".

השלב המתקדם

את תחילת השלב המתקדם עברו בזי"ס (זירת ים סוף) ליד אילת, שם - "נזרקו למים". "זו הייתה הפעם הראשונה שהיינו על ספינת דבורה, לומדים וחווים את הים", משחזר צוער גיא, "התאמנו על סיכול מטרות ימיות, התרגילים היו אינטנסיביים וכמעט ללא הפסקה. כך המשכנו לחזק את החוסן הפיזי והמנטלי שלנו".

יחד, למדו גם איך מתגברים על מכשולים: "באותו תרגיל הרגשנו שמשהו לא הולך חלק, התקשינו לתקשר ולעבוד כצוות. מפקד הקורס המתקדם כינס אותנו לשיחה בירכתיי הסירה, ואמר לנו שכדי להצליח אנחנו חייבים להיות מאוחדים. הרגשנו איך הכול משתנה ברגע אחד, התחבקנו והמשכנו לעבוד בשיא המוטיבציה. אלה רגעים שאני לא אשכח לעולם". 

סיכת המ"מ

בסיום המקטע המתקדם של הקורס, הם מקבלים את סיכת המ״מ. "זו הייתה אבן דרך משמעותית במסע שלנו", אומר בגאווה צוער אלישע, "אחרי חודשים של למידה ועבודה קשה - קיבלנו את הסיכה".

בוחן לוחמים בכושר קרבי

אליפות צה"ל בכושר קרבי היא אחד מהיעדים הנחשקים שהצוערים מגדירים לעצמם כמטרה. "מקצועיות היא חלק גדול מדמות החובל, חשוב לנו לשמור על רמה גבוהה", מספר צוער אלישע, "התכוננו לתחרות חודשים מראש, סחבנו אלונקות עם ציוד, אימונים בדיונות ובחולות מ-4 לפנות בוקר. היה מאתגר, אבל הרגשנו איך העבודה הקשה מאחדת אותנו כמחזור". 

התמרון

"האליפות שתוכננה לסוף אוקטובר לא התקיימה בעקבות המלחמה. המסלול השתנה, ואנחנו הצטרפנו לכוחות זרוע הים בתמרון. תפקדנו בזמן אמת ויישמנו את כל מה שלמדנו", משתף צוער מתן, שהצטרף לאח"י רומח המגנה על גבולות זירת ים סוף, "בפעם הראשונה שיירטנו כטב"ם בסער 4.5 במלחמה, הייתי קצין גנ"ק (גילוי ניווט וקשר) במשמרת, התחושה להשתתף באירוע דגל כזה בזרוע היא מדהימה".

האקדמיה

החלק הבא בקורס הוא שלב האקדמיה, במסגרתו מסיימים החובלים תואר במדעי המדינה. "העבודה סביב הקורס אינטנסיבית, הלימודים שאורכים בדרך כלל שלוש שנים מקוצרים בקורס לכתשעה חודשים", משתף צוער דורי, "זאת תוך כדי המשך התעמקות בשאר הצירים של ההכשרה". 

השלב המסכם

אחרי שנתיים של מבחנים והתנסויות מגיעים הצוערים אל השלב המסכם במסלול - ייעודי שטח. "חווינו מבצעים, למדנו לתפעל אירועים מתפרצים ועיצבנו את יכולות הפיקוד שלנו", מציין צוער דורי, "רק כשאתה על הכלי במים, יחד עם הצוות מול המשימה - אתה מבין כמה התפקיד מאתגר, וכמה משמעות ואחריות יש בשירות שלנו".

עבור חיילים רבים שנתיים וארבעה חודשים הם כמעט שירות שלם, אך עבור החובלים החדשים זו רק ההתחלה. מכאן, ימשיכו לשרת ולפקד על כלל כלי השיט בזרוע הים. "אין גאווה גדולה מלעמוד יחד על רחבת המסדרים", מסכם צוער דורי, "עברנו כל כך הרבה אחד עם השנייה, אלה קשרים שילוו ויחזקו אותנו בהמשך השירות".