לוחמי סיירת פרס באימון ש"לוקח את כל התרחישים לקצה"

מתי ללחוץ על ההדק, האם לסובב את הגה הספינה או באיזה פצוע לטפל קודם? את כל אלו תרגלו לוחמי 914 באימון משותף לארבעת כלי השיט של הסיירת. הצטרפנו כדי להבין איך מקבלים החלטות כשחיי הצוות שלך תלוי בהן - כשהקרקע עליה אתה עומד מתנדנדת עם כל גל שחולף בים

03.06.24
גל מי טל, מערכת את"צ

השמש כבר שקעה בין הגלים שמטלטלים את הספינה. על רקע השמיים האדומים, הלוחמים רצים מחרטום הספינה לירכתיים, בעקבות דיווחים ראשונים שמתחילים לזרום בקשר - ומסמנים את תחילת התרגיל של סיירת פרס בפלגת הבט"ש 914, שנערך בשבוע שעבר. 

אילוסטרציה

"הגענו לאימון משותף של ארבע ספינות הסיירת כדי לתרגל מצבי קיצון ולהעלות מוכנות בזירה הימית הצפונית", מסביר לי סרן מתן, מפקד הסיירת, בעת ההתנתקות מהרציף. "אנחנו לוקחים את כל התרחישים לקצה - מתרגלים גם את הצוותים הלוחמים וגם את המפקדים, כדי להבין איך הם היו מתנהלים באירוע אמת".

כשעה לאחר שעזבנו את חופי חיפה, מפקד ספינת הדבורה מספר 810, או כמו שהיא נקראת בפי הלוחמים - ספינת "האריות", מדומם את המנוע והתרחיש הראשון מתחיל. הלוחמים מתרכזים בירכתי הספינה כשכלי נוסף מתקרב אלינו. 

"המשימה שעומדת בפניהם היא גרירה של ספינה אחרת", מעדכן אותי מפקד הסיירת, "אם המנוע של הספינה מתקלקל או נפגע במהלך משימה בים, אנחנו לא יכולים לתת לזה להשבית אותנו, לכן התרגול הזה הכרחי".

התרחיש הבא מדמה חילוץ כלי שיט שנתקע על הסלעים. גם כאן נדרשים הלוחמים להיות זהירים ומרוכזים כדי לעשות זאת בבטחה מבלי לגרום לה נזק נוסף. "המיומנויות האלה שעוסקות בימאות הן הבסיס הקריטי של הלוחמים לפני כל הפלגה לים", מבהיר המפקד, "רק אחרי שהם מוכיחים שהם מסוגלים לתפעל מצבים מורכבים אפשר להתחיל לבחון את היכולות המבצעיות שלהם".

אילוסטרציה

עם סיום החילוץ, ממשיכה הספינה בהפלגה שגרתית והלוחמים מחכים להוראות נוספות. "המטרה של התרגיל הבא היא לתפוס אותם לא מוכנים ולראות איך היו מתפקדים בזמן אמת, לכן הם לא מקבלים שום אזהרה מוקדמת", לוחשת לעברי רב"ט רומי, מפקדת בהכשרת חובשים ימיים, רגע לפני שהיא מורה ללוחמים שבחרה, לשחק את עצמם 'פצועים'.

"פגיעה בכלי שיט קטן עלולה לסכן מספר רב של אנשים, ולכן חשוב לנו לדעת איך הלוחמים מתמודדים תחת לחץ גם עם סיטואציה כזו ולהכווין אותם", היא ממשיכה.

החובש, בתור הסמכות הרפואית הבכירה על הכלי, עומד בפני מספר דילמות. במקרה של פעילות חבלנית עוינת, למשל, ההתלבטות הראשונה היא האם לתפוס את הנשק או לטפל בפצועים. לכן, מוגדר לכל לוחם בצוות תפקיד לחירום. 

לאחר שמתקבל הדיווח הראשוני על פצועים בקשר, החובש בכלי מחליט על נקודה אחת שאליה ירכזו המע"ר (מגיש עזרה ראשונה) והמח"צים (מצילי החיים הצבאיים), את הנפגעים ובה יעניק את הטיפול. לאחר מכן הוא מעריך את מצבם וקובע את אופן הטיפול. 

אילוסטרציה

"ביבשה יש הרבה דרכים לפנות פצוע - באמבולנס, על כלי רכוב אחר או במקרים קיצוניים חילוץ מוסק", מציינת רב"ט רומי, "בים מדובר בפינוי מורכב שיכול להתבצע רק בעזרת מסוק או כלי שיט, לכן התעדוף הוא קריטי. אם החובש מחליט לפנות פצוע אחד, יכול לעבור זמן רב לפני שתהיה לו האפשרות לבצע פינוי נוסף. כדי לקבל את ההחלטות המורכבות, על החובש להתייעץ עם מפקד הכלי".

לאחר זמן קצר, בתום הופעה משכנעת למדי מצד ה'פצועים', מגיע השלב שלו חיכו כלל הלוחמים בכלי - מטווח הירי. "הירי, באופן כמעט מובן מאליו, הוא היכולת המרכזית שלנו בתור לוחמים ימיים", מצהיר סרן מתן, "זה הכרחי שנדע לנטרל גם מטרות מורכבות, כדי לעמוד במשימה - להגן על רצועת החוף ולמנוע חדירת מחבלים מהים".

אילוסטרציה

הוא ממשיך ומתאר בפניי את חשיבות הנוכחות של כלי הביטחון השוטף בהגנה או בסיוע לתמרון: "אנחנו מסוגלים לנטרל מהים מבנים ממולכדים שהגישה אליהם מסובכת עבור לוחמי החי"ר, ולהשתמש ביכולות האופטיות המתקדמות שלנו כדי להכווין כלי טיס לתקיפה או לסיוע".

את המטווח מבצעים הלוחמים בחושך כמעט מוחלט, כשרק הירח, התאורה על הסיפון וכמובן - אמצעי ראיית הלילה, מאירים להם את הדרך. כשאנחנו עושים את דרכנו בחזרה לבסיס חיפה, האווירה בכלי מגיעה לשיאה. "אנחנו רגילים להפליג כל כלי בנפרד ולתפוס קו ברצועת החוף הצפונית, לכן האימון הזה שמתרגל תרחישי מלחמה בשיתוף כל הספינות הוא שובר שגרה עבור הלוחמים", מציין מפקד הסיירת.

אילוסטרציה

"הלוחמים של פלגת הביטחון השוטף 914, נמצאים שם 24 שעות ביממה, עומדים על המשמר", הוא מסכם בחיוך, "התרגיל היום היווה התנסות מוצלחת לכוחות הלוחמים ואנחנו נמשיך להתאמן ולהתחזק כדי להיות מוכנים לכל תרחיש". לקול תשואות הלוחמים, הספינה עוגנת בנמל, ואני רק שמחה שחזרנו לקרקע יציבה.