"מחיר היאחזות העם על אדמת המולדת"

11.01.24
מערכת את"צ

בתחילת השבוע התקיים טקס לזכר חללי הצוללת אח"י דקר. הטקס נערך באנדרטה לזכר חללי הצוללת בהר הרצל, בראשות מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, לוחמים ומפקדים.

בעקבות המצב הבטחוני, הטקס נערך ללא משפחות החללים.

ב-9 בינואר 1968 הסתיים שיפוצה של הצוללת אח"י דקר והיא יצאה ממספנת פורטסמות׳ שבבריטניה לכיוון נמל חיפה. כחמישה ימים לפני תאריך הגעתה המיועד, נעלמו עקבותיה של אח"י דקר ו-69 לוחמיה הוכרזו כחללי צה"ל. בשנת, 1999 לאחר שנים רבות של מאמצי חיפוש, אותרה הצוללת בעומק הים, בנתיב הפלגתה המקורי. גשר הצוללת הובא לישראל ונמצא כיום במוזיאון זרוע הים בחיפה.

"זהו זכרון שכל כולו נשען על עולם ערכים ארוך שנים של נתינה, גבורת לוחמים ורעות. בה בעת אדמה זאת מציבה בפני כולנו את המחיר הקשה, הכואב – מחיר היאחזות העם על אדמת המולדת. השנה, נדמה שהררי העצב, וגם הררי הגבורה, גדלו", אמר מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, "טקס האזכרה השנתי שלנו, לזכרם של הטובים ביותר, לזכרם של חללי אח"י דקר, נערך בעת מלחמה קשה וצודקת – מלחמה על הבית. בפועלם הופכים אנשי שייטת הצוללות את אנדרטת הזכרון של לוחמי אח"י דקר - לרקמה אנושית אחת, לרקמה אנושית חיה. רקמה שהיא כולנו - משפחת זרוע הים".

"אנו בעת מלחמה. ברגעים אלו ממש צה"ל, זרוע הים ושייטת 7 נלחמים בגזרות השונות, הקרובות והרחוקות כנגד אויב המבקש לפגוע בנו כעם ומדינה. זו עת בה הכל מתבהר – צדקת דרכנו, כוחה של אחדותנו ועוצמתה של הרוח אשר מניעה אותנו", הוסיף מפקד שייטת הצוללות, אל"ם א', "בעת הזו אנו מציינים את הטקס בצורה שונה לאור הנסיבות. המשפחות היקרות של חללי אח"י דקר אינן איתנו פיזית באנדרטה, אך הן בליבנו תמיד, ועכשיו ביתר שאת. שייטת 7 פועלת גם במלחמה הנוכחית במקצועיות, בשקט, בנחישות, בדיוק ובהתמדה. אנחנו פועלים כדי לנצל את יתרונה המהותי של הצוללת - חשאיותה - בגזרת המלחמה ובמרחבי אויב מעבר אליה, פועלים כדי להיות בכל מקום שיידרש ובכל זמן שיידרש".