ערב המורשת של לוחמי גדוד 605

14.03.17
מערכת אתר צה"ל 

 

בתום תקופת אימונים ערכו בגדוד 605 של חטיבה 188 ערב מורשת שעמד בסימן מלחמת לבנון הראשונה. 

במהלך האירוע, שהתקיים בבא"פ אליקים, נערך פאנל מיוחד: בצד אחד של הבמה ישבו מ"מ, מ"פ צמ"ה ומג"ד 605 כיום, ומהצד השני מ"מ, מ"פ צמ"ה ומפקד הגדוד ממלחמת לבנון הראשונה. המפקדים כיום שאלו שאלות את המפקדים המקבילים להם מהמלחמה אודות שירותם בצבא, במלחמה, ובפרט בגדוד, שמהווה משפחה שניה עבור לוחמיו.

"הערב הזה הוא בשבילכם, הצעירים. על האנשים שיושבים כאן הסתכלתי בהערצה כשרק נכנסתי לגדוד, יש לנו כבוד ענק לארח אותם, וזה ערב מרגש מאד עבורי", פתח את הטקס מפקד גדוד 605, סא"ל יובל משה.

מפקד גדוד 605, סא"ל יובל משה

השיח הראשון התקיים בין שני המג"דים, אז והיום, סא"ל יובל משה ותא"ל (מיל') איתן לידור, ששימש בעבר כקהנ"ר והיה מפקד הכוח בזמן המלחמה. "המשימה אז הייתה קשה כי הכוח היה מפוצל - היינו צריכים לפתוח 9 צירים, מתוכם 3 גשרים, ואחריהם היו עוד כמה התפצלויות שאנחנו הובלנו כדי לפתוח את הדרך. כל אחד שנכנס ללבנון היה צריך להיכנס עם כוח מהגדוד שלנו".

לאחר מכן דיברו זה עם זה מפקד מחלקה (מ"מ) כיום, סגן יוסי אלמליח, יחד עם מ"מ מאז, סגן (מיל') רוני כהן. "הייתי מ"מ בפלוגה ב' בגדוד 605. הייתי מ"מ שמונה חודשים כשהתחילה המלחמה" שיתף סגן (מיל') כהן, "קדמה למלחמה תקופה ארוכה מאד של אימונים, וכל כוח שעלה לגזרה עבר אימון של כוח הררי".

סגן (מיל') רוני כהן נפצע במלחמה ואיבד בה את שתי רגליו. "היינו על ציר וראיתי שכולו ממוקש. הייתי חייב להחליט מה עושים. מאחר שלא היה לנו יכולת לפתוח את הציר בדרך המקובלת, נאלצנו לעשות את זה באמצעות דיקור - מוקש אחר מוקש. הצלחנו לנטרל  40 מוקשים עד שהופעל מוקש. אני לא זוכר את הפיצוץ אבל למזלי נפלתי על הגב. תמיד אני נוהג לומר בצחוק שלמזלי, לא חיכה לי כלום למטה ולא נפלתי על מוקש נוסף. מהפיצוץ נאלצו לקטוע לי את שתי הרגליים במקום, היו לי רסיסים ביד ובנוסף נפצעתי בעיניים ועד היום אני לא רואה כל כך בעין ימין".

בתמונה: מימין לשמאל - סגן (מיל') רוני כהן, אל"ם במיל' אבי "ברימו" כהן ותא"ל (מיל') איתן לידור

הקשר שחילץ את סגן (מיל') כהן משדה המוקשים קיבל על המעשה צל"ש אלוף. "בהתחלה עוד דיברתי בקשר, אחרי זה הזריקו לי מורפיום והתעוררתי רק אחרי יומיים בבית החולים רמב"ם שבחיפה. בעקבות האירוע הוענקו שני צל"שים - צל"ש אוגדתי לחובש שהעניק לי סיוע רפואי ראשוני ולמעשה הציל את חיי, ולישראל דהרי שקיבל את צל"ש אלוף הפיקוד על החילוץ שלי".

בסוף הטקס  דיברו זה עם זה מפקדי פלוגת הצמ"ה, אז והיום - רס"ן בן צדקיהו, והמ"פ במלחמה, אל"ם במיל' אבי "ברימו" כהן. "ללא כוחות ההנדסה לא היה ניתן להתקדם במלחמה אפילו מטרים בודדים, אני מצפה שלא משנה מה יקרה, גם היום הכוחות יגיעו במהירות ובמקצועיות המירבית", אמר אל"ם (מיל') כהן.


                                            בתמונה (מימין לשמאל): סגן יוסי אלמליח, רס"ן בן צדקיהו ומפקד גדוד 605, סא"ל יובל משה