אז כמה קילומטרים צעדו השריונרים במירוץ החטיבתי הראשון והמיוחד?

מחיפה והכרמל, דרך עמק דותן ועד לרמת הגולן - לוחמי חטיבת השריון 188 יצאו למירוץ שליחים היסטורי - שאורכו כמספרה של היחידה. המטרה - לחוות את המורשת העשירה של השריונרים דרך הרגליים, ולקבל ערכים משמעותיים מסיפורי הגבורה כדי להגיע עם רעל בעיניים למערכה הבאה

18.10.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

 

לראשונה בהיסטוריה של חטיבת השריון 188, הלוחמים הפועלים לאורך כל השנה בגזרות הארץ יצאו ליום אחד מתובת הטנק, והחלו במירוץ שליחים מיוחד שאורכו הוא לא פחות ממספרה המפורסם של החטיבה - 188 קילומטרים.

המירוץ הייחודי התקיים במרחב הצפון וחלף על פני אתרים חשובים בהיסטוריה של החטיבה, בהם התקיימו קרבות קשים, נוצרו סיפורי גבורה ונוסדה מורשת הקרב עליה מחונכים דורות על גבי דורות של שריונרים עד לימים אלו. "יזמנו את האירוע המיוחד הזה כדי לחבר את הלוחמים שלנו לעבר העשיר של החטיבה ולהרים את גאוות היחידה שלהם", מספר רס"ן דורון סער, קצין האג"ם של החטיבה. "לאורך כל 188 הקילומטרים בהם צעדו האנשים שלנו, הם חשו את רוח הלחימה של הלוחמים ששירתו כאן לפניהם, שחלקם אף קיפחו את חייהם במטרה להגן על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

מחיפה ועד רמת הגולן
העיר חיפה היא הנקודה בה החל המירוץ, כשגדוד 74 היה זה שהוציא לדרך את לוחמי החטיבה בשלל הגזרות, בעוד אנשיו צעדו במרחב הכרמל. הסיבה שנקודה זאת נבחרה להיות הראשונה במירוץ, היא כי חטיבה 188 נולדה מתוך חטיבת כרמלי אשר הייתה אמונה בימים עברו על המרחב, והאזור אפילו מתנוסס על תג החטיבה עד היום.

בנוסף לגדוד 74, גדוד 71 ולוחמי ההנדסה מגדוד 605 צעדו בעמק דותן, שם ניהלה החטיבה קרבות קשים במלחמת ששת הימים, ואילו גדוד 53 ביצע את מקטע המירוץ שלו ברמת הגולן, שם החטיבה התפרסמה אודות קרבות הבלימה הקשים שניהלו לוחמיה מול השריון הסורי במלחמת יום הכיפורים.


המירוץ כולו התנהל כמירוץ שליחים, כאשר כל מחלקת לוחמים ביצעה מקטע שבסופו הזניקה את המחלקה הבאה. "כל המקטעים שיבצעו המחלקות יחד יוצרות שרשרת גדולה שאורכה 188 ק"מ שמייצגים את ההיסטוריה והמורשת של החטיבה שלנו", מדגיש רס"ן סער.

"את ארבעת הקילומטרים האחרונים במירוץ", הוא מוסיף, "ביצעו כל לוחמי החטיבה ברמת הגולן, כאשר רצו יחד מהאנדרטה לזכרם של המח"ט והסמח"ט שנפלו במלחמת יום הכיפורים ועד לאנדרטה המרכזית לחללי החטיבה - שם גם הסתיים המירוץ".



מלבד המאמץ הפיזי שביצעו הלוחמים במירוץ הייחודי, כל גדוד גם ביצע פעילות לימודית שנועדה לחבר את הלוחמים אל מורשת הקרב על ידי סיפוריהם של לוחמי העבר שהגיעו לדבר עם הדור הנוכחי. "היום, כשאתה מספר לחייל על מלחמת יום הכיפורים, זה לא דבר שכל כך מדבר אליו", מדגיש רס"ן סער.

"לכן, אנחנו רוצים ליצור חיבור בין עבר והווה על ידי הרגליים שיצעדו במקומות בהם כבר צעדו לוחמינו בעבר, ולשמוע מה יש גם לאותם לוחמים לומר לנו וללמד אותנו כדי שנוכל לשחזר את פעולות הגבורה שביצעו תוך כדי תופת הקרב, וגם במערכה הבאה".

עוד הוא מוסיף, כי המירוץ הייחודי אינו אירוע חד פעמי, וכי החטיבה שואפת להפוך את הדבר למסורת שנתית שתהפוך למושא גאווה יחידתית עבור הלוחמים. "אני בטוח שהמירוץ ישפר אצל לוחמינו את ההבנה שלהם על חשיבות המשימה שמוטלת על כתפיהם", דורש קצין האג"ם.

"בדיוק בשבוע הזה אנחנו עלינו לבצע תעסוקה מבצעית ברמת הגולן - אותו מקום בו פעלנו במלחמת יום הכיפורים ונלחמנו בקרבות קשים נגד האויב. האדמה היא אותה אדמה, המשימה היא אותה משימה, וגם החטיבה היא אותה חטיבה, רק עם לוחמים חדשים שמוכנים ודרוכים ליום פקודה", הוא מסכם. "נמשיך לפעול במרץ כדי שנגיע לרגע האמת נדע לפעול בצורה הכי איכותית, מקצועית ועוצמתית".