מה קורה כשפוגע "ברק" בחטיבה 188?

קולות פיצוצים הנשמעים ממרחק, טנקים הפוכים שיש לחלצם ושטח מורכב בו עליהם להתמצא - בפורמט חדשני התאמנה לראשונה חטיבת השריון הצפונית 188 ובחנה את שלל יכולותיה המבצעיות בתחרות מאתגרת. הצטרפנו ל"בוחן ברק", וראינו כיצד מתכוננים למערכה הבאה - בפחות מ-24 שעות 

12.05.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

כשאנחנו מדברים על הגנה בגבולות הארץ, אחד השחקנים הבולטים במערכה הוא חטיבות השריון. באמצעות הטנקים האדירים, יכולות התמרון המדויקות והגריז על הידיים - מצליחים לוחמי השריון להוות חוצץ קריטי ביננו לבין האויב בכל גזרה באשר היא.

בתפקיד אותו 'חוצץ' בגזרת הצפון, משחקת חטיבה 188, אשר על לוחמיה לא רק להכיר כל אבן באזור, אלא להיות מסוגלים גם למקם עליה טנק ולפעול בזריזות מרגע קבלת הפקודה.

כדי להבטיח שאותן יכולות נותרו חדות, מצאה השבוע החטיבה דרך יצירתית לשמור על כשירות כלל החיילים בגדוד - מנהג, דרך פאראמדיק ועד אחרון הלוחמים, בעודה מכריזה על תחרות מיוחדת בת 24 שעות, שטרם נראתה בחטיבה קודם לכן, אשר תבחן בדיוק את זה.

"זה יום אחד שכלל בתוכו עולם אופרטיבי שלם", מכריז קצין האג"ם של החטיבה, ומי שהוביל את היום, רס"ן רון סיאג, "בנינו עשר תחנות, שונות זו מזו בתכלית, שכל אחת מהן שמה דגש על יכולת אחרת שאנחנו מצפים מהחטיבה בחירום".

התחרות נפתחה בבוקר יום רביעי, ומרגע ההכרזה, וכיאה לחתירה לניצחון המאופיינת עם אנשי החטיבה, כולם התפזרו לתחנות השונות ועשו את המקסימום כדי לזכות.

"אחת מהתחנות הרטובות התמקדה באי הוודאות המלווה את השריונר בתפקיד", מסביר רס"ן סיאג, "היה עליהם לעבור מ-0 ל-100 בצורה המהירה והאיכותית ביותר. מרגע העלייה על הכלי ועד לירי לכיוון האויב".

לא רחוק משם, תחנה עם ייעוד מעט אחר פעלה אף היא, והפעם פינתה את המגרש לכוחות הפלס"ם של החטיבה, שהיו צריכים לנהל אירוע מורכב במיוחד בו טנק התהפך בזמן לחימה ועליהם לחלצו, יחד עם הלכודים הכלואים מתחתיו.

תחנות נוספות כללו כושר קרבי, ניווט והתמצאות בשטח, מירוץ אלונקות וטיפול בפצועים, חידון מורשת ואף מאסטר שף. "היה לנו חשוב לתת מקום גם לגיבוש החטיבתי", אומר רס"ן סיאג בחיוך, "בסוף ככל שנעבוד טוב יותר ביחד, כך גם נהווה חזית מאוחדת יותר מול האויב".

שיטת הניקוד הייתה פשוטה: התחרות היא בין הגדודים השונים, כך שלכל תחנה יש זוכה משלה. סך כל הזכיות הגבוה ביותר יקנה לגדוד את הניצחון.

"מדובר ביום חג", מתגאה רס"ן סיאג, "אנחנו נמצאים בתקופה של אימון מאוד אינטנסיבי וימים כאלה לא תמיד מתאפשרים. אני מאמין שזה סוג אימון הכרחי שמאפשר לנו לראות את החוזקות שלנו כחטיבה וגם לזהות מקומות שדורשים שיפור וזה חשוב מאין כמותו".

עם רדת הערב, הגיעו גם התוצאות שהכריעו את הכף. "בתחרות זכו גדוד ההנדסה 605", חושף רס"ן סיאג, "אבל מבחינתי כולם מנצחים. הם למדו על התפקידים אחד של השני ודחפו את עצמם עד קצה גבול היכולת".

"היום הזה היה עוד דחיפה לקראת אימונים ותרגילים שונים של החטיבה, והוא ללא ספק מביא אותנו מוכנים וחדים הרבה יותר", הוא מודה, "אם יש משהו אחד שחשוב לי שהחיילים יקחו מכאן זו ההבנה שהבסיס לניצחון במלחמה - הוא ליטוש היכולות בשגרה, וזה דבר שאני מאמין שהצלחנו לעשות היום".