הצצה לחדר המלחמה המודיעיני של חטיבה 188

מגיל קטן למדנו שטובים השניים מן האחד, אבל באמ"ן לקחו את זה צעד נוסף קדימה. עם קציני מודיעין מכול הארץ הם מדגימים איך להפוך את הלימון ללימונדה, לשתף באתגרים ולהבין יחד איך אפשר לנצח במערכה הבאה. בשבוע שעבר הם נפגשו במסגרת פרויקט "למידה בחברותא" בחדר מודיעיני מיוחד בחטיבה 188 - כדי "לשחק" בארגז חול. לא הבנתם? המשיכו לקרוא

23.08.20
עינב גרינברג כהן וינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

אגף המודיעין ידוע בשיטות הלימוד והלמידה היצירתיות שלו, וביכולת למצוא זוויות מיוחדות לפתרון בעיות. לעיתים, הדרכים הייחודיות אלו מלוות בטכנולוגיה מתקדמת במיוחד, מסוג שאנחנו מכירים לרוב רק מסרטי מדע בדיוני. 

אך מתברר שבאמ"ן לא פוסלים שום דרך ללמידה, גם לא כזו שתחזיר אותם למקורות - לשיטה בה השתמשו כבר לפני מאות שנים. 

הראשון לשחזר את השיטה העתיקה היה מערך מודיעין השדה, שיזם לפני שנתיים פרויקט, במסגרתו נפגשים בעלי תפקיד מקבילים כדי ללמוד. לא מדובר בלמידה מספרים עבי כרך או מטכנולוגיות ושיטות מתקדמות - אלא מסיעור מוחות ומשיתוף זה את זה באתגרים שחוו - "למידה בחברותא". 

 

"הקמתי את הפרויקט מתוך צורך אמיתי שעלה מהשטח, משחזר ראש ענף התורה והתפישות באמ"ן, סא"ל י'. "קמ"נים לא ידעו מה קורה בגזרות השכנות שלהם, ורק אחרי שנפגשו, הם הבינו שהם חולקים למעשה את אותם האתגרים ואת אותן הבעיות - ומכאן הדרך למציאת פתרון הייתה הרבה יותר מהירה".

סא"ל י' החליט להפגיש קציני מודיעין מאותו הדרג - חטיבות או אוגדות מתמרנות, ולמולן חטיבות או אוגדות מרחביות - זה עם זה, במטרה לעזוב את שגרת היום-יום העמוסה והאינטנסיבית ולקיים שיח אינטימי ומלמד על התפקיד ועל החוויות והאתגרים שהם עוברים.

כבר בפגישה הראשונה, הם גילו שיש להם הרבה יותר במשותף משחשבו. "קמ"ן של חטיבת שריון פתאום מבין שהבעיה הכי גדולה איתה הוא מתמודד, כבר נפתרה אצל קמ"ן תותחנים", יזם הפרויקט מדגים בסיפוק, "ממש כשם ש'הסכין מתחדדת בירך רעותה, כך תלמידי חכמים משתבחים זה בזה' - זה המוטו של ימי הלימוד המשותפים האלה".

 

ממבט ראשון, היוזמה נראית אולי מעט תמוהה - הרי תפקיד הקמ"ן דורש עבודה מסביב לשעון, ואין רגע דל בו אפשר לקחת הפסקה מהעשייה השוטפת. הוא צריך לדעת הכול על האויב מולו הוא צפוי להתמודד בכול גזרה, בכול שעות היממה, ולכן רק טבעי להניח שהזמנות למעגלי שיח ושיתוף יידחקו לשוליים.

אך ראש ענף התורה והתפישות דווקא מפתיע אותנו כשהוא מציג את נתוני ההיענות הגבוהים למפגשים אלו: "הם מבינים שהדבר החשוב הוא התחרות בלמידה, מודעים לכך שהם יכולים להפיק המון מהחיכוך בימים מהסוג הזה - והם מצביעים ברגליים. רק השבוע, לדוגמה, הגיעו קציני מודיעין מאזור אילת ומאשקלון לחטיבה 188 ברמת הגולן. הייתה נוכחות של 90% מכל קציני המודיעין בחטיבות המתמרנות בארץ - זה לא מובן מאליו".

לעשות מהלימון לימונדה

באחד המפגשים בחטיבה 188, מספר סא"ל י', הציג קמ"ן שהשתתף במפגש תוכנית שיזם בשם "לעשות מהלימון לימונדה", והניע לעמיתיו זווית הסתכלות חדשנית לפתירת האתגרים הרבים איתם הם צריכים להתמודד - ורק בעזרת אמצעים שיש לקמ"ן בהישג יד. "פתאום כולם מבינים שיש להם מה ללמוד זה מזה. בסופו של דבר, אלו האנשים שבונים, יחד עם מפקדי החטיבות, את התוכנית לניצחון, את התחבולה מול האויב - זוהי מהותה של תחרות הלמידה", מצהיר סא"ל י'. 

על מנת לספק את המעטפת הנכונה ביותר לקמ"ני החטיבות, חילק סא"ל י' את המפגשים לפי הדרגים השונים, ודאג לכך שמעבר למפגשים שמתקיימים אחת לחודשיים עבור כל דרג - יופצו גם "אוגדני למידה", בהם יוכלו המשתתפים להיעזר באופן שוטף בתפקידם. אך גם עם זאת, טוען סא"ל י', הבשורה האמיתית שהביא איתו המיזם היא השיח השוטף שנוצר בין הקמ"נים ביחידות השונות, במשימות מגוונות וברחבי הארץ.

"פרויקטים רבים נולדו בעקבות שיתוף הידע המופלא שנוצר - מבניית חדרי בריחה וחדרי משימה, דרך פיתוח שיטות עבודה ולימוד חדשות, ואפילו שיח יום-יומי בין קציני המודיעין המקבילים", מסביר סא"ל י' בשביעות רצון, "זה שווה המון". 

 

בעתיד מתכוונים להרחיב את הפרויקט עוד יותר, ולשלב אותו גם בזרועות השונות ולמול יחידות מגוונות: "כשיושבים מסביב לשולחן ומנהלים שיח אינטימי וכן, על אתגרים, על מבוכות ועם הרבה סימני שאלה - אפשר להגיע יחדיו למטרה. אין לי ספק שאנחנו בדרך לשם". 

במסגרת הלמידה בחברותא, ביקרו קמ"ני החטיבות המתמרנות גם בחדר מודיעיני מיוחד שהוקם במפח"ט 188. "'חדר לימוד משימה' נבנה כחלק מתהליך שנקרא בחטיבה מפח"ט 2.0, שמוביל המח"ט, כדי להפוך את המפקדה למרכז אימונים. מטרתו היא לאפשר לכוחות הלוחמים בקצה, לדרג הפלוגה והמחלקה, להכיר את היכולות המודיעיניות של החטיבה, ולהגיע לכאן לימי העמקה בנושא", מסביר קמ"ן חטיבה 188, רס"ן ר'.

החדר מכיל מחשב מודיעיני, מערכת "משואה", מחשב צה"לנט ואמצעי הפקת עזרים ברמה מתקדמת. ומהו הפריט המיוחד ביותר בחדר? שולחן חול. כן, קראתם נכון - בעזרת מקרן הממוקם מעל השולחן, התמונה שמוקרנת על החול מציגה ללוחמים את תוואי השטח שהם עומדים להילחם בו ואת הפרופורציות שלו, בצורה מדויקת וחווייתית. "הם יכולים לעצב בשולחן את השטח עליו הם הולכים לדבר, וזה מקום נוח לעבוד בו וללמוד את השטח בצורה אידיאלית", מתגאה רס"ן ר'.

מודיעין להמונים

"הלוחמים מגיעים לחדר לימוד המשימה בתדירות של אחת לשבועיים-שלושה", הוא מסביר על תדירות הביקור, "בכול עת שמ"מ, מ"פ או קמ"ן גדוד רוצים להגיע לכאן, הם מוזמנים. מתלווה אליהם גם מש"ק מודיעין, שעוזר מבחינה טכנית ומסייע בשמירה על ביטחון מידע. מעבר לזה, אנחנו גם מארגנים שם כנסים אופרטיביים ומודיעיניים, ממש כפי שאירחנו את יום הלימוד 'תמרון בחברותא'".

לדבריו, בחדר תוכלו למצוא גם מחשב מודיעיני, שנופק על ידי מוד"ש (מודיעין השדה), ובעל יכולות ניתוח שטח ואויב ברמה גבוהה במיוחד. "באמצעות המחשב הם מנתחים את התוכנית האופרטיבית שלהם", משתף הקמ"ן.

 

"החדר מוכוון לדרג המ"מ ומטה הגדוד, אבל המטרה היא שכל לוחם יעבור בחדר הזה וייקח חלק בחוויה שהיא מעבר ליכולות המודיעיניות בגדוד", הקמ"ן מתאר, ומוסיף: "במקום בו הגדוד יושב, למ"פ אין מערכות ברמה טכנולוגית כזו גבוהה, ולכן זו פלטפורמה נוחה לתכנון ולביצוע נוהל קרב אופרטיבי". 

"אנחנו שמחים שקמ"ני החטיבות ביקרו כאן. התאפשר לנו לארח אותם ולתת להם השראה לדברים שהם יכולים לתכנן ולייצר ברמת החטיבה", הוא מסכם, "בתור קמ"ן של חטיבה מתמרנת, אני יכול לומר שיש הרבה אתגרים. המרכזי שבהם, הוא היכולת להעצים ולפתח את קמ"ני הגדוד ואת מכלול המודיעין. קמ"ן חטיבה צריך לעסוק יומם וליל בהנגשת המודיעין והידע לקצה המבצעי, וחדר לימוד המשימה הוא רק דוגמה לדרך בה ניתן לעשות זאת".