הבוחן שקובע מי השריונרים שיכולים להילחם נגד חיזבאללה

כנראה שהשריונר שמכיר הכי טוב את בוחן הרף - הוא מג"ד 71 מחטיבה 188. סא"ל עידן ניר למעשה היה אחד האנשים שבנו והתאימו אותו לכוחות טנקים. שמענו על האופן בו מתרגלים בשריון לחימה נגד חיזבאללה ברמת הגולן, בבוחן שבודק אם הם אכן עומדים ברף של המשימה 

16.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

צילום: יהודה ווינברג  

ממש בימים אלה מסיימת חטיבת השריון 188 את סדרת "בחני הרף", ובכך משלימה את המעבר של כל חיל השריון את המבדקים, שנועדו לבחון את כשירות הגדודים למלחמה בזירה הצפונית. אחד הקצינים שבנו את התרגיל המותאם לשריונרים, הוא סא"ל עידן ניר, מג"ד 71 בחטיבה. 

בשביל סא"ל ניר מדובר בסגירת מעגל, בתור מי שתכנן את בחני הרף הללו במשך כחודשיים, כחלק מתפקידו הקודם כרע"ן שריון במרכז לאימונים טקטיים שבמל"י. 

"המבחן מיועד לכל גדודי היבשה שעתידים להילחם בזירה הצפונית", מדגיש המג"ד, "יש בוחן אחד לכוחות חי"ר ומתקיים באליקים, ואחד שמותאם במיוחד לשריון ברמת הגולן - כי מתאר השטח שם מאפשר לטנקים לתמרן".

השריונרים פוגשים את האתגרים שהזירה הצפונית מציבה במשך שלושה ימים, בהקשרי אויב ושטח - בין היתר באמצעות מפגעים ותרחישים המלווים באי ודאות, קשיים מנטליים ומזג אוויר משתנה.

"מושקעים כאן המון משאבים ואמצעים", מציין המג"ד, "הוא מדמה בצורה הטובה ביותר את המציאות. זה בא לידי ביטוי בסד"כ גדול של אויב שמדומה על ידי פלוגות מההכשרה והיחידה האדומה, פירוטכניקה רחבה ותרגול בשטחי אש ענקיים ברמת הגולן, שבשגרה קשה לתאם בהן אימון". 

"החניכה מאוד אישית", הוא מוסיף, ומתאר שמציבים ממש זכוכית מגדלת על כל צוות טנק, ועל המערכים שקיימים בגדוד - כמו לוגיסטיקה, תקשוב או טנ"א. "הבוחן מביא למעשה את הגדוד למצב של תרגול מבצעי אינטנסיבי - ישנים מינימום שעות בגבול הבטיחות, בשביל מקסימום חוסר ודאות".

נציגים מהמרכז לאימונים באש ומטעם פיקוד הצפון, הם אלו שבוחנים את הכוחות - ואת התוצאות ישקללו בסוף מפקדי האוגדות בעצמם. אחר כך יקבל כל גדוד תוכנית עבודה מסודרת, בה יוצגו כלל הישגיו, ויצוינו החלקים בהם עליו להשתפר: "גדוד שאינו מוכן יעבור את הבוחן שוב עד שיהיה כשיר לחלוטין למשימה".

בשלב התכנון, למד המג"ד את האויב, ושילב בבוחן אתגרים מכל קשת האיומים. "אין אירוע שלא תרגלנו - כל סד"כ הגדוד, כולל המילואימניקים", הוא מבהיר, "זה לא סתם תרגיל". 


התגובות על איכות הבוחן, כך מעיד סא"ל ניר, לא איחרו להגיע. "הגדודים בחטיבה מרוצים, ויוצאים בתחושת ביטחון לגבי היכולת שלהם להילחם בזירה הצפונית. תוך שלושה ימים, הם הצליחו לחזק את המיומנויות שלהם, מעבר למה שקורה בתרגיל שגרתי ונורמטיבי".

"זה סיפוק לראות תרגיל שלפיו נמדדים כל הגדודים והיחידות, כשאתה יודע שהיית אחראי עליו", מסכם המג"ד, "אני שמח שעזרנו לשפר את המוכנות של השריון ושל הצבא בכלל למלחמה".