זו הסיבה שגדוד 74 קיבל מהרמטכ"ל את אות ההערכה המבצעי

את הקו שתפסו בחצי השנה האחרונה בעזה, לוחמי ומפקדי גדוד 74 מחטיבה 188 יזכרו לעוד שנים רבות, ולא סתם - הרמטכ"ל העניק להם אות הערכה מבצעי על כל מה שהספיקו לבצע בתקופה הזו. שמענו על עמדות האויב שהשמידו בצורה מדויקת ועל תחושת השליחות שליוותה את הטנקיסטים בתע"ם שבו אף יום לא נראה כמו קודמו: "הסתכלתי אחורה וראיתי את האורות של שדרות, ואז הסתכלתי קדימה על הטנק שביצע את הירי - והרגשתי גאווה שבזכותנו הגזרה בטוחה"

11.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

חודש יולי האחרון, אוגדת עזה. לוחמי גדוד 74 של חטיבת השריון 188 בדיוק עולים לתפוס קו בגזרה. ממש באותו היום נורות שתי רקטות מכיוון עזה לישראל, ובאוגוסט מתחיל סבב של שיגור פצמ"רים והפרחת בלוני תבערה לעבר העוטף. 

"כבר בתחילת הקו, הלוחמים שלנו לקחו חלק משמעותי בכיבוי השריפות ועזרו לכוחות מהאוגדה להשתלט עליהן במהירות", פותח סרן אריק הוימן, מ"פ ונוס בגדוד 74, "אבל זה ממש לא מנע מאיתנו לבצע פעילות מבצעית, להפך - זה רק דירבן אותנו". 


סרן הוימן מחזיר אותי אחורה לאחת הפעילויות שביצע יחד עם הפלוגה שלו סמוך למכתש בקיבוץ בארי בעוטף. "בדיוק פרצה שם שריפה בעקבות בלונים שהפריחו מהרצועה, ואני זוכר שראיתי את הכאב בעיני הרבש"ץ של הקיבוץ - זה מאוד השפיע עליי", משתף המ"פ.

ההבנה שהם הראשונים לעצור את השריפות ולהגיב בירי לעבר עמדות אויב ברצועה, יצרה אצל פלוגת הטנקים בפיקודו משמעות עמוקה: ״הלוחמים לגמרי הרגישו את החשיבות של הפעילות המבצעית שלהם, כי ככל שהיא הייתה טובה וקטלנית יותר - כך נוצרה גם הרתעה חזקה יותר".



על כל ההצלחות המבצעיות בקו שתפס באוגדת עזה בחמישה וחצי החודשים האחרונים, קיבל גדוד 74 'אות הערכה מבצעי' מהרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. בסך הכול, השמידו לוחמי ומפקדי הגדוד בתקופה הזו 26 עמדות חמאס.

"האות הוענק לנו כי הגבנו בעוצמה, עם 100% פגיעות מדויקות וביצוע מוצלח של כל משימה שניתנה לנו", מספר המ"פ בגאווה, "תחתיי בפלוגה יש 60 לוחמים, וממש כל אחד מהם (למעט השריונרים החדשים שהגיעו בחודש האחרון) לקח חלק וביצע ירי מבצעי בתגובה לרקטות ובלוני התבערה מהרצועה. כל טנק שירה פגז - פגע במטרה". 

גדוד 74 פיתח במהלך התע״ם טקטיקת לחימה ייחודית, שמעתה ואילך תעזור באופן משמעותי לכל כוח שריון שיתפוס קו בגזרה - לחימה באזור המכשול בעזה. "המכשול הוא חומה שנבנתה על ידי ישראל נגד מנהרות התקפיות של החמאס, ולפניו, נמצאת גדר המערכת", מתאר סרן הוימן, "במשך תקופה ארוכה. בחנו איך אנחנו נלחמים עם הטנקים שלנו בשטח שבין המכשול לבין הגדר, ומכניסים איתנו כוחות חי"ר על גבי נמרים ואכזריות".

אחד הרגעים שזכורים לסרן הוימן במיוחד, מתרחש בלילה בו פלוגתו מגיבה בירי לרצועה, בעקבות רקטה שנורתה לשדרות. ״אני זוכר שהבטתי  אחורה וראיתי את האורות דולקים בבניינים של שדרות, ואז הסתכלתי קדימה על הטנק שביצע את הירי, והרגשתי גאווה - בזכותנו הגזרה הייתה בטוחה".

"כל שריונר מחכה לקו הזה דווקא בגלל החיכוך וההזדמנות להביא לידי ביטוי את היכולות שלו בתור לוחם בטנק. טנקיסט צריך תמיד להיות מוכן לכל אירוע, כי בסוף, הוא כוח האש הזמין של החטיבה", אומר סרן הוימן, "התחושה של הלוחמים טובה מאוד. כשאתה תופס במשך חצי שנה קו עמוס בפעילויות חשובות, אתה לגמרי מרגיש מתח מבצעי גבוה ומחויבות חזקה. הם שמחו כששמעו על קבלת האות, וההתרגשות רק דירבנה אותם לתפקד יותר טוב".

סרן הוימן אף מגדיר את הקו הזה כקו שהפך למיתולוגי, וייזכר לעוד הרבה שנים בגדוד ובחטיבה. "גם אל״ם יואב ברונר, מח״ט צפונית, שיבח אותם ואמר שפעלו בצורה טובה מאוד״, הוא מוסיף, ״באופן אישי, אני מסיים עם תחושה שעבדנו קשה - היה קו לא פשוט בכלל, ואני גאה בלוחמים והמפקדים - הם לגמרי הוכיחו את עצמם". 

"לקראת אימון החורף של החטיבה ברמת הגולן ובוחן הרף הצפוני שמצפה לנו", מסכם המ"פ במבט קדימה, "אנחנו מגיעים מאוד מחוזקים, עם גאוות יחידה מטורפת ואמונה בעצמנו. התמקצענו גם בהיבט של השת"פ בין שריון, חי"ר, איסוף והנדסה - הפלוגות ממש ראו את כל היכולות המגוונות שקיימות בצבא שלנו. אנחנו לוקחים את זה איתנו הלאה, ונמשיך ללמוד ולהתקדם".