"ברגעי עייפות, זיעה וחוסר ודאות - רואים מה אנחנו שווים באמת"

לוחמי גדוד 74 הוקפצו באישון לילה לתרגיל מיוחד שמטרתו אחת - להיות בלתי צפוי. דקות אחרי שנפרדו מהמיטות, כבר נשמעו קולות פגזי הטנקים שבישרו על פתיחת 3 ימים אינטנסיביים, אינספור התקלות ותחרות ניווטים - הכול כדי להיות מוכנים לשדה הקרב

05.07.22
ליעם אדיב, מערכת את"צ

זו שעת לילה מאוחרת ברמת הגולן. השקט ששורר במפקדת גדוד 74 נקטע לפתע על ידי צעקה: "הקפצה!"

בתוך שניות מזנקים לוחמי פלוגה ח׳ ממיטותיהם, לוקחים את הציוד הבסיסי ופותחים בריצה לעבר הטנקים. עם אור ראשון, לאחר שהעמיסו תחמושת וביצעו ניווטים בחושך מוחלט, הם פתחו את יומם בתרגיל רטוב - והוא רק הראשון מהשלושה שיעברו ב-72 שעות בלבד. 

בזמן הזה הם תפעלו תרחישים מסובכים בשדה הקרב, בזמן שהתמודדו גם עם סוגיות מנטליות שלקחו אותם לקצה. 

ואכן - חוסן נפשי הוא שם המשחק. הלוחמים והמפקדים נדרשו לביצועי שיא בזמן שהם מתמודדים עם תנאי עייפות קשים, חוסר ודאות לגבי המשך התרגיל והתקלות ללא הפסקה. 

"הבנו שככל שהאימון יהיה בלתי צפוי, מאתגר ומתיש", מסביר מג"ד 74, סא"ל עופר טכורש, "כך נוכל לדעת בוודאות שכוחותינו ערוכים ליום פקודה״. 

"במקביל ללוחמים", הוא מתאר, "הקפצנו את מכלולי המבצעים והמנהלה יחד עם מחלקות התקשוב והמשא"ן - כולם ביצעו מעבר מלא משגרה לחירום. רצינו לבחון גם כמה המעטפת הגדודית מוכנה לתרחישים השונים שמלחמה עלולה להביא עמה".

ביום הבא הזרקור הופנה לעבר פלוגת 'ונוס' - הפעם, במקום מהמיטות, הוקפצו אנשי הפלוגה מאימון רגיל. "התוכניות שלנו השתנו כמעט בכל דקה", משתף מ"פ 'ונוס', סרן אמיר אדר, "התכוננו לשבוע אימונים שגרתי ואז ירדה ההנחיה. לאחר זמן קצר, כבר היינו מוכנים - הציוד הועמס על הטנקים, איישנו את שטחי הכינוס והתחלנו לבצע נוהל קרב חפוז".

לכוחות השריון של הפלוגה חברו כל מי שיעמדו לצידם בשעת הצורך: כוחות צנחנים, הנדסה, איסוף ועוד. "שילבנו כאן מספר אקטים של לחימה במתאר צפוני", מציין המג"ד, "תוך שימוש באמצעי פירוטכניקה, תרגיל דו-צדדי ותרגילים רטובים ביום ובלילה, אתגרנו את הכוחות שלנו ליישום הטכניקות הקרביות והתרגולות שיידרשו מהם בהתמודדות מול אויב במתאר זה".

"התחלנו מתרגול הגנה על עצמנו ועברנו עם הזמן להתקפה", משחזר סרן אדר, "הופתענו מאוד, אבל זה לא מנע מהלוחמים להגיב בצורה מקצועית ונחושה, בדיוק כפי שמצופה מהם. התרגיל הזה הראה כמה טוב אנחנו עובדים יחד. בדיוק ברגעים האלה - בעייפות, בזיעה, בחוסר הוודאות - אז רואים כמה אנחנו שווים". 

בלילה השלישי נערכה הקפצה נוספת. אם תהיתם - גם היא באישון לילה: ״הוצאנו מחלקה מכל פלוגה לתחרות ניווט משימתי רכוב, ששחזר את הקרב של הגדוד במלחמת יום הכיפורים. המחלקה הזוכה ביצעה עם סיום השבוע תרגיל ראווה מרשים בפני הוריי הגדוד״. 

"פעלנו כמצופה", מתגאה המג"ד, אבל אנחנו לא מורידים רגל מהגז - ממשיכים להתכונן לכל תרחיש שניתקל בו. כולם עבדו יחד, כדי להוכיח שכשיגיע הרגע בו יצטרכו לקפוץ לשדה הקרב, הם יעשו זאת על הצד הטוב ביותר".