המכולה המיוחדת של גדוד 71 שמנציחה מורשת שלמה

בין תפיסת קו לאימון, גדודים רבים בצה"ל נעים ממקום למקום ללא מחנה קבוע. כדי לשמר את האופי הייחודי למקום, גדוד 71 מחטיבה 188 החליטו לצאת בפרויקט יוצא דופן והפכו את חדר המורשת מנייח - לנייד, כך שלכל מקום שיגיעו המכולה תבוא איתם. קיבלנו הצצה מיוחדת פנימה

15.08.23
הילי אלג'ם, מערכת את"צ

בכל מעבר בין אימון לפעילות מבצעית מובילים איתם הגדודים ציוד רב במכולות, אך חיילי גדוד אחד החליטו שלכל מקום הם לוקחים איתם מכולה אחת נוספת. כזו שמזקקת בתוכה היסטוריה שלמה - מכולת מורשת.

צעד אחד לתוכה ותראו קיר גבורה מלא צל"שים ועיטורים, מסכים עם סרטוני הווי, לוח היסטוריה גדודית ומפקדי העבר, שמות ותמונות של 59 חללי הגדוד וטלוויזיה שמקרינה את סיפורם. 

"החיילים נעים בין תעסוקות לאימונים באופן שוטף, כשאין להם מחנה קבע", מספר מג"ד 71, סא"ל ארז גבאי, "הם יכולים למצוא את עצמם מספר חודשים בצפון, אחרי זה באימון בצאלים, לאחר מכן באיו"ש ושוב פעם בצפון, לכן אחד האתגרים הכי גדולים שהיו לנו כגדוד היה איך אנחנו יכולים לשמר את המורשת ואת תחושת השייכות בלי בסיס קבוע? ולכן בשנת 2019 יצרנו את המכולה".

הפרויקט המיוחד נעשה בשיתוף פעולה של רס"ר הגדוד דאז, רס"ב שרון סוויסה, חיילים, אנשי קבע ולוחמי העבר של הגדוד, ובעזרת התקציב הגדודי, התמדה והרבה יצירתיות - המכולה הוקמה. "מי שעזר לנו לאסוף הדברים והמידע היו בעיקר לוחמי העבר של הגדוד", משתף המג"ד, "הם חיים איתנו. הם חלק מהעשייה, מהיוזמה ומההוויה הגדודית. היה לנו ברור שאם אנחנו יוצאים בפרויקט כזה - הם יהיו חלק".

המכולה היא חלק בלתי נפרד מהגדוד. "זה חלק מתעודת הזהות שלנו. לכל מקום שאנחנו מגיעים - המכולה מגיעה יחד איתנו", מדגיש סא"ל גבאי, "בדיוק כמו שאנחנו מעבירים איתנו מכולת נשקייה, אנחנו מעבירים גם את מכולת המורשת. כל חייל, קצין או מפקד חדש שמגיע לגדוד עובר בחדר. אנחנו משתדלים שגם  פורומים, כנסים, ישיבות והרמות כוסית - כולם יתרחשו שם. המטרה היא שכמה שיותר אנשים יחוו את המקום".

החדר הזה הוא תמצית ההיסטוריה של הגדוד כולו. "להיות שם נותן לחיילים הרגשה שהם חלק ממשהו גדול", הוא מספר, "זה מפתח תחושת משמעות וגאוות יחידה, תחושה שכולנו חלק ממורשת מסויימת - ולי כמג"ד זה מביא גאווה אדירה".

גדוד 71 הוא מהראשונים שהובילו את הרעיון של חדר מורשת נייד, וכיום ישנם גדודים רבים ששיחזרו את הרעיון. "זה משלב בין העבר להווה, בין המורשת וההנצחה - ללכידות", מסכם סא"ל גבאי, "זה סוד הקסם של החדר הזה ואני מאוד גאה בו ובמורשת שלו".