מערכת אתר צה"ל

גדוד 46 - גדוד שלח

הגדוד הוקם בשנת 1954 כגדוד חי"ר, ובסוף מלחמת קדש הוסב לגדוד שריון. זמן קצר לפני מלחמת ששת הימים יצאה פקודת ההקמה של חטיבה 401 והחטיבה נבנתה על בסיס הגדוד.

הגדוד בנוי מפלוגת מפקדה, פלוגה ג' "הבחורים", פלוגת ברקן ופלוגה מסייעת.

גדוד 52 - גדוד הבוקעים

גדוד הבוקעים השני הוקם במארס 1947 ונלחם בכל מלחמות ישראל. לפני הקמת המדינה חיילי הגדוד התמחו בשדאות, בהכרת הנשק והפעלתו והוטלה עליהם משימת האבטחה של מרחב הדרום. בתחילת דרכו הגדוד השתייך לחטיבת גבעתי ולחם עמה במלחמת השחרור.

אחת המשימות החשובות שהוטלו על הגדוד במהלך מלחמת העצמאות הייתה בלימת הצבא המצרי בדרכו לכיוון תל אביב. הגדוד פרץ את הדרך לנגב וכבש את המתחמים המבוצרים של הצבא המצרי ב"חוליקת". בהתקפה זו, שבר הגדוד את המערך המצרי שחסם את הדרך לנגב ובכך תרם לחיבורו המחודש של הנגב למדינת ישראל. בזכות פעילות זו זכה הגדוד לכינוי "הבוקעים". 
הגדוד הצטרף לחטיבה 401 בשנת 1973. מאז הקמתו, השתתף הגדוד במבצעים ובפעילויות מבצעיות משמעותיות רבות, ביניהם מבצע "צוק איתן" בו קיבל הגדוד צל"ש ממפקד פיקוד הדרום על פעולתו במלחמה. 

הגדוד בנוי מפלוגת מפקדה, פלוגת וומפיר אימפריה, פלוגת חוד החנית ופלוגה מסייעת.

גדוד 9 - גדוד עשת

בשנת 1948 הגדוד כחלק מהפלמ"ח, היה השייך לחטיבת הנגב (ונקרא גם חיות הנגב) והוא היחידי מעשרת גדודי הפלמ"ח שקיים עד היום. עם הכרזת העצמאות פלשו צבאות ערב הסדירים דרך הגבול הדרומי והתקדמו במהירות במרחבי הדרום והנגב. במסגרת היערכות מהירה של חטיבת הנגב וגבעתי הוקמה יחידת ג'יפים ככוח פשיטה, שאליה צורפו שתי מחלקות חי"ר מאנשי חטיבת הנגב של הפלמ"ח ויחד הם יצרו את גדוד "עשת". ב-1953 הוסב הגדוד לשריון ובשנת 1991 עבר לחטיבה 401.

הגדוד בנוי מפלוגת מפקדה, פלוגת להב (בכל פינה), פלוגת מגן ופלוגה מסייעת.

601 "אסף"

גדוד "אסף" הינו גדוד חיל ההנדסה הראשון בצה"ל והוקם בשנת 1954 על בסיס פלוגות הנדסה מחטיבת גולני, חטיבת גבעתי וחטיבה 7. הגדוד נטל חלק פעיל בכל מלחמות ישראל. בשנת 1956 זכה הגדוד בצל"ש רמטכ"ל גדודי (הראשון בסוגו בצה"ל) על מבצע "עמורה" להרס התשתיות המצריות בחצי האי סיני. בשנים 1967-1969 פעל הגדוד בבניית ואחזקת ביצורי קו בר-לב תחת הפגזות מצריות כבדות ובזכות פעילות זאת, זכה חיל ההנדסה כולו בפרס ביטחון ישראל ב-1969.

הגדוד בנוי מפלוגת מפקדה ("הוריקן"), פלוגת רובאית אדיר, פלוגת רובאית דקל, פלוגת צמ"ה, פלוגת מסלול ומחלקת הסיור.

פלס"ר 401

הפלס"ר הוקם בשנת 1992 בשם פלס"ר 500 והורכב מקצינים מסיירות מובחרות שעשו הסבה לשריון. בשנת 2003 חטיבה 401 עברה מהפכה, במסגרתה קלטה את טנקי המרכבה סימן 4 וצירפה לשורותיה את הפלס"ר. כך הפכה לחטיבה הראשונה בצה"ל המכילה תחת פיקודה כוחות טנקים, הנדסה ופלוגת סיור סדירה.

היחידה מבצעת משימות חי"ר וסיור, רגלי ורכוב. הפלס"ר היא הראשונה שנכנסת לשטח האויב, ועליה לאסוף מידע מודיעיני אודות האויב והשטח בזמן אמת ובחשאיות. בנוסף, היא אמונה על אבטחת הצירים והובלת החטיבה אל הלחימה. בעזרת האינפורמציה שנותנת הסיירת ישירות מהשטח, ניתן להפעיל את החטיבה ולשלוח את הטנקים אל הקרב.