מה קורה כשמוסיפים 14 ל-401?

בין אימון לתפיסת קו, מצא גדוד 9 של חטיבה 401 גם זמן להפוגה מעוררת השראה - מפגש עם קבוצת נערים המוגדרים בסיכון ומשתכנים ב"הוסטל טבריה". ביחד עם עמותת "רצים בשביל לתת", יצר הגדוד חיבור מרגש שהסתכם במירוץ משותף עם הנערים, במטרה לעורר בהם מוטיבציה לשירות צבאי משמעותי

04.09.18
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

אוטובוס גדול וצבעוני עצר במרכז מרחביו המאובקים של שטח האש משתא ברמת הגולן. שגרת יומם של לוחמי גדוד 9 של חטיבת השריון 401 נקטעה לפתע, כאשר מהרכב ירדה קבוצת נערים והתחילה להסתובב בין הטנקים. מפקד הגדוד, סא"ל אלעד אפרתי, הבחין בהם וחייך חיוך מסופק. תוכניתו יצאה לפועל - שיתוף הפעולה עם עמותת "רצים בשביל לתת", במסגרתו חוו 14 נערים מהוסטל "טבריה" מה זה אומר להיות לוחם שריון אמיתי.

העמותה הוקמה על ידי חברי קבוצת מרתון מקצועיים שחברו להוסטל "טבריה" של עמותת "עינב". המקום מתפקד כבית וכמסגרת עבור נערים בני 18-14 שהוגדרו בסיכון. מטרת הרצים היא ליצור עבור אותם בני נוער הזדמנויות נוספות לשיפור והתקדמות בתהליך שהם עוברים בשלוש השנים שלהם בהוסטל.

התוכנית כללה שני שלבים. בשלב הראשון הצטרפו הנערים לאימון שגרתי של הגדוד, בו הכירו את החיילים והכלים הכבדים איתם הם עובדים. במהלך הסיור המשותף, ביצע הגדוד ירי תרגול, כשבמקביל הסביר המפקד ל"אורחים" על הפעילות המבצעית ושיטות הלחימה השונות.

"הם רואים את הצבא הגדול, משתלבים בפעילות הטנקאית בתוך האימון, ואנחנו רוצים שזה יעורר בהם מוטיבציה להתגייס לשירות קרבי משמעותי", מסביר סא"ל אפרתי. "אנחנו מלווים את העמותה כדי שהנערים יראו בחיילים דמויות לחיקוי". גם הלוחמים עצמם, מציין סא"ל אפרתי בגאווה, שואבים סיפוק רב מהמפגש המיוחד: "הם מרגישים שהם מהווים דוגמה חיובית ותורמים מהניסיון הפרטי שלהם".

כשבועיים לאחר המפגש הראשון, הצטרפו החיילים לנערים במירוץ "רצים בשביל לתת" אותו עורכת העמותה פעם בשנה. הנערים רצו במוקדים שונים מתל דן שבצפון הארץ לאילת שבדרום, ובכל יום עברו מסלול של 10 קילומטרים ביחד עם המרתוניסטים וצוות ההוסטל.

גדוד 9 היה זה שהזניק את המירוץ ולוחמיו ומפקדיו הצטרפו למקטע הראשון שלו. "זו הפעילות שחיברה באמת בין הנערים ללוחמים - וזה מה שיעניק לנו את ההעצמה האמיתית של שני הצדדים", משוכנע המג"ד.

"אני חולם להיות מפקד", שיתף אותנו א', אחד מנערי ההוסטל שנמצא כעת בעיצומו של תהליך הגיוס, "הבנתי שאני רוצה להתגייס כי הצבא יכול לעזור לי לקדם את עצמי ולתת לי הזדמנות להגן על המדינה שאני חי בה. כשאני רואה חיילים שבאים לשרת את המדינה, לתרום ולתמוך, זה עושה לי טוב וגורם לי לרצות להתקדם".

ביום המירוץ, גזר סא"ל אפרתי את סרט הפתיחה והזניק את חייליו ביחד עם נערי ההוסטל. "המסלול מסמל עבורנו את הדרך שעוברים הנערים", שיתף שבתאי לוי, אחד ממקימי העמותה שהשתתף בעצמו במירוץ, "זו דרך לא פשוטה שהם מתגברים עליה בכבוד רב, והחיילים משמשים עבורם כמופת במהלך הדרך הזו".