הכשרת הקומנדו החדשה של הפלס"ר

לוחמה, הסוואה ולוט"ר הם רק השמות הכלליים ל-3 שבועות הקומנדו החדשים שנוספו ללוחמי פלס"ר 401 בהכשרה. רגע אחרי שכבשו את הסרטבה ולפני שהם עולים לחטיבה, תפסנו את מפקד הפלס"ר לשיחה על כל החידושים בהכשרת הלוחם, החל מהמחזור הזה והלאה. כל הפרטים שחשוב לדעת

25.10.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

אמצע היום, השמש בדיוק במרכז השמיים. שני מטוסי חיל האוויר מתכוננים לנחיתה ב"שטחי האויב", כמה קילומטרים מהיעד. 19 לוחמים רכובים על חמישה האמרים יוצאים מהמטוסים במהירות ומתחילים בנסיעה לעבר המטרה. בשעות הקרובות הם יגיעו למבנה המיועד, ימקמו עליו בזהירות אמצעי תצפית על האויב ויתחילו בנסיגה חזרה ל"גבולות ישראל".

התרגיל הזה הוא חלק משלושת שבועות הקומנדו שבוצעו לראשונה בפלס"ר 401 בחודש האחרון. אחרי מסלול של שנה ושלושה חודשים, שהתארך מעט בגלל התרגיל המסכם, סיימו הלוחמים את ההכשרה וקיבלו ביום חמישי האחרון, על פסגת הר הסרטבה, את סיכת ה"פנתרון".

 

"הוספנו להכשרה שלושה שבועות נוספים בהם הלוחמים ילמדו תוכן של קומנדו - לוחמה, הסוואה ולוט"ר (לוחמה בטרור) - כך שרגע לפני שהם מצטרפים לפלוגה, הם יתרגלו בצורה אינטנסיבית ופרקטית את השגרה של לוחם פלס"ר", מסביר מפקד פלס"ר 401, רס"ן יואל שישפורטיש.

כדי להפוך להיות לוחם ביחידה, החיילים הטריים מתחילים את דרכם בשיזפון. לאחר הגיוס לשריון, מתקיים גיבוש שרק כ-50 טירונים עוברים - הם מתפצלים לפלס"ר 7, שעוברים את ההכשרה יחד עם גדס"ר גולני, ופלס"ר 401, שעושים זאת עם גדס"ר גבעתי. 

"למרות שלאורך הדרך הם עוברים את ההכשרה "רחוק" מהחיל שלהם, גאוות היחידה עדיין נשמרת, ובסוף האימון המתקדם הם מסיימים את מסע הכומתה יחד, עם שחורה על הכתף", מבהיר בגאווה רס"ן שישפורטיש.

 

השבוע הראשון בתרגיל המסכם הוא שבוע לוחמה, הכולל מטווחים, קרב מגע ופשיטה - כל הדברים שנדרש מלוחם להתמקצע בהם. "בסוף השבוע הם נבחנים על הכול, בבוחן חדש שפיתחנו בשם "פנתר הברזל", הכולל ידע מקצועי בהאמרים, ריצה עם התקלות, קרב מגע שדורש מהם כוח מתפרץ, ובסוף גם מטווחים", מפרט מפקד הפלס"ר.

בשבוע השני הם מתמקדים בהסוואה. "אם היית מגיעה בשבוע הזה לעמק האלה ולנווה ים, היית יכולה לראות אותם מסתווים - כלומר לא לראות אותך בכלל", הוא צוחק, "התמקדנו בהסוואה בשטח, בשימוש באמצעי תצפית, בסגירת מעגלים ובהפעלת אש".

 

"בסופו של דבר, כפלס"ר של חטיבת שריון, זה מה שאנחנו נעשה בפועל - לכן אנחנו חייבים לוודא שאנחנו הכי מדויקים והכי מוכשרים לעשות את זה בצורה הטובה ביותר", הוא מדגיש.

השבוע השלישי והאחרון בתרגיל שם דגש על לוחמה בטרור: "זו הפעם הראשונה בגזרה מבצעית שבה הלוחמים יחברו לפטרול, יכירו לעומק את גדר המערכת, יוציאו מבצע לפועל ויחוו איך זה להיות לוחם".

"במחזור הזה לא הוצאנו לפועל את שבוע הלוט"ר שמתקיים בדרך כלל, כדי לשמור על קפסולות מבצעיות ולא לסכן את בריאות הלוחמים", הוא מציין וממהר להוסיף: "אבל המחזורים הבאים צפויים לעבור אותו כמתוכנן. במקרה הזה, במקום שבוע לוט"ר, התכוננו הלוחמים לשיא הכשרת הקומנדו - התרגיל המסכם".

​ 

"הורדנו להם פקודה: 'עליכם להיכנס לשטח האויב, למקם אמצעי תצפית ולסגת'", מתאר מפקד פלס"ר 401. הלוחמים ניגשו לתכנון המבצע, ובעזרת מטוסים של חיל האוויר, האמרים ותושייה, ביצעו את המשימה בהצלחה.

"את התרגיל הזה חתמו הלוחמים במסע עלייה לחטיבה. מתוך כל המתגייסים לשריון, סיימו אלו שניכר שיש להם DNA של רעות חזקה ורצון להיות הכי טובים שאפשר - ואנחנו קיבלנו 19 לוחמים חדשים לפלס"ר", מכריז בסיפוק המפקד.

פלס"ר 401 תרגלו הרבה מבצעי לאחרונה - 60 ימי כוננות, מארבים של 72 שעות על גבול סוריה ולבנון, איסוף מידע מודיעיני ושהייה ארוכה בשטח: "כשהלוחמים החדשים של אוגוסט 19 יצטרפו לחטיבה, הם יהיו מוכנים לקחת חלק בשמירה על גבולות המדינה, בעצימות וברמה הגבוהות ביותר". 

  

ההכשרה הארוכה והאינטנסיבית הגיעה לסיומה ביום חמישי האחרון. "העלייה להר סרטבה תלולה מאוד, ואי אפשר לעלות אותה ללא תמיכה. הלוחמים הוותיקים הגיעו לעזור, ומשכו את הלוחמים החדשים עד לפסגה כאות וסימן להכנסתם לחטיבה ולכוח", מתאר רס"ן שישפורטיש.

על פסגת ההר הוענקה לאוגוסט 19 סוף סוף סיכת ה"פנתרון", לה ייחלו במשך חודשים. "אסיים במסורת קטנה שעושים אצלנו בסוף ההכשרה", מסכם מפקד הפלס"ר, "רגע לפני שהלוחמים המצוינים האלה יחברו לפלוגה ויתחילו במשימת ההגנה על מדינת ישראל ותושביה, אנחנו מעניקים סיכות גם לבנות הזוג שלהם - ששרדו איתם לאורך כל המסלול הזה, ואני יודע שלא היה פשוט גם בשבילן".