מה קרה כשהבלנ"ם ומערך הסיוע של 401 נפגשו לתרגיל הראשון שלהם?

לראשונה, איחדו כוחות בין מערך הסיוע של 401 לבלנ"ם (בית הספר הזרועי לניוד מבצעי) - במטרה להכין את פלגות ההספקה של חטיבת השריון אל תוואי השטח המאתגרים, הרטובים והתלולים ביותר. כך הצליחו לחצות את הצפון בחושך ובאור

20.12.21
אודם כץ, מערכת אתר צה"ל

 

"תחשבי שאת נוסעת במעלה ההר. הכול חשוך לגמרי. כל מה שמאיר לך את הדרך זה אור בלימה מעומעם", כך מתחיל לתאר לי קצין ההספקה של חטיבה 401, רס"ן אברהם שמיר, את האתגרים הנלווים לנהיגה בזמן מלחמה. 

מעברי מים, עליות תלולות, גשם זלעפות - מספיק אחד מהם בשביל שנהג שקול יבחר לא לעלות על ההגה. בתנאים האלו, מערך הסיוע המנהלתי של חטיבה 401, יחד עם הבלנ"ם, יצאו לתרגיל שלא היה כמותו. הוא התרחש בשבוע שעבר, מיום ראשון עד רביעי. "במשך ארבעת הימים האלו, נסענו קרוב ל-80 קילומטר בכל יום", מציין רס"ן שמיר. 

הדגש היה על דימוי תוואי השטח של הגזרה הצפונית. "רצינו לתרגל כמה שיותר מצבי קיצון", משחזר קצין הלוגיסטיקה של חטיבה 401, רס"ן אלעד עוז. המדריכים ממערך המילואים של הבלנ"ם הכשירו את פלגות ההספקה להתמודד עם כל התלאות שבדרך, עם שתי ידיים על ההגה ושתי עיניים פקוחות. 

"לקחנו אותם מנחל התנינים ועד הר חורשן, כדי לכסות את כל הקשיים שיפגשו ביום בו יישלחו אל שטח האויב", מתאר רס"ן עוז. 

לכל נהג מחטיבת השריון הצטרף מדריך ממערך המילואים של הבלנ"ם, שחנך אותו לאורך כל ארבעת הימים. "הבלנ"ם היא יחידה שיודעת לנסוע בשטח בצורה מקצועית. החיילים שלנו עברו התנסויות שלא היו מעזים לבצע לולא היו עם החונך שלהם ברכב", מדגיש רס"ן עוז את היעילות של שיתוף הפעולה.

"איחוד הכוחות בין הבלנ"ם למערך הסיוע של 401, הוביל את הנהגים להתנסות עם האתגרים האמיתיים של הקרקע", מספר רס"ן עוז בנחרצות. מפקד הבלנ"ם, סא"ל ניב אסף, מחזק את דבריו: "הכוחות רכשו כשירויות מתקדמות ומשמעותיות". 

התרגיל הגיע לסיומו בשבוע שעבר, בתחושת סיפוק גדולה ובתקווה לשיתופי פעולה נוספים בעתיד, כפי שמתאר רס"ן עוז: "השילוב של כל האתגרים שעברו הנהגים בשבוע האחרון - הניווט, בוחן הכשירות, נהיגת הלילה החשוכה עם אמצעים לראיית לילה, המבצעיות והתכנים המקצועיים שלמדו - הביאו את הפלגות שלנו לרמה מאוד גבוהה". 

"מערך הסיוע המנהלתי, האמון על רציפות והמשכיות הלחימה, עשה בשבוע שעבר קפיצת מדרגה משמעותית במוכנותו לקרב", מסכם מח"ט 401, אל"ם אוהד מאור. "סיום התרגיל האינטנסיבי, שאליו נערכו במשך חצי שנה, הוכיח שהמוכנות התמידית שאפשרה לאירוע לצאת לפועל מלכתחילה, והובילה אותו ואת החיילים לכל אורכו - מניבה את התוצאות הטובות ביותר".