עלינו על "עקבות הברזל" של השריונרים

ב-4 החודשים האחרונים, חטיבה 401 תרגלה את הגדודים שלה ל"תרחיש יום הדין" - מערכה במתווה דרומי. לאחר אימון אינטנסיבי, בשבוע שעבר עלו 4 הגדודים לתפוס קווים ולהגן על הגבולות לאורך המדינה - מהעיר הדרומית ביותר ועד הצפון הירוק המשקיף על לבנון. דיברנו עם קצין האג"ם שסיכם את התקופה, ועם 4 לוחמים שנתנו לנו הצצה לקווים שיהפכו לבית שלהם בזמן הקרוב

15.02.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

ארבעת הגדודים של חטיבה 401 כבר פרוסים לאורך כל מדינת ישראל - הלוחמים מתמקמים בעמדות השמירה ומתכוננים לתפוס קווים באילת, בפארן, ביהודה ושומרון ובמוצב לבנה שבגבול לבנון.

"החטיבה עבדה מאוד קשה בארבעת החודשים האחרונים", פותח רס"ן דניאל אלה, קצין האג"ם של 401. הלוחמים התכוננו לתרחישים במתווה דרומי, עם כל האתגרים שהגזרה עשויה להכיל - התמודדות עם פירים תת-קרקעיים, שת"פ עם גדודי חי"ר ותרגול ראשון מסוגו של פריצת המכשול וחציית גדר.

בהתחלה התמקדו באימון מפקדים ובהמשך התרכזו בתרפ"לים (תרגיל פלוגתי), תרג"דים (תרגיל גדודי), ובסופו של דבר בצק"ח (צוות קרב חטיבתי). "בכל אימון שבנינו, המטרה - מוכנות ליום הדין בעזה - הייתה מול העיניים. זה בא לידי ביטוי החל מקיום תרגילים רטובים ויבשים, דרך אימונים ביום ובלילה בלש"ביות רותם, שיקאגו והמאל"א, ועד קיום צק"ח בתוך רחובות אשקלון", מפרט רס"ן אלה.

"כחטיבה הכוללת שריון, הנדסה וחי"ר, תרגלנו שיתופי פעולה הדוקים אחד עם השני, התמקצעות על כלים ייעודיים ושילוב גדודים אופרטיבים חבירים באימון, כמו גדוד של שריון בצק"ח של גבעתי וגדוד גבעתי באימון שלנו", מוסיף קצין האג"ם. 

בסוף התקופה האינטנסיבית של אימונים, תחקורים ובניית תוכניות אופרטיביות, החטיבה התפזרה לארבע גזרות שונות. תפסנו לוחם אחד מכל גדוד, שחלקו איתנו איך זה נראה לשמור על הבית - מכל הזוויות.

סמל ניר שץ, תותחן מ"פ ברקן בגדוד 46

אנחנו תופסים עכשיו את גזרת הר שגיא על גבול מצרים-פארן. המשימה העיקרית שלנו היא למנוע פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ולסייע לגדודים באזר לסכל פעילויות פליליות של הברחות סמים בגזרה.

בגלל שאנחנו תופסים קו כגדוד חי"ר, באל"ת (אימון לפני תעסוקה) עשינו אימוני רגלי, ולא על כלים. תרגלנו צמד-חוליה, תנועה רגלית, פתיחת צירים, פריקה מרכבים, וכמובן פק"לים כמו קלע ומטו"ל, שעליהם עושים הסמכה נפרדת.

הנוף בגזרה מדהים. הרים מפותלים עצומים ומעט צמחייה ירוקה, כמעט בלתי נראית. במשך היום השמיים נקיים ומוארים בשמש חמה, שבלילות הקרים אתה מתגעגע אליה. מהרגע שהגענו לכאן מתנגן לי בראש המשפט הזה מהשיר 'מדבר מדבר' של שרון מאור ולהקת טאולה: 'מדבר מדבר אומר לך להיות שמח \ מזכיר לך שהכול פורח אצלך בלב'.

סמ"ר ירין אשר, חפ"ק מ"פ ברובאית גרזן בגדוד 601

עכשיו אנחנו תופסים את מוצב לבנה בקו לבנון. המשימה העיקרית שלנו באזור היא הגנה על אזור הצפון ומניעת חדירות בישובים צמודי גדר. ביום-יום אנחנו מבצעים סיורים, מאיישים מוצבים ותופסים עמדות מבצעיות משתנות. חוץ מזה, אנחנו מבצעים יזומות בהתאם לצורך המשתנה.

באל"ת למדנו על האויב מולו אנו מתמודדים, ומה מצפה לנו בקו. תרגלנו גם טכניקות, סריקות מאובטחות של הגדר ומארבים. הגענו לגזרה בדיוק בזמן שהכול פה פורח אחרי כל הגשמים - אתה עומד ורואה רק ירוק בעיניים, זה מהפנט.

סמ"ר ערן יעקובוב, רס"פ מסייעת 52

אנחנו תופסים את גזרת ההרודיון, בחטמ"ר עציון שביהודה ושומרון. עיקר המשימה שלנו היא הגנה על היישובים והתושבים בגזרתנו מפני פעילות פח"עית וחדירה.

במשך רוב האימון בחודשים האחרונים עסקנו בלחימה בשטח בנוי ושיפרנו את יכולות הירי שלנו. ביצענו מטווחים רבים, התכוננו לתרחישים אפשריים באזור ותרגלנו צ'ק פוסט ואופן בדיקת חשוד. מזג האוויר פה באזור נעים מאוד במהלך היום. בערבים כבר קר, אבל הנופים פה מטורפים. בין הישובים והכפרים, הכול פורח וירוק מהחורף שעוד מורגש בלילות.

רב"ט מאיר סוויד, תותחן של פלוגת להב, גדוד 9

אני תופס יחד עם הגדוד את קו עוטף אילת, בגבול מול מצרים וירדן. המשימה שלנו היא להגן על העיר ולשמור על ביטחון האזרחים והתיירים באזור. באל"ת התמקדנו ביכולות החי"ר שלנו - קליעה, לחימה בשטח בנוי, פריקה מהירה מרכב, הסתערות וכן הבנת הגזרה, האיומים והסכנות, כדי לוודא שנהיה הכי מוכנים שאפשר.

אחרי 4 חודשי אימון באזור מושלג, להגיע לתע"ם בעוטף אילת זה שונה מאוד. משולש הגבולות מטורף, וההרים הכהים והשמש החמה מרשימים. מה שבטוח - פה לא נמצא שלג.