מ-1992 עד 2021 - הצטרפנו לרגעים האחרונים של פלס״ר 401

אחרי 29 שנים, פלס״ר 401 נסגרת, ולוחמיה מוסבים ליחידות מובחרות אחרות. בעצב ובשמחה, נפרדנו יחד עם מפקד החטיבה ומפקד היחידה מהפלוגה שנמצאה תמיד בכל מקום: ״בכל מקום אליו הגעתם השארתם חותם״

15.09.21
עינב גרינברג כהן , מערכת אתר צה"ל

 

בשנת 2003, חטיבה 401 קלטה את טנקי המרכבה סימן 4, וצירפה לשורותיה את פלס״ר 401 - פלוגת הסיור. מדובר היה בפלוגה שקמה בשנת 1992 תחת חטיבה 500 שהורכבה מקצינים מסיירות מובחרות שעשו הסבה לשריון.

הייעוד המקורי של הפלוגה הוא ביצוע משימות חי"ר וסיור, רגלי ורכוב, ובעת מלחמה, להיכנס ראשונה לשטח האויב ולאסוף מידע מודיעיני בזמן אמת ובחשאיות. 

במהלך השנה האחרונה, התקיימה עבודת מטה בהובלת זרוע היבשה, במהלכה נבחנו תהליכים ומרכיבים שיחזקו את תחום החשיפה-תקיפה ביחידות היבשה המתמרנות.

הוחלט במסגרתה על הסבת מסייעות שריון לפלוגות חשיפה תקיפה אשר יפותחו בסמכות קצין חי״ר וצנחנים ראשי, וכן על סגירת פלס"רי השריון הסדירות. 

השבוע, התקיים אירוע פרידה מהיחידה ומהלוחמים שפוזרו לשרת ביחידות מובחרות אחרות: ״לאורך השנים, פלס״ר 401 ביצע פעולות יוצאות דופן״, פתח מח״ט 401, אל״ם אוהד מאור, ״החל מעשייתה בחומת מגן, דרך פעולות החילוץ וההצלה במלחמת לבנון השנייה, ועד ימינו, בהגנה משמעותית על מדינת ישראל״.

״בכל מקום אליו הגעתם השארתם חותם״, הוא אמר. 

״קצת שמח, קצת עצוב״, ציטט רס״ן גל יניב, מפקד היחידה, את מילותיו של שלמה ארצי, ״אני פותח את ספרי ההיסטוריה, לומד את עבר היחידה המפואר, ושמח על כך שזכיתי לפקד עליה. מצד שני, אני עצוב״.

את 29 שנות קיום היחידה, חתמו והנציחו לוחמי היחידה בתרגיל חגיגי מוסק אחרון ברמת הגולן, שכלל השתתפות של כל הצוותים ושמונה מסוקים.

״אני מפקדה האחרון״, אמר רס״ן יניב לבסוף, ״לא יבואו עוד אחריי להרגיש את תחושת הגאווה הזו״.