ב-401 מסכמים את 22' - וכבר מתגלגלים קדימה

גם תוך כדי תעסוקה מבצעית ובניית תוכניות אופרטיביות, ב-401 לא מורידים רגל מהגז. שמענו ממח"ט 'עוצבת עקבות הברזל' על הרוח המיוחדת של החטיבה, העשייה בכלל החזיתות, החידושים האחרונים - ועל אלה שממש מעבר לצריח

08.12.22
אודם כץ, מערכת את"צ

401 היא חטיבה פורצת דרך מהרבה סיבות - לא סתם זו הפעם השנייה שבוחרים בה להיות הראשונה שקולטת טנק חדש שנכנס לשימוש בצה"ל. רק בשנה האחרונה הספיקו לוחמיה להשתתף ב'שובר גלים', להניח את אבן הפינה של המכשול באיו"ש ולחדד את המשמעות של להיות שריונר, בעזרת שיטת גיוס חדשה ששולחת חיילים ישירות לחטיבה. 

"אנחנו חטיבה מיוחדת באופי שלה", מצהיר המח"ט, אל"ם בני אהרון, "בתור אחד שהיה בכל חטיבות השריון - ב-401 יש רוח צעירה וקלילה, עם ראש פתוח לפרויקטים ושיתופי פעולה חדשים".

עוד אחריות משמעותית שקיבלו לידיהם מפקדי החטיבה היא לבנות את התוכנית האופרטיבית החדשה לעזה - בכל הנוגע לתמרון כבד. כל כמה זמן בוחנים את השינויים הטכנולוגיים אצלנו ואצל האויב, סורקים מחדש את השטח, לומדים לעומק את האיומים המשתנים, ולפי המודיעין המחודש - מבינים מתי יהיה הכי נכון להפעיל את אילו מהכלים הרבים שברשותנו. במסגרת זו, בנו ב-401 בנו את "מעברי האש", תוכנית אימונים חדשה של כוחות היבשה ללחימה בעזה. 

"הסתכלנו על תרחישים אפשריים, ותכננו בכולם מתי ואיך מכניסים את התמרון הכבד", מסביר המח"ט. מכיוון שאחריות התכנון הוטלה עליהם, הם נפגשו גם עם כל החטיבות שישתתפו בתוכנית ביום פקודה, ודנו איך לבצע את שיתוף הפעולה בצורה הטובה ביותר.

"טנק נכנס כדי להכריע מלחמה", מכריז אל"ם אהרון, "אנחנו מגיעים לשטח, בשביל לעזור לבסס השתלטות ובעיקר - להוסיף לארסנל נשק רב עוצמה שפעמים רבות בהיסטוריה שינה את פני הקרב". 

להיות שריונר זה שירות שאין דומה לו - האדם והטנק נהיים אחד, ובשדה הקרב ברור לכול שתרומתם קריטית ללחימה. "האדם שבטנק ינצח" הוא הרבה יותר ממשפט, הוא גאוות החיל כולו - ומגשים את עצמו מחדש לאורך ההיסטוריה הצה"לית.   

על מנת להעצים את תחושת השייכות, החליטו לאחרונה בשריון לייעד מלש"בים מראש לאחת משלוש חטיבותיו. כך קרה השבוע, כשראשוני השריונרים הטריים הגיעו ישירות לחטיבה 401, והתוודעו לרוח המיוחדת שלה כבר מההתחלה. 

"ברגע שמגיעים לחיל, מבינים שיש לא מעט סטיגמות מיושנות ולא מדויקות - בלשון המעטה. היציאות, למשל, זהות לאלו של החי"רניקים, והאנשים הם מהטובים שפגשתי בצה"ל. וכן, אולי זה לא תמיד נשמע נוצץ, אבל מי שמשרת כאן באמת מאמין בתפקיד שלו ורוצה להנחיל את המשמעות לדורות הבאים". 

כדי להפריך את אותן הסטיגמות ולהראות את הדברים כפי שהם, החטיבה יצאה בפרויקט משמעותי - מ"מים ומ"פים ייפגשו לשיחה עם מלש"בים מתלבטים בביתם כדי לדבר איתם על המשמעות שבחיל ולשתף אותם בחוויות השירות שלהם. 

"כשאנחנו שולחים את האנשים שלנו, אפשר לראות שהרבה מהם לא בהכרח התלהבו מהשיבוץ בהתחלה, אבל היום הם מרגישים חלק בלתי נפרד מהחיל. הם נשארים כי הם מרגישים שבידם כוח לשנות, רואים כמה שהוא מלא באנשים טובים - ומראים לאותם מלש"בים שטנקים זה דווקא מרגש, וחיל השריון הוא מקום מצוין לשרת ולהתפתח בו".

"בעיניי שריונרים הם הגיבורים האמיתיים - הם עושים את מה שצריך בצניעות, מבלי לחכות לתהילה", מתגאה אל"ם אהרון, "הם פשוט פועלים ב-100% מתוך הידיעה שהם תורמים לביטחון ישראל באופן ישיר, ומתוך תחושת שייכות לחטיבה".

ובחודשים הבאים הכוח של 401 ילך ויגדל - החטיבה צפויה לאמץ לשורותיה את הטנק החדש "ברק" - מרכבה סימן 4. תחילה הוא ישולב בגדוד 52 ולאחר מכן באחרים. הטנק החדשני דומה בצרכיו התפעוליים, אך שונה בתכלית ביכולות המבצעיות שלו, ולכן ההכשרה של השריונרים לא תשתנה רבות, אלא תתמקד בצורה מעמיקה סביב הטכנולוגיות הכלולות בו, ומאפשרות, בין היתר, לבנות תמונת מצב משודרגת על האויב. 

"זו בשורה חשובה ותוספת משמעותית ליכולות התמרון", מסכם מח"ט 401, "אנחנו גאים לקחת חלק בכך ולהוביל את השריון צעד נוסף קדימה".