הפיילוט החדש שכל גדוד היה רוצה להשתתף בו

בחודשים האחרונים נערך פיילוט מיוחד עם מפקדי ולוחמי עוצבת עקבות הברזל. 3 מדריכות לימדו אותם כיצד לרתום את מערכת 'משואה 750', המספקת לשטח את המידע הכי עדכני בשדה הלחימה - על כוחותינו וגם על האויב. כעת רק נותר לחכות לפיילוט הבא, שאחריו יוחלט האם "מטמיעת משואה" יהפוך לתפקיד רשמי בצה"ל

23.03.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

כשמפקד יושב בהאמר, בתומ"ת או בטנק, הוא צופה במסך. עליו, מרצדות עשרות נקודות בצבעים שונים, סימונים של תנועת כוחותינו ושל האויב, מפה מדויקת לפרטי פרטים, ועדכונים שוטפים שלא מפסיקים להגיע.

אותו מידע חיוני נגיש למפקדים גם בשטח, בטלפון קטן. הוא ואחיו הגדול ברכב הם חלק ממערכת שו"ב (שליטה ובקרה) חדשנית בשם 'משואה 750', שנכנסה לשימוש ב-2020. המערכת ייחודית לצה"ל ופותחה בישראל,  ובגרסה האחרונה הביאה עמה מספר שיפורים משמעותיים: מידע עד דרג המ"מ, מידע מודיעיני מותאם למשתמש וכמו כל עדכון תוכנה - שיפורי מהירות. 

"היא מציגה את כל מה שקורה במערכה", מסבירה רס"ל זוהר בן, קה"דית חטיבה 401, "המערכת עוזרת לקבל תמונת מצב טובה יותר על כוחותינו ועל כוחות האויב בזמן הלחימה, ומאפשרת סנכרון של כלל הדרגים על המשימה ותכנון דרכי הביצוע שלה". 'משואה 750' מאפשרת למפקדים בשטח לקבל החלטות טובות יותר - מהר יותר.

בפועל - המפקד מתבונן במסך, בו הוא יכול לדקור נקודות, לראות היכן הכוחות נמצאים ואף לתכנן את המשך התקדמותו בשטח - תוך קבלת משימות מהדרגים שמעליו, העברתן לכוחות שלצידו ותחתיו, וגזירת המשמעויות הנלוות לגבי הכלי והצוות שלו. 

כיום, מי שאמון על השימוש ב'משואה' בגדודים ובחטיבות הוא אחד הקצינים, ומערכות השו"ב הן רק בגדר נע"ת (נוסף על תפקידו). בחודשים האחרונים נערך פיילוט שבוחן תפקיד חדש בגדודים ובחטיבות - "מטמיעות משואה". 

כשרס"ל זוהר בן התגייסה כמדריכת שו"ב ב-2018, הובטח לה בהכשרה שבעתיד יהיו בכל אחד מהגדודים והחטיבות מדריכות שתפקידן שימור הכשירות של הלוחמים על מערכות השו"ב. היום, חודשים בודדים לקראת שחרורה, היא מסכמת את הפיילוט, שעשוי להפוך את אותו החלום למציאות. 

הפיילוט נערך בחודשים האחרונים בחטיבת השריון 401, ולא פלא שדווקא 'עקבות הברזל' נבחרה להוביל אותו. עם צק"ח שמכיל שריון, חי"ר והנדסה - החטיבה הייתה קרקע פורייה להתנסויות, בחינות והערכה של טיב התוכנית. 

רב"ט רומי כהן, סמל שני גרנר אהרן וסמל אור פילי, הן "בנות המשואה" הראשונות - שלוש המדריכות, שבהובלת רס"ל בן שפתחה את התוכנית, עשו היסטוריה ב-401. שלושתן התגייסו כמדריכות שו"ב והוכשרו ע"י ביה"ס לשו"ב בפיקוד ההכשרות והאימונים, ובהחלטה אמיצה קפצו אל הלא נודע, ישר לתוכנית החדשה.

לאחר הכשרה מעמיקה על 'משואה 750', הן יצאו מביה"ס והתפצלו לגדודים השונים בחטיבה: 601 (הנדסה), שקד (גבעתי) ו-52 (שריון). הן עבדו צמוד למג"ד, למ"פים ולמ"מים והסמיכו אותם ואת לוחמיהם על המערכת. בנות המשואה יצאו לתרגילים, העבירו שיעורים ונתנו מענה לתקלות תוך לימוד הלוחמים עצמם לתפעל אותן.

"צירפנו מישהי לגדוד שזה כל עולמה בצבא, היא חיה ונושמת שו"ב, מבינה את ה'משואה' לרזולוציות הקטנות ביותר ויודעת להעביר את הידע שלה הלאה", מסבירה רס"ל בן, "השארנו ידע משמעותי אחרינו שיוכל לשמש את הגדודים לשנים קדימה". 

כשאני שואלת את שלושתן איך מנגישים מערכת כל כך מורכבת ללוחם בקצה, הן מסכימות שזה היה אחד האתגרים שניצבו מולן בדרך. "אבל יש פתרון - עבודת הדרכה אינטנסיבית, זיקוק החומר הרלוונטי ושיעורים אישיים עם החיילים שזקוקים לכך", מסבירה אחת, ואחרת מוסיפה: "לא רק שצריך להראות ללוחמים כמה חשובה המערכת, אלא גם צריך להנגיש להם בצורה הכי ברורה את החומר כדי להפיק את התועלת הגדולה ביותר מהזמן שלנו יחד".

לאחר שהמדריכות חזרו למדור שו"ב, נקבע כי הפיילוט אכן הצליח. "אני זוכרת שהמג"ד קרא לי לעמוד מול כל הגדוד בסוף אחד התרגילים ואמר: 'תכירו, זאת מנהלת ה'משואה' שלנו. אחריי ואחרי הסמג"ד, היא מספר שלוש בגדוד'", מספרת אחת המדריכות, ורס"ל בן מוסיפה: "לאור ההצלחה, הגדודים רוצים עוד הסמכות ותכנון קדימה, וכמובן שחטיבות וגדודים נוספים מבקשים שנכניס גם אליהן את המדריכות". 

בחודשים הקרובים, ובהתאם לתוצאות פיילוט נוסף שייערך בקרוב, עתידים לשקול את פתיחת התפקיד "מטמיעות משואה". "אנחנו מחפשים מלש"ביות עצמאיות ואמיצות, חותרות למגע, גמישות וסתגלתניות", מדגישה רס"ל בן, "גדוד זה מערכת דינאמית ומהירה; הן חייבות לעמוד בקצב, להיות מדויקות ושאפתניות". 

"זו הייתה חוויה חד פעמית", מסכמות בנות המשואה, "זאת מערכת מצילת חיים, וחשוב שתהיה מישהי בכל יחידה שתוודא שכל המפקדים והלוחמים מכירים אותה לעומק, ויודעים לנצל את כלל היכולות שלה לטובת המטרה".